نقش روشنفکران اسلام گرا و غرب گرا در تجدد گرایی و لائیسم ترکیه در سه دهه اول قرن بیستم
نویسنده:
اکرم سادات حسینی
، استاد راهنما:
وهاب ولی
، استاد مشاور 1:
حسن حضرتی
، استاد مشاور 2:
حمید پارسانیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
پایان نامۀ حاضر تحت عنوان نقش روشنفکران اسلام گرا و غرب گرا در تجدد گرایی و لائیسیسم ترکیه در سه دهۀ اول قرن بیستم بر آن است تا هر یک از نحله¬های فکری اسلام گرا و غرب گرا را در بستر تحولات سه دهه قرن بیستم ، مورد بررسی قرار داده و عملکرد هر یک و تقابلات و تعاملات ایشان با گروه¬های دیگر و تحولات و بحران¬های ناشی ازآنها را مورد بررسی قرار دهد. نوشتار حاضر از آن جا که با دیدی گفتمانی به این دو دستۀ روشنفکری می¬نگرد و با توجه به بستر اجتماعی فعالیت این دو گروه با پیشینه¬ای که در بخش مقدماتی از این دو به دست می¬دهد، سعی بر آن دارد گفتمان¬های اسلام گرا و غرب گرا را با توجه به متون و اسناد موجود از هر یک و شرایط فعالیت ایشان سنجیده و نقش ایشان را در وقایع عثمانی با دیدگاه و منظر تحلیل گفتمانی معین نماید و از این طریق به تحولات ناشی از عملکرد ایشان و میزان سهم ایشان در این تحولات و علل و عوامل آن بپردازد. در نتیجۀ بررسی عملکرد این دو گروه این نتیجه به دست می¬آید که هر یک از این دو گفتمان با توجه به تقابلات و تعاملاتشان با گروه دیگر و شرایط اجتماعی و زمانی آن دوره و با برجسته سازی نقاط قوت خویش و نقاط ضعف گروه مقابل و به حاشیه رانی نقاط قوت طرف مقابل و نقاط ضعف خویش در نهایت با ایجاد تناقضات که نتیجه این نوع عملکردشان بود و با توجه به معادلات موجود آن زمان در مورد قدرت و دانش در نهایت باعث ایجاد گفتمانی شوند تحت عنوان لائیسم که نه تنها رنگ و صبغۀ هیچ یک از ایشان را نداشت، ذاتاً با هدف اصلی هر دو متضاد بود. در آخر باید ذکر کرد که گفتمان لائیسم هم که زادۀ تناقضات روشنفکری اسلام گرا و غرب گراست، خود نیز دچار تناقضات درونی است که با توجه به معادلات اجتماعی و فرهنگی جامعۀ ترکیه و تقابل با گروه¬ها و گفتمان¬های دیگر رو به ضعف نهاده و مادر ترکیۀ کنونی از آن جا که لائیسم بستر مناسبی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و تاریخی در ترکیه ندارد شاهد شکل گیری گفتمان¬های متضاد لائیسم یعنی اسلام گرا و دین مدار می¬باشیم. واژگان کلیدی: روشنفکران اسلام¬گرا، روشنفکران غرب¬گرا، تجددگرایی، سنت¬گرایی سنّت، تجدد، لائیسیسم.
پایان نامۀ حاضر تحت عنوان نقش روشنفکران اسلام گرا و غرب گرا در تجدد گرایی و لائیسیسم ترکیه در سه دهۀ اول قرن بیستم بر آن است تا هر یک از نحله¬های فکری اسلام گرا و غرب گرا را در بستر تحولات سه دهه قرن بیستم ، مورد بررسی قرار داده و عملکرد هر یک و تقابلات و تعاملات ایشان با گروه¬های دیگر و تحولات و بحران¬های ناشی ازآنها را مورد بررسی قرار دهد. نوشتار حاضر از آن جا که با دیدی گفتمانی به این دو دستۀ روشنفکری می¬نگرد و با توجه به بستر اجتماعی فعالیت این دو گروه با پیشینه¬ای که در بخش مقدماتی از این دو به دست می¬دهد، سعی بر آن دارد گفتمان¬های اسلام گرا و غرب گرا را با توجه به متون و اسناد موجود از هر یک و شرایط فعالیت ایشان سنجیده و نقش ایشان را در وقایع عثمانی با دیدگاه و منظر تحلیل گفتمانی معین نماید و از این طریق به تحولات ناشی از عملکرد ایشان و میزان سهم ایشان در این تحولات و علل و عوامل آن بپردازد. در نتیجۀ بررسی عملکرد این دو گروه این نتیجه به دست می¬آید که هر یک از این دو گفتمان با توجه به تقابلات و تعاملاتشان با گروه دیگر و شرایط اجتماعی و زمانی آن دوره و با برجسته سازی نقاط قوت خویش و نقاط ضعف گروه مقابل و به حاشیه رانی نقاط قوت طرف مقابل و نقاط ضعف خویش در نهایت با ایجاد تناقضات که نتیجه این نوع عملکردشان بود و با توجه به معادلات موجود آن زمان در مورد قدرت و دانش در نهایت باعث ایجاد گفتمانی شوند تحت عنوان لائیسم که نه تنها رنگ و صبغۀ هیچ یک از ایشان را نداشت، ذاتاً با هدف اصلی هر دو متضاد بود. در آخر باید ذکر کرد که گفتمان لائیسم هم که زادۀ تناقضات روشنفکری اسلام گرا و غرب گراست، خود نیز دچار تناقضات درونی است که با توجه به معادلات اجتماعی و فرهنگی جامعۀ ترکیه و تقابل با گروه¬ها و گفتمان¬های دیگر رو به ضعف نهاده و مادر ترکیۀ کنونی از آن جا که لائیسم بستر مناسبی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و تاریخی در ترکیه ندارد شاهد شکل گیری گفتمان¬های متضاد لائیسم یعنی اسلام گرا و دین مدار می¬باشیم. واژگان کلیدی: روشنفکران اسلام¬گرا، روشنفکران غرب¬گرا، تجددگرایی، سنت¬گرایی سنّت، تجدد، لائیسیسم.
نقش روشنفکران اسلام گرا و غرب گرا در تجدد گرایی و لائیسم ترکیه در سه دهه اول قرن بیستم
3/21/2010 12:00:00 AM
علل رشد اسلام گرایی در ترکیه (با تأکید بر دو دهه 1990-1980)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1380 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش اشراف کوفه در تحولات تاریخ اسلام (قرن اول هجری)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
برخورد روشنفکران مسلمان با تجدد و تأثیر آن بر مفهوم غرب شناسی در ایران
نویسنده:
احسان بخشنده
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 64 - زمستان 92
نقش قراء در تحولات قرن اول هجری
نویسنده:
فرشته کوشکی
، استاد راهنما:
حسین مفتخری
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 2:
غلامرضا بهروزلک
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
«قُرّاء» و نقش ایشان در تحولات قرن اول هجرى
نویسندگان:
فرشته کوشکی
،
حسین مفتخری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1384 شماره 2 - تابستان - مسلسل 22
رویارویى علما و روشنفکران غرب زده در نهضت مشروطه
نویسنده:
علی اکبر ذاکری
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1375 شماره 77 - 76
تعامل شیعیان امامیه با دیگر مسلمانان (در سه قرن اول هجری)
نویسنده:
سید عبدالله حسینی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
نقش و جایگاه اجتماعی - سیاسی روحانیت در سه دهه بعد از انقلاب اسلامی
نویسنده:
رضا عیسی نیا *
،
مقاله نشریه: سپهر سیاست » سال 1393 زمستان 1393 شماره 2
مدرنیته و غرب در اندیشه روشنفکران بعد از انقلاب اسلامی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی - 1389 - [کارشناسی ارشد]