جایگاه موضوعشناسی در اجتهاد
نویسنده:
محمدرضا خادمیان
،
کتاب: بوستان کتاب - 1396
چکیده:
اجتهاد و استنباط احکام الهی دو پایه دارد: پایه اوّل، حکم شناسی است که با علومی همچون: تفسیر، حدیث، اصول فقه، رجال، درایه و ادبیات عرب حاصل می شود و در مجامع علمی حوزه های علمیه مورد اهتمام و امعان نظر قرار می گیرند. پایه دوم، موضوع شناسی است که به منزله اساس و بنیان برای حکم شناسی است، چرا که رابطه علّی و معلولی موضوع و حکم ایجاب می کند بدون شناخت موضوع استنباط صحیح و مطلوب صورت نگیرد. با این وصف، حدود و ثغور موضوع چندان مورد دقت و بررسی قرار نگرفته است. آنچه در این مجموعه می گذرد نگاهی دارد به جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد که در دوبخش سامان یافته است: بخش اول، اختصاص به کلیات و مفاهیم دارد و بخش دوم، در قالب نه گفتار به مسائل موضوع شناسی پرداخته است.
اجتهاد و استنباط احکام الهی دو پایه دارد: پایه اوّل، حکم شناسی است که با علومی همچون: تفسیر، حدیث، اصول فقه، رجال، درایه و ادبیات عرب حاصل می شود و در مجامع علمی حوزه های علمیه مورد اهتمام و امعان نظر قرار می گیرند. پایه دوم، موضوع شناسی است که به منزله اساس و بنیان برای حکم شناسی است، چرا که رابطه علّی و معلولی موضوع و حکم ایجاب می کند بدون شناخت موضوع استنباط صحیح و مطلوب صورت نگیرد. با این وصف، حدود و ثغور موضوع چندان مورد دقت و بررسی قرار نگرفته است. آنچه در این مجموعه می گذرد نگاهی دارد به جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد که در دوبخش سامان یافته است: بخش اول، اختصاص به کلیات و مفاهیم دارد و بخش دوم، در قالب نه گفتار به مسائل موضوع شناسی پرداخته است.
جایگاه موضوعشناسی در اجتهاد
3/21/2017 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تبیین اجتهاد و جایگاه موضوعشناسى در آن
نویسنده:
سیدمحسن موسوی گرگانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 6
جایگاه عقل در اجتهاد
نویسنده:
سعید ضیایی فر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 (پياپي 32)، پاييز و زمستان 1382 شماره3-4
نقش آنتولوژی فقه در موضوعشناسی فقهی
نویسنده:
حسین حسنزاده
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398
موضوعشناسی گزارههای اخلاقی قرآن
نویسنده:
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 25