بررسی انتقادی نظریات سلطه رسانه در ارتباطات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
نظریهها در حوزه ی علوم انسانی و از جمله علوم ارتباطات، بر اساس یکسری مبادی و اصول موضوعه، پایه ریزی شده است. با این فرض، یکی از اصول اولیه و متعارف در حوزه ی نظریههای ارتباطات، پارادایم سلطهی رسانه است که در عصر مدرنیته و پست مدرن، پارادایم حاکم بر نظریههای ارتباطات، به شمار میرود. بدین ترتیب، سؤالی که در اینجا مطرح میشود، متوجه نقد و بررسی است که از منظر مبانی معرفت دینی، به حوزه ی معرفتی پارادایم سلطه در نظریههای رسانه، وارد میشود. بر اساس رویکردهای دترمینیستی، گفتمان سلطهی رسانه با محوریت مراکز قدرت، به حوزه ی فلسفه ی رسانه، صنعت فرهنگ سازی رسانه، و عملکرد امپریالیستی رسانه ی فراملی، معطوف است. استدلال مکاتب انتقادی در مطالعات رسانه ای و فرهنگی، متوجه نحوه ی تأثیر و کاربرد رسانه در نظام سرمایه داری می شود. در مکاتب و نظریه های ارتباطات، فرهنگ در طیف های گوناگون، عامل تعیین-کننده بر افکار عمومی است؛ فرهنگ از دیدگاه هژمونیک، هویت ثابتی ندارد و لذا قابلیت پذیرش و تفاسیر متعددی را می یابد. با درهم شکستن قوانین فکری و عقلایی در عصر مدرنیسم و پست-مدرنیسم، ایدئولوژی حاکم، با القاء نوعی معرفت شناسی بر مبنای اصول سکولاریسم، همراه است. بر این اساس، مبانی و اهداف پارادایم سلطه ی رسانه، در چالش با مبانی اندیشه ی اسلامی قرار می گیرد. در این برخورد، حقیقت، پدیده ای معرفتی است که در چارچوب نوع نگاه و رویکرد به جهان، بازخوانی می گردد. کلیدواژه ها: سلطه، رسانه، نظریه های رسانه، سلطه ی رسانه.
نظریهها در حوزه ی علوم انسانی و از جمله علوم ارتباطات، بر اساس یکسری مبادی و اصول موضوعه، پایه ریزی شده است. با این فرض، یکی از اصول اولیه و متعارف در حوزه ی نظریههای ارتباطات، پارادایم سلطهی رسانه است که در عصر مدرنیته و پست مدرن، پارادایم حاکم بر نظریههای ارتباطات، به شمار میرود. بدین ترتیب، سؤالی که در اینجا مطرح میشود، متوجه نقد و بررسی است که از منظر مبانی معرفت دینی، به حوزه ی معرفتی پارادایم سلطه در نظریههای رسانه، وارد میشود. بر اساس رویکردهای دترمینیستی، گفتمان سلطهی رسانه با محوریت مراکز قدرت، به حوزه ی فلسفه ی رسانه، صنعت فرهنگ سازی رسانه، و عملکرد امپریالیستی رسانه ی فراملی، معطوف است. استدلال مکاتب انتقادی در مطالعات رسانه ای و فرهنگی، متوجه نحوه ی تأثیر و کاربرد رسانه در نظام سرمایه داری می شود. در مکاتب و نظریه های ارتباطات، فرهنگ در طیف های گوناگون، عامل تعیین-کننده بر افکار عمومی است؛ فرهنگ از دیدگاه هژمونیک، هویت ثابتی ندارد و لذا قابلیت پذیرش و تفاسیر متعددی را می یابد. با درهم شکستن قوانین فکری و عقلایی در عصر مدرنیسم و پست-مدرنیسم، ایدئولوژی حاکم، با القاء نوعی معرفت شناسی بر مبنای اصول سکولاریسم، همراه است. بر این اساس، مبانی و اهداف پارادایم سلطه ی رسانه، در چالش با مبانی اندیشه ی اسلامی قرار می گیرد. در این برخورد، حقیقت، پدیده ای معرفتی است که در چارچوب نوع نگاه و رویکرد به جهان، بازخوانی می گردد. کلیدواژه ها: سلطه، رسانه، نظریه های رسانه، سلطه ی رسانه.
بررسی انتقادی نظریات سلطه رسانه در ارتباطات
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
دایره المعارف دین ، ارتباطات و رسانه
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
،
مقاله نشریه: رواق هنر و اندیشه » سال 1387 (پياپي 72)، فروردين 1387 شماره21
دین، رسانه، ارتباطات اجتماعی: پیش درآمدی بر نظریه ارتباطات اسلامی
نویسنده:
حسن خیری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389
بررسی انتقادی مبانی فلسفی نظریات بازنمایی در مطالعات فیلم از منظر آموزه های اسلامی
نویسنده:
حمید میرخندان
، استاد راهنما:
فهیمی فر
، استاد مشاور 1:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 2:
نعمت الله کرم اللهی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
ظرفیت های نظریات ارتباطات بین الملل برای تبلیغ اسلام در مقیاس جهانی
نویسندگان:
کمال اکبری
،
احمد اولیایی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1395 زمستان 1395 شماره15
بررسی انتقادی مبانی نظری مکتب شناختی ـ رفتاری ارتباطات مبتنی بر اندیشه اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
درآمدی بر ارتباطات جمعی از منظر اسلام: الگوی رسانه مطلوب
کتاب: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1394
مطالعه انتقادی ترمینولوژی ارتباطات میان فرهنگی در دائرهالمعارف بینالمللی ارتباطات مبتنی بر نظریه قرآنی تعارف
نویسنده:
مریم غازی اصفهانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 38- تابستان1398
مطالعهی تطبیقی مدل مفهومی دعوت در قرآن و مفاهیم اصلی نظریات ارتباطات در طبقهبندی گریفین
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی بازنمایی عفاف در ارتباطات زن و مرد در سینمای پس از انقلاب از نظر اسلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]