بررسی تاریخی کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی تهران در عصر قاجار
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1400
چکیده:
اماکن مذهبی از دیرباز در میان مسلمانان از اهمیت، اعتبار و جایگاه ویژهای برخوردار بوده و هستند. مسجد به عنوان نخستین و کاملترین نمونه از مکانهای مذهبی نهتنها محل عبادت که مقر حاکمیت، فرماندهی نظامی و نیز رسیدگی به امور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بود. تمام شهرها و سرزمینهای اسلامی به تبعیت از مدینةالنبی دارای مساجد متعددی بودند که غالباً همان کارکردها را داشتند. با فاصلهگرفتن از صدر اسلام بهتدریج مکانهای دیگر با کارکرد مذهبی و تا حدودی مشابه یا متمایز از مسجد شکل گرفت و بهتدریج گسترش یافت. خانقاهها، رباطها، زوایهها، تکایا، حسینیهها، زینبیهها و فاطمیهها نمونههایی از این مکانها هستند که در سرزمینهای مختلف اسلامی به وجود آمدند و کارکردهای مختلفی داشتند که بررسی هرکدام پژوهشهای مستقلی را میطلبد. اماکن مذهبی در تهران عصر قاجار از موضوعاتی است که به دلایل متعدد از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چه اینکه ایران در این دوره از یک طرف شاهد ناکارآمدی و ناتوانی رهبران سیاسی و ضعف حکومت در برابر بحرانهای سیاسی و اجتماعی منطقهای و از سوی دیگر عقبماندگی علمی، رواج خرافات و بدعتها وضعیت نامناسبی رقم زده بود. در چنین شرایطی اماکن مذهبی، بهویژه مساجد خصوصاً مواردی که تحت هدایت عالمان دینی و روحانیون بودند با تکیه بر اصول و مبانی دینی و استعدادهای ملی، راهبردی، نهضتهای فکری فرهنگی را بر عهده گرفتند و ضمن پاسخگویی به شبهات و مبارزه با انحرافات و خرافات بر انسجام اجتماعی و هویت ملی تأکید نمودند.
اماکن مذهبی از دیرباز در میان مسلمانان از اهمیت، اعتبار و جایگاه ویژهای برخوردار بوده و هستند. مسجد به عنوان نخستین و کاملترین نمونه از مکانهای مذهبی نهتنها محل عبادت که مقر حاکمیت، فرماندهی نظامی و نیز رسیدگی به امور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بود. تمام شهرها و سرزمینهای اسلامی به تبعیت از مدینةالنبی دارای مساجد متعددی بودند که غالباً همان کارکردها را داشتند. با فاصلهگرفتن از صدر اسلام بهتدریج مکانهای دیگر با کارکرد مذهبی و تا حدودی مشابه یا متمایز از مسجد شکل گرفت و بهتدریج گسترش یافت. خانقاهها، رباطها، زوایهها، تکایا، حسینیهها، زینبیهها و فاطمیهها نمونههایی از این مکانها هستند که در سرزمینهای مختلف اسلامی به وجود آمدند و کارکردهای مختلفی داشتند که بررسی هرکدام پژوهشهای مستقلی را میطلبد. اماکن مذهبی در تهران عصر قاجار از موضوعاتی است که به دلایل متعدد از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چه اینکه ایران در این دوره از یک طرف شاهد ناکارآمدی و ناتوانی رهبران سیاسی و ضعف حکومت در برابر بحرانهای سیاسی و اجتماعی منطقهای و از سوی دیگر عقبماندگی علمی، رواج خرافات و بدعتها وضعیت نامناسبی رقم زده بود. در چنین شرایطی اماکن مذهبی، بهویژه مساجد خصوصاً مواردی که تحت هدایت عالمان دینی و روحانیون بودند با تکیه بر اصول و مبانی دینی و استعدادهای ملی، راهبردی، نهضتهای فکری فرهنگی را بر عهده گرفتند و ضمن پاسخگویی به شبهات و مبارزه با انحرافات و خرافات بر انسجام اجتماعی و هویت ملی تأکید نمودند.
بررسی تاریخی کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی تهران در عصر قاجار
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسي تاريخي كاركرد ديني و سياسي اماكن مذهبي شيعيان تهران در عصر قاجار
نویسنده:
حامد قراءتي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/06/02 تا تاریخ: 1397/06/10
بررسی تاریخی کارکرد ارتباطی هنر در اماکن مذهبی عصر قاجار
نویسندگان:
محسن الویری*
،
حامد قرائتی
،
مقاله نشریه: مطالعات تاریخ فرهنگی » سال 1392 پاييز 1392 شماره17
نقش اماکن مذهبی در گفتمانهای اجتماعی و سیاسی دوره قاجار؛ بررسی موردی تهران
نویسنده:
حامد قرائتی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1393 شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 60
نقش اماکن مذهبی در گفتمان های اجتماعی و سیاسی دوره قاجار؛ بررسی موردی تهران
نویسنده:
حامد قرائتی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1393 زمستان 1393 شماره60
نقش اماکن مذهبی تهران در تقویت گفتمان مقاومت و پایداری در دوره قاجار
نویسنده:
حامد قرائتی
،
مقاله نشریه: مطالعات تاریخی » سال 1392 تابستان 1392 شماره41
بررسی تاریخی نقش آفرینی مسجدمدرسه ها در اصلاح و ارتقاء گفتمان دینی (نمونه پژوهشی تهران در دوره قاجار)
نویسندگان:
نعمت اله صفری فروشانی
،
حامد قرائتی
،
مقاله نشریه: پژوهش های تاریخی » شماره2
نهاد مذهبی وقف و کارکرد خدمات اجتماعی آن در دوران قاجار
نویسنده:
رضا فلاح زاده
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 45- بهار 1400