بررسی تطبیقی تعلیقات آیت الله مصباح یزدی و تعلیقات استاد فیاضی بر بخش امور عامه نهایه الحکمه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
امور عامه
،
معقول ثانی فلسفی
،
الهیات بالمعنی الاعم
،
فلسفه کلی
،
مفاهیم فلسفی
،
مفاهیم کلی
،
الهیات عام
چکیده:
امور عام ه بنابر تعریف ملاصدرا همان نعوت کل یه و معانی وسیعه ای هستند که بر مطلق وجود حمل شوند و بنابر تعریف عل امه طباطبائی(ره) امور عام ه عبارت است از چیزی که مساوی موجود مطلق است، حال یا به تنهایی یا با طرف مقابلش- و مراد از مقابل، نتیجه تردیدی باشد که در تقسیم است- در این صورت امور عام ه مساوی موجود مطلق می باشد مثل علی ت و معلولی ت، امکان و وجوب، قدم و حدوث، وحدت و کثرت و غیره که این گونه معانی اختصاص به موجود خاص و ذات معی ن ندارند و بر همه ی اقسام موجود صدق تواند کرد، در این رساله ابتدا در فصل اول به بیان کلیات و مفاهیم امور عام ه می پردازیم سپس در فصل دوم، دیدگاه آیت الله مصباح درباره ی این امور را مطرح خواهیم کرد، در فصل سوم دیدگاه آیت الله فی اضی را در مورد امور عامه مطرح نموده و در مهمترین فصل که فصل چهام باشد به اشتراکات و اختلافات این دو عالم بزرگوار درباره ی امور عامه سخن به میان آورده و نهایتا در فصل پنجم به جمع بندی و نتیجه گیری خواهیم پرداخت از آنجا که شناخت امور عام ه، مدخل ورود به الهی ات بمعنی الأخص می باشد، لازم دیدیم به بررسی دو دیدگاه از فلاسفهی معاصر نوصدرائی(استاد مصباح و استاد فی اضی) درباره ی امور عام ه بر مبنای کتاب نهایةالحکمة عل امه طباطبائی(ره) بپردازیم و ثابت کنیم که این دو استاد در در بخش م عظم امور عام ه با هم اشتراک نظر دارند و در پاره ای از موارد اختلاف نظراتی هم دارند، البته اگر با دق ت، در بیان این دو عالم بزرگوار نظر بیاندازیم خواهیم دید که بسیاری از اختلافاتی که بین دو استاد مطرح می شود، در واقع اختلاف لحاظ و اختلاف بیان می باشد و حقیقتا اختلاف نیست؛ البته منکر این قضیه نیستیم که در پاره ای از موارد، اختلاف اساسی بین دو استاد وجود دارد که در فصل چهارم به آنها خواهیم پرداخت. بنابراین مباحثی که به آنها خواهیم پرداخت عبارتند از: 1. احکام کلی وجود، 2. وجود مستقل و رابط، 3. وجود ذهنی و خارجی، 4. مواد قضایا(وجوب، امکان و امتناع)، 5. ماهی ت و احکام آن، 6. مقولات عشر، 7. وحدت و کثرت، 8. عل ت و معلول، 9. قو ه و فعل، 10. سبق و لحوق- قدم و حدوث، 11. عقل و عاقل و معقول.کلمات کلیدی: امور عام ه، مسائل کل ی وجود، معقولات ثانی فلسفی، الهی ات بمعنی الأعم ، فلسفه ی کل ی، مفاهیم فلسفی، مفاهیم کل ی، الهی ات عام
امور عام ه بنابر تعریف ملاصدرا همان نعوت کل یه و معانی وسیعه ای هستند که بر مطلق وجود حمل شوند و بنابر تعریف عل امه طباطبائی(ره) امور عام ه عبارت است از چیزی که مساوی موجود مطلق است، حال یا به تنهایی یا با طرف مقابلش- و مراد از مقابل، نتیجه تردیدی باشد که در تقسیم است- در این صورت امور عام ه مساوی موجود مطلق می باشد مثل علی ت و معلولی ت، امکان و وجوب، قدم و حدوث، وحدت و کثرت و غیره که این گونه معانی اختصاص به موجود خاص و ذات معی ن ندارند و بر همه ی اقسام موجود صدق تواند کرد، در این رساله ابتدا در فصل اول به بیان کلیات و مفاهیم امور عام ه می پردازیم سپس در فصل دوم، دیدگاه آیت الله مصباح درباره ی این امور را مطرح خواهیم کرد، در فصل سوم دیدگاه آیت الله فی اضی را در مورد امور عامه مطرح نموده و در مهمترین فصل که فصل چهام باشد به اشتراکات و اختلافات این دو عالم بزرگوار درباره ی امور عامه سخن به میان آورده و نهایتا در فصل پنجم به جمع بندی و نتیجه گیری خواهیم پرداخت از آنجا که شناخت امور عام ه، مدخل ورود به الهی ات بمعنی الأخص می باشد، لازم دیدیم به بررسی دو دیدگاه از فلاسفهی معاصر نوصدرائی(استاد مصباح و استاد فی اضی) درباره ی امور عام ه بر مبنای کتاب نهایةالحکمة عل امه طباطبائی(ره) بپردازیم و ثابت کنیم که این دو استاد در در بخش م عظم امور عام ه با هم اشتراک نظر دارند و در پاره ای از موارد اختلاف نظراتی هم دارند، البته اگر با دق ت، در بیان این دو عالم بزرگوار نظر بیاندازیم خواهیم دید که بسیاری از اختلافاتی که بین دو استاد مطرح می شود، در واقع اختلاف لحاظ و اختلاف بیان می باشد و حقیقتا اختلاف نیست؛ البته منکر این قضیه نیستیم که در پاره ای از موارد، اختلاف اساسی بین دو استاد وجود دارد که در فصل چهارم به آنها خواهیم پرداخت. بنابراین مباحثی که به آنها خواهیم پرداخت عبارتند از: 1. احکام کلی وجود، 2. وجود مستقل و رابط، 3. وجود ذهنی و خارجی، 4. مواد قضایا(وجوب، امکان و امتناع)، 5. ماهی ت و احکام آن، 6. مقولات عشر، 7. وحدت و کثرت، 8. عل ت و معلول، 9. قو ه و فعل، 10. سبق و لحوق- قدم و حدوث، 11. عقل و عاقل و معقول.کلمات کلیدی: امور عام ه، مسائل کل ی وجود، معقولات ثانی فلسفی، الهی ات بمعنی الأعم ، فلسفه ی کل ی، مفاهیم فلسفی، مفاهیم کل ی، الهی ات عام
بررسی تطبیقی تعلیقات آیت الله مصباح یزدی و تعلیقات استاد فیاضی بر بخش امور عامه نهایه الحکمه
3/20/2016 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی آراء فلسفی علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی در امور عامه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اصالت فرد ، جامعه یا هردو ، بررسی تطبیقی آرای استاد مطهری و استاد مصباح یزدی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1385 زمستان 1385 شماره42
نقد و بررسی ترجمه نهایه الحکمة
نویسنده:
محمد تقی سبحانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 19
مفهوم ضرورت در نظریۀ اخلاقی آیت الله مصباح یزدی
نویسنده:
محمد علی مبینی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 84
مفهوم ضرورت در نظریه اخلاقی آیت الله مصباح یزدی
نویسنده:
محمد علی مبینی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 (پياپي 84)، زمستان 1395 شماره4
ضرورت حکومت دینی از منظر آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شمار 11 - بهار 91
بررسی تطبیقی مبناگرایی از دیدگاه پلانتینگا و استاد مصباح
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
بررسی دیدگاه علامه طباطبائی و استاد مصباح یزدی دربارة عوارض ذاتی
نویسندگان:
اکبر اسدپور
،
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
بررسی و نقد شبهات مربوط به رابطه دین و اخلاقاز نظر آیت الله مصباح یزدی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1392 شماره 14 و 15- تابستان و پاییز 92