بررسی سیاست مذهبی حاکمیت ممالیک
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
ممالیک غلامان ترک نژادی بودند که در دستگاه حکومتی ایوبیان به کار گرفته شدند. این بردگان ترک نژاد بر اثر لیاقت و کاردانی به مقامات بالای حکومتی دست یافتند. توانستند ایوبیان را ساقط نمایند. از آنجا که ادعا و کوشش سیاست مداران مسلمان ولو در ظاهر بر آن بود تا چیزی با نام سیاست اسلامی مبنای عمل قرار گیرد این مساله در مورد دولت ممالیک که فاقد جایگاه مناسب برای رسیدن به حکومت اسلامی بودند به وضوح قابل مشاهده است. ممالیک سعی داشتند تا از طریق مختلف کسب مشروعیت نمایند. موضوع این پایان نامه نیز بر ین محور است که سیاست های مذهبی ممالیک چه بوده و این حکومت ترک نژاد از چه طریقی درصدد کسب جایگاه معنوی برآمدند. روش انجام تحقیق به صورت توصیفی - تحلیلی بوده است. عمده اقدامات عملی این دولت در این راستا، احیا خلافت عباسی در مصر،تسلط بر حرمین شریفین، جایگزینی مذاهب اربعه و رسمیت دادن آنها به جای مذهب شیعه، حمایت از علمای این مذهب؛ نصب قاضی القضات از این مذهب و جلوگیری از اجرای احکام تشیع و در نهایت سیاست حذف تشیع بود. دولت ممالیک که توانست نزدیک به سه قرن جهان اسلامی را رهبری کند در دفاع از این موقعیت به دست آمده با حکومت های مختلفی مواجه بود که از برجسته ترین آنها ایلخانان، صفویه و عثمانی بودند. ممالیک همواره سعی در القای سیادت خود بر این حکومت ها داشتند. ممالیک با پیروزی نهایی بر صلیبیان، و تصرف دوباره بیت المقدس نیز وجهه ای معنوی در میان مسلمانان جهان به دست آورند. کلمات کلیدی: سیاست مذهبی، ممالیک، مذاهب اربعه، تشیع
ممالیک غلامان ترک نژادی بودند که در دستگاه حکومتی ایوبیان به کار گرفته شدند. این بردگان ترک نژاد بر اثر لیاقت و کاردانی به مقامات بالای حکومتی دست یافتند. توانستند ایوبیان را ساقط نمایند. از آنجا که ادعا و کوشش سیاست مداران مسلمان ولو در ظاهر بر آن بود تا چیزی با نام سیاست اسلامی مبنای عمل قرار گیرد این مساله در مورد دولت ممالیک که فاقد جایگاه مناسب برای رسیدن به حکومت اسلامی بودند به وضوح قابل مشاهده است. ممالیک سعی داشتند تا از طریق مختلف کسب مشروعیت نمایند. موضوع این پایان نامه نیز بر ین محور است که سیاست های مذهبی ممالیک چه بوده و این حکومت ترک نژاد از چه طریقی درصدد کسب جایگاه معنوی برآمدند. روش انجام تحقیق به صورت توصیفی - تحلیلی بوده است. عمده اقدامات عملی این دولت در این راستا، احیا خلافت عباسی در مصر،تسلط بر حرمین شریفین، جایگزینی مذاهب اربعه و رسمیت دادن آنها به جای مذهب شیعه، حمایت از علمای این مذهب؛ نصب قاضی القضات از این مذهب و جلوگیری از اجرای احکام تشیع و در نهایت سیاست حذف تشیع بود. دولت ممالیک که توانست نزدیک به سه قرن جهان اسلامی را رهبری کند در دفاع از این موقعیت به دست آمده با حکومت های مختلفی مواجه بود که از برجسته ترین آنها ایلخانان، صفویه و عثمانی بودند. ممالیک همواره سعی در القای سیادت خود بر این حکومت ها داشتند. ممالیک با پیروزی نهایی بر صلیبیان، و تصرف دوباره بیت المقدس نیز وجهه ای معنوی در میان مسلمانان جهان به دست آورند. کلمات کلیدی: سیاست مذهبی، ممالیک، مذاهب اربعه، تشیع
بررسی سیاست مذهبی حاکمیت ممالیک
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
سیاست مذهبی حکومت ایلخانی؛ تسامح یا آشفتگی مذهبی؟
نویسندگان:
منوچهر صمدی وند
،
علیرضا کریمی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1391 شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52
نقش عالمان در مناسبات مذهبی منطقه شام در عصر ممالیک (923-648ه.ق.)
نویسندگان:
شهناز کریم زاده سورشجانی
،
زهراء روح اللهی امیری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 زمستان99 _ مسلسل 84
بررسی سریالهای مذهبی عامه پسند
ناقد:
(ناقد) منتظر قائم
، ارائه دهنده:
(ارائه دهنده): سرکار خانم خانم علی خانی و فرزاد غلامی
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1391
سیاستهای مذهبی و وضعیت علمی و آموزشی شامات(از اتابکان زنگی تا پایان ممالیک)
نویسندگان:
شهناز کریم زاده سورشجانی
،
حسین ایزدی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1395 شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 66
جایگاه حرم مطهر رضوی در سیاست مذهبی صفویان
نویسندگان:
حمیدرضا مطهری
،
سعید نجفی نژاد
،
مقاله نشریه: فرهنگ رضوی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 26
راهبرد حکومت ممالیک در قبال تشیع
نویسنده:
نسرین رهبری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 29 - بهار 1396
تأثیر سیاست مذهبی اکبر شاه در احیای فرهنگ اسلامی در هند
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1383 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیاست مذهبی کلیسا در دوره قرون وسطی (با تکیه بر جنگهای صلیبی)
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 6 - بهار 1389