بررسی زبان قرآن از منظر علامه طباطبایی و شاگردانش (مطهری ، جوادی آملی و مصباح)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
زبان قرآن
،
زبان دین
،
طباطبایی
،
محمدحسین
،
۱۲۷۰-۱۳۶۹
،
مطهری
،
مرتضی
،
۱۲۹۹-۱۳۵۸
،
جوادی آملی
،
عبدالله
،
۱۳۱۲-
،
مصباح
،
محمدتقی
،
۱۳۱۳-
،
جامعه شناسی زبان
،
ارزش های معنوی
،
تعالی
چکیده:
رسالت جهانی قرآن در هدایت بشر مستلزم بهکارگیری زبانی است که بتواند با همه آنها سخن بگوید بنابراین چیستی زبان قرآن مسئلهای است که این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بر ص طبیعی و تعالی معانی بودن زبان قرآن؛ و صاشتراک معنوی بودن زبان دین (گزاره های کلامی)، بر اساس ویژگیهای قرآن و مبانی تفسیری و علمی مرحوم علامه طباطبایی و شاگردان برجسته ایشان؛ آیتالله مرتضی مطهری، آیتالله جوادی آملی، آیتالله محمدتقی مصباح، تاکید دارد. نظریههای زبانی مطرح در قالبهای نامعناداری، معناداری، نامعرفتبخشی و معرفتبخشی زبان دین و زبان قرآن، نظریه هایی است که در مبانی زبانشناسی قرآنی علامه و شاگردان، از جمله؛ الهی وقدسی بودن قرآن درلفظ و معنا، معناداری و معرفتبخشی متن قرآن، عربی مبین بودن زبان قرآن، دارا بودن معانی باطن علاوه بردلالت ظاهری مفاهیم قرآن، جامعیت در محتوا، جهانی بودن درگستره مخاطبان، جاودانگی درگستره زمان، استقلال دردلالت، هدایت مآلی، مؤلف محوری درفهم متن، دربرداشتن مفاهیم ثابت و متغیر، و فطری بودن آموزه های قرآن، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است که نتیجه آن، تعیین مفهوم دقیقتری از زبان قرآن درکارساخت ارتباطی و دلالی واژگان، عبارتها و جملهها و نیز کل متن قرآن در مقام مواجهه با مخاطبان خود است. بر اساس یافتههای این تحقیق، تفکیک عرصه شناخت زبان قرآن در دو اسلوب؛ صاسلوب بیانی و صاسلوب دلالی ، مورد تاکید است که پذیرش دو زبان یکی صزبان طبیعی در مقام اسلوب وکارساخت صبیانی و لفظی قرآن و دیگری، صزبان تعالی معانی در مقام کارساخت صدلالی و معنایی قرآن از منظر علامه و شاگردان مورد انتظار است. واژههای کلیدی: زبان دین؛ زبان قرآن؛ اشتراک معنوی؛ زبان طبیعی؛ زبان تعالی معانی؛ علامه طباطبایی؛ مرتضی مطهری؛ عبدالله جوادی آملی؛ محمدتقی مصباح یزدی.
رسالت جهانی قرآن در هدایت بشر مستلزم بهکارگیری زبانی است که بتواند با همه آنها سخن بگوید بنابراین چیستی زبان قرآن مسئلهای است که این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بر ص طبیعی و تعالی معانی بودن زبان قرآن؛ و صاشتراک معنوی بودن زبان دین (گزاره های کلامی)، بر اساس ویژگیهای قرآن و مبانی تفسیری و علمی مرحوم علامه طباطبایی و شاگردان برجسته ایشان؛ آیتالله مرتضی مطهری، آیتالله جوادی آملی، آیتالله محمدتقی مصباح، تاکید دارد. نظریههای زبانی مطرح در قالبهای نامعناداری، معناداری، نامعرفتبخشی و معرفتبخشی زبان دین و زبان قرآن، نظریه هایی است که در مبانی زبانشناسی قرآنی علامه و شاگردان، از جمله؛ الهی وقدسی بودن قرآن درلفظ و معنا، معناداری و معرفتبخشی متن قرآن، عربی مبین بودن زبان قرآن، دارا بودن معانی باطن علاوه بردلالت ظاهری مفاهیم قرآن، جامعیت در محتوا، جهانی بودن درگستره مخاطبان، جاودانگی درگستره زمان، استقلال دردلالت، هدایت مآلی، مؤلف محوری درفهم متن، دربرداشتن مفاهیم ثابت و متغیر، و فطری بودن آموزه های قرآن، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است که نتیجه آن، تعیین مفهوم دقیقتری از زبان قرآن درکارساخت ارتباطی و دلالی واژگان، عبارتها و جملهها و نیز کل متن قرآن در مقام مواجهه با مخاطبان خود است. بر اساس یافتههای این تحقیق، تفکیک عرصه شناخت زبان قرآن در دو اسلوب؛ صاسلوب بیانی و صاسلوب دلالی ، مورد تاکید است که پذیرش دو زبان یکی صزبان طبیعی در مقام اسلوب وکارساخت صبیانی و لفظی قرآن و دیگری، صزبان تعالی معانی در مقام کارساخت صدلالی و معنایی قرآن از منظر علامه و شاگردان مورد انتظار است. واژههای کلیدی: زبان دین؛ زبان قرآن؛ اشتراک معنوی؛ زبان طبیعی؛ زبان تعالی معانی؛ علامه طباطبایی؛ مرتضی مطهری؛ عبدالله جوادی آملی؛ محمدتقی مصباح یزدی.
بررسی زبان قرآن از منظر علامه طباطبایی و شاگردانش (مطهری ، جوادی آملی و مصباح)
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
فساد سیاسی از منظر علامه طباطبایی و شاگردانش
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
فسـاد سیاسـی از منظر علامه طباطبایی و شاگردانش
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
بررسی نظریه اخلاقی در قرآن با تأکید بر نظریه علامه طباطبایی ، مصباح و جوادی آملی
نویسنده:
فرهاد قبادی
، استاد راهنما:
علی شیروانی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 2:
عبدالله موحدی محب
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
تحلیل معناشناختی صلاح در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
محمد ابوطالبی*
،
محمدمهدی گرجیان عربی
،
مقاله نشریه: مطالعات تفسیری » سال 1398 پاییز 1398 شماره 39
بررسی مقایسه ای مفهوم ولایت از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی حقیقت غایت و علت غایی از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردانش
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ضرورت حکومت دینی از منظر آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شمار 11 - بهار 91
نقش تطهیر خیال در وصول به مقام توحید الهی از منظر علامه طباطبائی و آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
محمد مهدی گرجیان عربی
،
رقیه یوسفی سوته
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 پاییز 98 _ مسلسل 41
بررسی فطرت بالفعل و بالقوه از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و شهید مطهری
نویسنده:
علی نورمحمدیان
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
حقیقت بهشت و جهنم از دیدگاه حکمت متعالیه (ملاصدرا ، علامه طباطبایی و جوادی آملی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]