تحلیل نشانه شناختی نحوه بازنمایی نمادهای مذهبی در سینمای ایران مورد مطالعه : فیلم های پرفروش دهه 80
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
فیلم های سینمایی خواه آشکارا، خواه نهان سرشار از نمادهای مذهبی اند. اینکه نمادهای مذهبی چیست و شخصیت های دارای این نمادها چگونه در فضاهای مختلف رفتار می کنند، بخشی از فرهنگ مذهبی است که رسانه هایی چون سینما تولید می کنند؛ بنابراین در عصری که تمایز میان امر واقعی و مجازی توسط رسانه ها خدشه دار شده است و مخاطبان میلیونی سینما به سرعت تحت تاثیر قرار می گیرند، بازنمایی های مذهبی در سینما اهمیت بیشتری می گیرد. هدف از بررسی این مطلب که آیا در سینمای ایران نحوه نمایش نمادهای مذهبی برگرفته از فرهنگ اصیل اسلامی است یا خیر و پژوهش هایی از این دست، تولید دانشی جدید است که می تواند دربرگیرنده مفاهیمی مهم برای تغییر سیاست های فرهنگی باشد و روش به کار رفته در آن نیز نشانه شناسی است. یافته ها نشان داد در سینمای ایران، فیلم هایی که حرفه ای و مبتنی بر شگردهای دقیق سینمای هستند، تصویر نامطلوبی از نمادهای مذهبی و شخصیت های دارای نماد مذهبی ارائه می کنند و کارگردانان متعهد نیز یا فیلم هایی از لحاظ ساختار سینمایی ضعیف تولید کرده اند و یا نحوه بازخورد فیلم ها در بین مردم غافل شده و در نهایت چیزی غیر از آنچه می خواستند در جامعه منتشر کرده اند. واژگان کلیدی: نماد، فیلم، مذهب،سینما،نشانه شناسی،بازنمایی، مخاطب، رمزگان
فیلم های سینمایی خواه آشکارا، خواه نهان سرشار از نمادهای مذهبی اند. اینکه نمادهای مذهبی چیست و شخصیت های دارای این نمادها چگونه در فضاهای مختلف رفتار می کنند، بخشی از فرهنگ مذهبی است که رسانه هایی چون سینما تولید می کنند؛ بنابراین در عصری که تمایز میان امر واقعی و مجازی توسط رسانه ها خدشه دار شده است و مخاطبان میلیونی سینما به سرعت تحت تاثیر قرار می گیرند، بازنمایی های مذهبی در سینما اهمیت بیشتری می گیرد. هدف از بررسی این مطلب که آیا در سینمای ایران نحوه نمایش نمادهای مذهبی برگرفته از فرهنگ اصیل اسلامی است یا خیر و پژوهش هایی از این دست، تولید دانشی جدید است که می تواند دربرگیرنده مفاهیمی مهم برای تغییر سیاست های فرهنگی باشد و روش به کار رفته در آن نیز نشانه شناسی است. یافته ها نشان داد در سینمای ایران، فیلم هایی که حرفه ای و مبتنی بر شگردهای دقیق سینمای هستند، تصویر نامطلوبی از نمادهای مذهبی و شخصیت های دارای نماد مذهبی ارائه می کنند و کارگردانان متعهد نیز یا فیلم هایی از لحاظ ساختار سینمایی ضعیف تولید کرده اند و یا نحوه بازخورد فیلم ها در بین مردم غافل شده و در نهایت چیزی غیر از آنچه می خواستند در جامعه منتشر کرده اند. واژگان کلیدی: نماد، فیلم، مذهب،سینما،نشانه شناسی،بازنمایی، مخاطب، رمزگان
تحلیل نشانه شناختی نحوه بازنمایی نمادهای مذهبی در سینمای ایران مورد مطالعه : فیلم های پرفروش دهه 80
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بازنمایی مفاهیم و نمادهای مذهبی در سینمای ایران
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 8- پاییز 89
تحلیل نشانه شناختی بازنمایی عناصر دفاع مقدس در سینمای ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سینمای ایران و بازنمایی عناصر دینی؛ تحلیل گفتمان فیلم «اخراجی ها 2»
نویسندگان:
سید علی اصغر سلطانی
،
بنت الهدی بنائی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1392 (پياپي 14)، بهار 1392 شماره2
سینمای اجتماعی ایران و بازنمایی سبک زندگی زنانه در آن (مطالعه موردی فیلم سینمایی آتشبس)
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 22 - تابستان 1394
تحلیل آسیب شناختی بازنمایی سبک زندگی زنانه در سینمای اجتماعی ایران پس از انقلاب اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی نشانه شناختی عناصر دینی در فیلمِ نشانه ها اثر شیامالان
نویسندگان:
سید علی اصغر سلطانی
،
بنت الهدی بنایی
،
مقاله نشریه: زبان پژوهی » سال 1393 پاييز 1393 شماره12
تحلیل ارتباط شناختی وبلاگ نویسی طلاب (مورد مطالعه: وبلاگ های طلاب شیعه فارسی زبان)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انسان شناختی مناسک مذهبی در فرهنگ عامه (مورد مطالعه: مراسم چنار خونبار رزآباد الموت قزوین)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی نحوه بازنمایی اسلام در روزنامه های کشورهای آمریکای لاتین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بازنمایی عفاف در ارتباطات زن و مرد مطالعه انتقادی فیلم سینمایی سعادتآباد
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1393 شماره 17 - بهار 93