گونه شناسی قیام های شیعی در دوران حکومت امویان (62-132 هجری قمری)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
فراگذشتن از تاريخ نقلي و گام نهادن در عرصه¬ي تاريخ تحليلي، مستلزم بهره¬گيري از اندوخته¬ي دانش بشري در حوزه¬ي علوم انساني و اجتماعي است. با توجه به اين مهم، تحقيق حاضر با اتخاذ رويکرد جامعه-شناختي، در راستاي تحليل تحولات اجتماعي- سياسي برهه¬اي خاص از تاريخ اسلام کوشيده است. در اين تحقيق، با بررسي قيام¬هاي شيعي حادث شده در سالهاي 62 -132 ه.ق ، رگه¬هاي اشتراک و افتراق آنها براساس چهار سؤال ذیل بررسی و گونه¬شناسي گردید: 1ـ قيام¬هاي شيعي دوران بني¬اميه از نظر ماهيت داراي چه ويژگيهايي ميباشند؟ با توجه به تعاريف مطروحه از جنبش¬هاي اجتماعي در ادبيات جامعه شناسي، آيا مي¬توان از قيام¬هاي مزبور به جنبش اجتماعي تعبير نمود؟ 2ـ رهبران اين قيام¬ها داراي چه سبك رهبري بودهاند؟ 3ـ رهبران قيام¬ها از چه روش¬هايي براي جلب اطاعت پيروان استفاده كردهاند؟ 4ـ مهمترين راهبردهاي رهبران اين قيام¬ها براي مقابله با حكومت امويه چه بوده است؟ باتوجه به سؤالات فوق، چهار شاخص ماهیت قیام، سبک رهبری، روشهای جلب اطاعت پیروان و راهبردهای مقابله با حکومت استخراج و با بهره¬گیری از روش تاریخی- تطبیقی، تک تک قیامها بر طبق این شاخصها ارزیابی گردید. براساس يافته¬هاي تحقيق، تمامي قيام¬هاي شيعي (به جز قيام يحيي بن زيد) از حيث ماهيت داراي خصال چهارگانه جنبش¬هاي اجتماعي هستند. همچنين قيام¬هاي توابين، زيد بن علي و يحيي بن زيد، از حيث سبک رهبري و روش جلب حمايت پيروان در يک گونه قرار مي-گيرند، اما قيام¬هاي مختار و عبدالله بن معاويه در دسته ديگري جاي مي¬گيرند.از نظر استراتژی مبارزاتی نیز همگی در مقابله با حکومت امویان از راهبردهای انقلابی و مبارزه با رژیم استفاده کرده¬اند.
فراگذشتن از تاريخ نقلي و گام نهادن در عرصه¬ي تاريخ تحليلي، مستلزم بهره¬گيري از اندوخته¬ي دانش بشري در حوزه¬ي علوم انساني و اجتماعي است. با توجه به اين مهم، تحقيق حاضر با اتخاذ رويکرد جامعه-شناختي، در راستاي تحليل تحولات اجتماعي- سياسي برهه¬اي خاص از تاريخ اسلام کوشيده است. در اين تحقيق، با بررسي قيام¬هاي شيعي حادث شده در سالهاي 62 -132 ه.ق ، رگه¬هاي اشتراک و افتراق آنها براساس چهار سؤال ذیل بررسی و گونه¬شناسي گردید: 1ـ قيام¬هاي شيعي دوران بني¬اميه از نظر ماهيت داراي چه ويژگيهايي ميباشند؟ با توجه به تعاريف مطروحه از جنبش¬هاي اجتماعي در ادبيات جامعه شناسي، آيا مي¬توان از قيام¬هاي مزبور به جنبش اجتماعي تعبير نمود؟ 2ـ رهبران اين قيام¬ها داراي چه سبك رهبري بودهاند؟ 3ـ رهبران قيام¬ها از چه روش¬هايي براي جلب اطاعت پيروان استفاده كردهاند؟ 4ـ مهمترين راهبردهاي رهبران اين قيام¬ها براي مقابله با حكومت امويه چه بوده است؟ باتوجه به سؤالات فوق، چهار شاخص ماهیت قیام، سبک رهبری، روشهای جلب اطاعت پیروان و راهبردهای مقابله با حکومت استخراج و با بهره¬گیری از روش تاریخی- تطبیقی، تک تک قیامها بر طبق این شاخصها ارزیابی گردید. براساس يافته¬هاي تحقيق، تمامي قيام¬هاي شيعي (به جز قيام يحيي بن زيد) از حيث ماهيت داراي خصال چهارگانه جنبش¬هاي اجتماعي هستند. همچنين قيام¬هاي توابين، زيد بن علي و يحيي بن زيد، از حيث سبک رهبري و روش جلب حمايت پيروان در يک گونه قرار مي-گيرند، اما قيام¬هاي مختار و عبدالله بن معاويه در دسته ديگري جاي مي¬گيرند.از نظر استراتژی مبارزاتی نیز همگی در مقابله با حکومت امویان از راهبردهای انقلابی و مبارزه با رژیم استفاده کرده¬اند.
گونه شناسی قیام های شیعی در دوران حکومت امویان (62-132 هجری قمری)
3/21/2002 12:00:00 AM
بررسی سبک رهبری و روش های جلب اطاعت پیروان در قیام های شیعی دوران حکومت امویان
نویسندگان:
ابوذر کرم اللهی
،
نعمت الله کرم اللهی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 3 - پاییز 88 - مسلسل 39
گونه شناسی فرهنگی و اجتماعی کارگزاران خلفا و سیاست های آنها در ایران تا سال 40 هجری قمری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
گونه شناسی نگارش های حدیثی اهل سنت در سده هشتم و نهم هجری
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1383 شماره 88
گونه شناسی گزاره های تربیتی در احادیث
نویسندگان:
رخساره قصوری درگاهی
،
طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی*
،
بختیار شعبانی ورکی
،
مجتبی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: مطالعات فهم حدیث » سال 1402 دوره 10، شماره 1 (پاییز و زمستان 1402)
گونه شناسی مواضع عالمان شیعی در قبال سیاست های دولت مطلقه شبه مدرن پهلوی اول
نویسندگان:
منصور میراحمدی
،
حسن جباری نصیر
،
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1388 زمستان 1388 شماره19
بررسی نقش گروههای بانفوذ در مدینه (61 تا 132 هجری)
نویسنده:
فاطمه ایزدپناه
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 29 - بهار 1396
جایگاه سیاسی اجتماعی صحابه در دوره حکومت امویان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
گونه شناسی مشاغل و پایگاه های درآمدی یادشده در دیوان های شعر فارسی قرن های هشتم و نهم هجری
نویسندگان:
محسن الویری
،
مرضیه پروندی
،
مقاله نشریه: تحقیقات تاریخ اجتماعی » سال 1392 پاييز و زمستان 1392 شماره2