نظریه هنجاری رسانه های جمعی از منظر قرآن کریم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
چکیده:
رسانه های جمعی در دنیای کنونی نقش بی بدیل و روزافزونی در زندگی و حیات اجتماعی انسان یافته اند و در شکل دهی به تصورات انسان و ساخت تصاویر آنها از واقعیت ها، فرهنگ سازی و هدایت کلی فرهنگ و تغییرات فرهنگی نقش آفرینی می کنند. جهت گیری رسانه های جمعی در ابعاد مختلف فعالیت های رسانه ای متأثر از نظام هنجاری حاکم بر آن است. نظریه های هنجاری موجود متأثر از مبانی سکولاریستی و سوسیالیستی و دارای مؤلفه-هایی برای تحقق اهداف آن دو نظام فکری است. تاکنون نظریه هنجاری منقّحی که بتواند از منظر اسلامی به مبانی و مؤلفه های آن بپردازد ارائه نشده است. ازاینرو در این پژوهش، با مراجعه به آیات قرآن کریم بهعنوان اصلی ترین منبع الگوی هنجاری، مبانی و مؤلفه های نظریه هنجاری رسانه های جمعی در قرآن کریم ارائه گردید. روشی که برای بررسی آیات قرآن کریم مورداستفاده قرار گرفت روش تفسیر موضوعی بوده و در ساماندهی یافته های تحقیق نیز از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد؛ تا با تحلیل و گزارش داده های کیفی موجود درآیات قرآن کریم بتوانیم به الگوی مطلوب دست پیدا کنیم. پس از بررسی آیات، به ۶۶ مضمون پایه ای و ۱۳ مضمون سازمانیافته و چهار مضمون فراگیر دستیافتیم. مضامین سازمانیافته توحید گستری، حقگرایی، عدالت گستری، ظلم ستیزی، دعوتگری، هدایت گری، نظارت گری، خانواده گرایی، امت گرایی و وحدت آفرینی، شکوفایی اجتماعی، جهادگری، فضائل گرایی و رذایل گریزی حاصل این پژوهش است. درنهایت پس از بررسی و دقت در مضامین سازمان دهنده و برقراری ارتباط منطقی بین مضامین سازمان دهنده به چهار مضمون فراگیر رسیدیم که شکلدهنده مؤلفه های نظریه هنجاری رسانه های جمعی از منظر قرآن کریم است؛ بنابراین رسانه اسلامی باید رسانه ای اصالت محور، فرهنگ مدار، اجتماع گرا و اخلاق منش باشد. نتیجه کاربست این نظریه، اصلاح ارتباط انسان باخدا، انسان های دیگر و طبیعت خواهد بود و زمینه ساز رشد و توسعه انسانی و حرکت در مسیر کمال انسانی و حیات طیبه خواهد بود که به ابعاد داخلی و بین المللی توجه داشته و زمینه ساز شکل گیری امت اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود؛ بنابراین پیشنهاد می شود نسبت به تبیین ابعاد مختلف مضامین ارائهشده برای عملیاتی نمودن آنها متناسب با ویژگی های رسانه های مختلف اقدام شود. کلید واژه ها : قرآن کریم، نظریه هنجاری، رسانه های جمعی، اصالت محوری، فرهنگ مداری، اجتماع گرایی، اخلاق منشی
رسانه های جمعی در دنیای کنونی نقش بی بدیل و روزافزونی در زندگی و حیات اجتماعی انسان یافته اند و در شکل دهی به تصورات انسان و ساخت تصاویر آنها از واقعیت ها، فرهنگ سازی و هدایت کلی فرهنگ و تغییرات فرهنگی نقش آفرینی می کنند. جهت گیری رسانه های جمعی در ابعاد مختلف فعالیت های رسانه ای متأثر از نظام هنجاری حاکم بر آن است. نظریه های هنجاری موجود متأثر از مبانی سکولاریستی و سوسیالیستی و دارای مؤلفه-هایی برای تحقق اهداف آن دو نظام فکری است. تاکنون نظریه هنجاری منقّحی که بتواند از منظر اسلامی به مبانی و مؤلفه های آن بپردازد ارائه نشده است. ازاینرو در این پژوهش، با مراجعه به آیات قرآن کریم بهعنوان اصلی ترین منبع الگوی هنجاری، مبانی و مؤلفه های نظریه هنجاری رسانه های جمعی در قرآن کریم ارائه گردید. روشی که برای بررسی آیات قرآن کریم مورداستفاده قرار گرفت روش تفسیر موضوعی بوده و در ساماندهی یافته های تحقیق نیز از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد؛ تا با تحلیل و گزارش داده های کیفی موجود درآیات قرآن کریم بتوانیم به الگوی مطلوب دست پیدا کنیم. پس از بررسی آیات، به ۶۶ مضمون پایه ای و ۱۳ مضمون سازمانیافته و چهار مضمون فراگیر دستیافتیم. مضامین سازمانیافته توحید گستری، حقگرایی، عدالت گستری، ظلم ستیزی، دعوتگری، هدایت گری، نظارت گری، خانواده گرایی، امت گرایی و وحدت آفرینی، شکوفایی اجتماعی، جهادگری، فضائل گرایی و رذایل گریزی حاصل این پژوهش است. درنهایت پس از بررسی و دقت در مضامین سازمان دهنده و برقراری ارتباط منطقی بین مضامین سازمان دهنده به چهار مضمون فراگیر رسیدیم که شکلدهنده مؤلفه های نظریه هنجاری رسانه های جمعی از منظر قرآن کریم است؛ بنابراین رسانه اسلامی باید رسانه ای اصالت محور، فرهنگ مدار، اجتماع گرا و اخلاق منش باشد. نتیجه کاربست این نظریه، اصلاح ارتباط انسان باخدا، انسان های دیگر و طبیعت خواهد بود و زمینه ساز رشد و توسعه انسانی و حرکت در مسیر کمال انسانی و حیات طیبه خواهد بود که به ابعاد داخلی و بین المللی توجه داشته و زمینه ساز شکل گیری امت اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود؛ بنابراین پیشنهاد می شود نسبت به تبیین ابعاد مختلف مضامین ارائهشده برای عملیاتی نمودن آنها متناسب با ویژگی های رسانه های مختلف اقدام شود. کلید واژه ها : قرآن کریم، نظریه هنجاری، رسانه های جمعی، اصالت محوری، فرهنگ مداری، اجتماع گرایی، اخلاق منشی
نظریه هنجاری رسانه های جمعی از منظر قرآن کریم
3/21/2018 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مولفه های نظریه هنجاری رسانه های جمعی در قرآن کریم
مقاله نشریه: اسلام و علوم اجتماعی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره19
نظریه اخلاق هنجاری اسلام براساس قرآن کریم
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398
ويرايش كتاب ( نظريه هاي هنجاري اسلام بر اساس قرآن كريم )
نویسنده:
وحيد حامد
،
طرح پژوهشی: ويرايش » از تاریخ: 1397/03/21 تا تاریخ: 1397/02/30
كنترل ويرايش كتاب ( نظريه هاي هنجاري اسلام بر اساس قرآن كريم )
نویسنده:
محمدباقر انصاري
،
طرح پژوهشی: كنترل ويرايش » از تاریخ: 1397/03/22 تا تاریخ: 1397/03/20
غلط گيري كتاب ( نظريه هاي هنجاري اسلام بر اساس قرآن كريم )
نویسنده:
اصغر مقدسي
،
طرح پژوهشی: فارسي » از تاریخ: 1397/07/09 تا تاریخ: 1397/06/30
درآمدی بر ارتباطات جمعی از منظر اسلام: الگوی رسانه مطلوب
کتاب: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1394
نمونه خواني كتاب ( نظريه اخلاق هنجاري اسلام بر اساس قرآن كريم )
نویسنده:
سيدعلي اكبر حسيني وفا
،
طرح پژوهشی: فارس » از تاریخ: 1397/07/23 تا تاریخ: 1397/07/23
خیرخواهی از منظر قرآن کریم
نویسنده:
محمدعلی محمدی*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1402 دوره 4، شماره 13 (بهار 1402)