براهین جهان شناختی از دیدگاه ابن سینا و آکویناس
نویسنده:
حمید زکی
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1389
چکیده:
براهین جهان شناختی ریشه درآثار افلاطون و ارسطو دارد و قرن ها پیش به وسیله فارابی و ابن سینا تحت عنوان براهین« اماکن و وجوب» (برهان صدیقین)، «علت و معلول»، «حدوث» «حرکت» بحث شده است و توماس آکویناس در فلسفه ی غرب برای اثبات خدا آن را تبیین نموده است، ولی نگارنده هنوز به اثری بر نخورده است که دیدگاه ابن سینا ـ را به عنوان نظریه پرداز شاخص در فلسفه دین و اندیشه مسیحیت ـ به شیوه تطبیقی بحث کرده باشد. علاوه بر آن اندیشه ی ابن سینا جنبه جهانی دارد و دیدگاههای او در میان اندیشمندان فلسفه ی دین، همچنان تازه و زنده است افکار و شخصیت آکویناس نیز مورد اهتمام متکلمان واندیشمندان فلسفه دین در مغرب زمین است و اندیشه های او مورد توجه و نقد افرادی چون هیوم و کانت واقع شده است و در میان مسلمانان نیز نام آشنایی دارند. این ویژگی ها اهمیت موضوع اثر را دو چندان می کند و کشف دیدگاه های یکسان و متفاوت این دو فیلسوف و نشان دادن پیروی آکویناس از ابن سینا و اثبات اصالت آرای فلسفی ابن سینا، از نوآوری های این پژوهش تلقی گردد. ساختار این پژوهش در چهار فصل و یک خاتمه تنظیم شده است: فصل اول، کلیات فصل دوم: «براهین جهان شناختی» از دیدگاه ابن سینا فصل سوم: «براهین جهان شناختی »از دیدگاه آکویناس فصل چهارم: بررسی تطبیقی «براهین جهان شناختی» ابن سینا و آکویناس. مباحث با جمع بندی و نتیجه گیری در خاتمه پایان یافته است
براهین جهان شناختی ریشه درآثار افلاطون و ارسطو دارد و قرن ها پیش به وسیله فارابی و ابن سینا تحت عنوان براهین« اماکن و وجوب» (برهان صدیقین)، «علت و معلول»، «حدوث» «حرکت» بحث شده است و توماس آکویناس در فلسفه ی غرب برای اثبات خدا آن را تبیین نموده است، ولی نگارنده هنوز به اثری بر نخورده است که دیدگاه ابن سینا ـ را به عنوان نظریه پرداز شاخص در فلسفه دین و اندیشه مسیحیت ـ به شیوه تطبیقی بحث کرده باشد. علاوه بر آن اندیشه ی ابن سینا جنبه جهانی دارد و دیدگاههای او در میان اندیشمندان فلسفه ی دین، همچنان تازه و زنده است افکار و شخصیت آکویناس نیز مورد اهتمام متکلمان واندیشمندان فلسفه دین در مغرب زمین است و اندیشه های او مورد توجه و نقد افرادی چون هیوم و کانت واقع شده است و در میان مسلمانان نیز نام آشنایی دارند. این ویژگی ها اهمیت موضوع اثر را دو چندان می کند و کشف دیدگاه های یکسان و متفاوت این دو فیلسوف و نشان دادن پیروی آکویناس از ابن سینا و اثبات اصالت آرای فلسفی ابن سینا، از نوآوری های این پژوهش تلقی گردد. ساختار این پژوهش در چهار فصل و یک خاتمه تنظیم شده است: فصل اول، کلیات فصل دوم: «براهین جهان شناختی» از دیدگاه ابن سینا فصل سوم: «براهین جهان شناختی »از دیدگاه آکویناس فصل چهارم: بررسی تطبیقی «براهین جهان شناختی» ابن سینا و آکویناس. مباحث با جمع بندی و نتیجه گیری در خاتمه پایان یافته است
براهین جهان شناختی از دیدگاه ابن سینا و آکویناس
3/21/2010 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
رابطه اخلاق و سیاست از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
سیدعلی طالقانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 پاييز و زمستان 1386 شماره9-10
فرایند استکمال نفس از دیدگاه ابن سینا
نویسندگان:
علیرضا اسعدی
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: انسان پژوهی دینی » سال 1391 بهار و تابستان 1391 شماره27
عشق و عقل از دیدگاه ابن سینا و سهروردی
نویسنده:
سیده فاطمه جوادی زاویه
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
حمید پارسانیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
لذت و الم اخروی از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره12
بررسی تطبیقی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
حسین پژوهنده نجف آبادی
، استاد راهنما:
عسکری سلیمانی امیری
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ابن سینا و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تاثیر فلسفی ابن رشد بر ابن میمون و آکویناس
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1385 - [کارشناسی ارشد]