زن و سیاست در فلسفه سیاسی معاصر شیعه با تأکید بر آرا علامه طباطبایی ، شهید مطهری ، امام خمینی ، علامه جعفری ، آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
آیت الله جوادی آملی
،
آیت الله مطهری
،
تشیع
،
زن
،
سیاست
،
علامه جعفری
،
علامه طباطبایی (ره)
،
فلسفه سیاسی
چکیده:
از آنجا كه انسان مخاطب خداوند، انسان سياسي است و بسياري از احكام و آيات الهي جنبه ي ا جتماعي دارد و از طرف ديگر استعدادهاي كمالي انسان در جامعه رشد مي يابد و سعادت وي درجامعه تأمين مي شود. بر اين اساس فلسفه سياسي معاصر شيعه براي زنان در زندگي سياسي دو وظيفه را ترسيم مي نمايند: نخست وظيفه اي كه در خانواده بر عهده ي ا و گذاشته مي شود كه وي مي تواند از طريق جامعه پذيري با توجه به اين كه كانون محبت و رحمت در خانواده است سبب پيوستگي اعضاء جامعه نيز شود و به اين ترتيب باعث كاهش تضاد اجتماعي و افزايش همگونگي اجتماعي شود و در هدايت جامعه به سوي كمال اين چنين ايفاي نقش كند. كه در اين زمينه مي توان گفت اين ديدگاه فيلسوفان سياسي معاصر ري شه در انديشه هاي فيلسوفان سياسي متقدم دارد. وظيفه دومي كه براي زن در فلسفه سياسي معاصر شيعه ترسيم شده حضور زن در سياست به معني اخص است، يعني مشاركت سياسي فعال و شركت در امور اجرايي و اداره جامعه و امر سياست گذاري مي باشد كه اكثريت فيلسوفان سياسي معاصر آن را مي پذيرند، اما تمام فليسوفان سياسي معاصر شيعه نقش مادري و همسري را براي زن در اولويت قرار مي دهند. اما هرگز زنان را از مشاركت در امور سياسي منع ننموده اند.
از آنجا كه انسان مخاطب خداوند، انسان سياسي است و بسياري از احكام و آيات الهي جنبه ي ا جتماعي دارد و از طرف ديگر استعدادهاي كمالي انسان در جامعه رشد مي يابد و سعادت وي درجامعه تأمين مي شود. بر اين اساس فلسفه سياسي معاصر شيعه براي زنان در زندگي سياسي دو وظيفه را ترسيم مي نمايند: نخست وظيفه اي كه در خانواده بر عهده ي ا و گذاشته مي شود كه وي مي تواند از طريق جامعه پذيري با توجه به اين كه كانون محبت و رحمت در خانواده است سبب پيوستگي اعضاء جامعه نيز شود و به اين ترتيب باعث كاهش تضاد اجتماعي و افزايش همگونگي اجتماعي شود و در هدايت جامعه به سوي كمال اين چنين ايفاي نقش كند. كه در اين زمينه مي توان گفت اين ديدگاه فيلسوفان سياسي معاصر ري شه در انديشه هاي فيلسوفان سياسي متقدم دارد. وظيفه دومي كه براي زن در فلسفه سياسي معاصر شيعه ترسيم شده حضور زن در سياست به معني اخص است، يعني مشاركت سياسي فعال و شركت در امور اجرايي و اداره جامعه و امر سياست گذاري مي باشد كه اكثريت فيلسوفان سياسي معاصر آن را مي پذيرند، اما تمام فليسوفان سياسي معاصر شيعه نقش مادري و همسري را براي زن در اولويت قرار مي دهند. اما هرگز زنان را از مشاركت در امور سياسي منع ننموده اند.
زن و سیاست در فلسفه سیاسی معاصر شیعه با تأکید بر آرا علامه طباطبایی ، شهید مطهری ، امام خمینی ، علامه جعفری ، آیت الله جوادی آملی
3/21/2006 12:00:00 AM
استلزامات اسلامی سازی علوم سیاسی با تاکید بر آرا آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1393 - [کارشناسی ارشد]
اخلاق سیاسی در حکمت متعالیه با تأکید بر آراء امام خمینی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مناسبات قلمرو فرهنگ و توسعه سیاسی با تأکید بر اندیشه امام خمینی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عوامل اجتماعی تحول فقه سیاسی شیعه در ایران معاصر (با تأکید بر آرا نائینی و امام خمینی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
استلزامات اسلامی سازی علوم سیاسی با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مبانی مشروعیت سیاسی در قرآن کریم با تأکید بر آراء تفسیری حضرت آیت الله علامه جوادی آملی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
مبانی حقوق سیاسی زن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه عقل و دین با تأکید بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تاملات فلسفه سیاسی علامه جعفری در ایران معاصر
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1394 پاييز 1394 شماره10
خط مشی های سیاسی قرآن کریم با تأکید بر نظرات آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]