بررسی مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از سلاجقه شام تا پایان ممالیک
نویسنده:
شهناز کریم زاده سورشجانی
، استاد راهنما:
حسین ایزدی
، استاد مشاور 1:
زهرا روح اللهی امیری
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
پس از واقعه سقیفه دو طیف فکری شیعه و اهل سنت در مناطق مختلف سرزمین اسلامی همواره برای اثبات حقانیت خود در مقابل یکدیگر صف آرائی فکری داشتند؛ در این میان فتح اسلامی سرزمین استراتژیک شام در زمان دو خلیفه اول و توسط فرماندهانی که یا اموی بودند یا گرایشات اموی داشتند؛ و پس از آن خلافت چندین دهه امویان زمینهایی را فراهم آورد تا تعصبات مذهبی ضد شیعه در این سرزمین نمود بیشتری داشته باشد؛ اما با این وجود حضور برخی از ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت از اصحاب پیامبر(ص) در این سرزمین منجربه رشد تمایلات شیعی در این منطقه شد و در ادوار بعد حضور عالمان و شکلگیری حاکمیتهای شیعه، زمینه حضور شیعیان و در نتیجه برخورد و تضارب آراء میان دو فرقه شیعه و اهل سنت را در این منطقه بیش از پیش استمرار بخشید. در فاصله زمانی از سلاجقه شام تا پایان ممالیک که منطقه شام محل تشتت سیاسی داخلی و خارجی بود؛ رشد فرق مختلف شیعه و نیاز حکومتهای متعصب سنی این منطقه به کسب مشروعیت از دستگاه خلافت و پس از آن عالمان متعصب اهل سنت، سیاست مذهبی این حاکمیتها را وضوح بخشید و در تقویت مذهب سنت و جماعت و تضعیف جریانهای شیعی شکل داد؛ در کنار این مسأله انحصار طلبی عالمان متعصب اهل سنت در عرصه اندیشه و عمل رابطه این دو فرقه را به سمت و سوی تقابلی و واگرایانه سوق داد زیرا در این دوره زمانی روابط تعاملی حکومتهای سنی با شیعیان، مقطعی و در چارچوب منافع مشترک بود و روابط تعاملی برخی از عالمان دو فرقه با یکدیگر نیز با جبههگیری عالمان دیگر به نتیجه مطلوب نمیرسید، اقدامات تند وخشن ضد شیعی حاکمان وعالمان متعصب سنی در این مقطع زمانی منجر به این مسأله شد که برخی از فرق شیعه مانند نزاریه و دروزیان به ابزاری در دست حکومتهای سنی تبدیل شوند و برخی دیگر به مناطق صعب العبور و دور از دسترس این حکومتها پناه برده منزوی شوند. در این میان فرقه امامیه طی چند سده انزوا در منطقه جبل عامل در یک تجدید حیات به بازسازی بنیانهای فکری شیعه روی آورد و این منطقه را به محل صدور اندیشههای ناب شیعه امامی تبدیل کرد. واژگان کلیدی: شیعه، رافضی، اهل سنت، نزاریه، دروزیه، نصیریه، مناسبات، ممالیک، سلاجقه شام، زنگیان، ایوبیان، سلفیگری، همگرائی، واگرائی
پس از واقعه سقیفه دو طیف فکری شیعه و اهل سنت در مناطق مختلف سرزمین اسلامی همواره برای اثبات حقانیت خود در مقابل یکدیگر صف آرائی فکری داشتند؛ در این میان فتح اسلامی سرزمین استراتژیک شام در زمان دو خلیفه اول و توسط فرماندهانی که یا اموی بودند یا گرایشات اموی داشتند؛ و پس از آن خلافت چندین دهه امویان زمینهایی را فراهم آورد تا تعصبات مذهبی ضد شیعه در این سرزمین نمود بیشتری داشته باشد؛ اما با این وجود حضور برخی از ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت از اصحاب پیامبر(ص) در این سرزمین منجربه رشد تمایلات شیعی در این منطقه شد و در ادوار بعد حضور عالمان و شکلگیری حاکمیتهای شیعه، زمینه حضور شیعیان و در نتیجه برخورد و تضارب آراء میان دو فرقه شیعه و اهل سنت را در این منطقه بیش از پیش استمرار بخشید. در فاصله زمانی از سلاجقه شام تا پایان ممالیک که منطقه شام محل تشتت سیاسی داخلی و خارجی بود؛ رشد فرق مختلف شیعه و نیاز حکومتهای متعصب سنی این منطقه به کسب مشروعیت از دستگاه خلافت و پس از آن عالمان متعصب اهل سنت، سیاست مذهبی این حاکمیتها را وضوح بخشید و در تقویت مذهب سنت و جماعت و تضعیف جریانهای شیعی شکل داد؛ در کنار این مسأله انحصار طلبی عالمان متعصب اهل سنت در عرصه اندیشه و عمل رابطه این دو فرقه را به سمت و سوی تقابلی و واگرایانه سوق داد زیرا در این دوره زمانی روابط تعاملی حکومتهای سنی با شیعیان، مقطعی و در چارچوب منافع مشترک بود و روابط تعاملی برخی از عالمان دو فرقه با یکدیگر نیز با جبههگیری عالمان دیگر به نتیجه مطلوب نمیرسید، اقدامات تند وخشن ضد شیعی حاکمان وعالمان متعصب سنی در این مقطع زمانی منجر به این مسأله شد که برخی از فرق شیعه مانند نزاریه و دروزیان به ابزاری در دست حکومتهای سنی تبدیل شوند و برخی دیگر به مناطق صعب العبور و دور از دسترس این حکومتها پناه برده منزوی شوند. در این میان فرقه امامیه طی چند سده انزوا در منطقه جبل عامل در یک تجدید حیات به بازسازی بنیانهای فکری شیعه روی آورد و این منطقه را به محل صدور اندیشههای ناب شیعه امامی تبدیل کرد. واژگان کلیدی: شیعه، رافضی، اهل سنت، نزاریه، دروزیه، نصیریه، مناسبات، ممالیک، سلاجقه شام، زنگیان، ایوبیان، سلفیگری، همگرائی، واگرائی
بررسی مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از سلاجقه شام تا پایان ممالیک
3/21/2014 12:00:00 AM
سیاستهای مذهبی و وضعیت علمی و آموزشی شامات(از اتابکان زنگی تا پایان ممالیک)
نویسندگان:
شهناز کریم زاده سورشجانی
،
حسین ایزدی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1395 شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 66
بازشناسی جریانهای فکری اثرگذار در منطقه شامات در دوره ایوبیان تا پایان ممالیک
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 شماره 2 - تابستان 96، مسلسل 70
بازشناسی جریان های فکری اثرگذار در منطقه شامات در دوره ایوبیان تا پایان ممالیک
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 تابستان 1396 شماره70
نقش عالمان در مناسبات مذهبی منطقه شام در عصر ممالیک (923-648ه.ق.)
نویسندگان:
شهناز کریم زاده سورشجانی
،
زهراء روح اللهی امیری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 زمستان99 _ مسلسل 84
مقتل نگاری شیعیان از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری
نویسنده:
محمدجواد یاوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 زمستان 1386 شماره32
مقتل نگاری شیعیان (از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری)
نویسنده:
محمد جواد یاوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 شماره 4 - زمستان 86 - مسلسل 32
مناسبات کلام و سیاست در عصر اول عباسی تا پایان متوکل
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش دانشمندان شیعه در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی در شامات از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری
نویسندگان:
هادی شمس آبادی
،
حسین مرادی نسب
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 73
تحليل و بررسي انتظار در اهل سنت
نویسنده:
حسين الهي نژاد
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1394/09/09 تا تاریخ: 1394/11/12
مناسبات اسماعیلیان و امامیان عراق، شام و مصر در قرن سوم تا پنجم هجری
نویسنده:
حسین قاضی خانی
،
مقاله نشریه: مطالعات تاریخی جهان اسلام » سال 1394 بهار و تابستان 1394 شماره5