مقایسه عقل کلامی و عقل فلسفی در بحث مبدا شناسی از منظر سیدمرتضی، محقق طوسی و قاضی عبدالجبار
نویسنده:
مصطفی سلطانی
، استاد راهنما:
علی ربانی گلپایگانی
، استاد مشاور 1:
حسن معلمی
، استاد مشاور 2:
محمدصفر جبرئیلی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]
چکیده:
اندیشمندان در وجود حقیقتی به نام عقل که ابزار تمییز است، اتفاق نظر دارند. و به دلیل پیچیدگی بحث درباره آن، علوم مختلف معانی متفاوت از ماهیت عقل را اراده می کنند. آنگونه که گویا هیچ وجه جامعی میان معانی عقل نیست. نام گذاری اشتراک واژه عقل به "اشتراک اسمی" از سوی صدرالمتالهین و عنایت به معنا و موارد اطلاق آن نزد اصحاب مکاتب، شاهدی بر این ادعاست. پژوهش پیرامون ماهیت عقل در علم کلام و فلسفه راهبرد آن در مبدا شناسی با تحلیل و توصیف دیدگاههای سید مرتضی، خواجه نصیر الدین و قاضی عبدالجبار تلاشی در راستای حل این مشکل خواهد بود. ثمره تلاش پژوهشگران این رساله این است که عقل کاربردهای زیادی در فلسفه دارد اما دو معنا از معانی آن از جمله عمده ترین و شایع ترین کاربرد عقل در فلسفه است. الف) عقل به عنوان مرتبه ای از هستی که موجودی ذاتا و فعلا مجرد است؛ ب) عقل به عنوان قوه ای از قوای نفس که غالبا در کتاب النفس مورد بررسی قرار می گیرد. یافته های ما حاکی از آن است که معنای دوم از عقل نزد فلاسفه همان معنای مراد متکلمین از عقل است، از این رو عقل کلامی و فلسفی در مباحث مبدا شناسی تفاوت جوهری ندارد. عنایت به آراء سه اندیشمند مورد نظر، رهین این معنا است که علم کلام و فلسفه به توانمندی عقل در تبیین و تحلیل مسائل مبدا شناسی باور دارند هر چند عقل فلسفی که خواجه نصیر الدین گرایش بیشتری به آن دارد، از توانمندی و نقش آفرینی استوارتری برخوردار بوده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با بررسی برخی مباحث جزیی در مبدا شناسی و تمرکز بر موضوعات خاص مثل برهان حدوث و برهان امکان و وجوب و بحث از صفاتی که صبغه عقلانی داشته به توصیف و تحلیل اندیشه های سه متفکر مورد نظر در اثبات مبدا و صفات خداوند پرداخته و از این راه هدف را دنبال نمودیم. کلید واژه: عقل کلامی، عقل فلسفی، برهان حدوث، برهان امکان، صفات خبری، مبدا شناسی، سید مرتضی، خواجه نصیر، قاضی عبدالجبار.
اندیشمندان در وجود حقیقتی به نام عقل که ابزار تمییز است، اتفاق نظر دارند. و به دلیل پیچیدگی بحث درباره آن، علوم مختلف معانی متفاوت از ماهیت عقل را اراده می کنند. آنگونه که گویا هیچ وجه جامعی میان معانی عقل نیست. نام گذاری اشتراک واژه عقل به "اشتراک اسمی" از سوی صدرالمتالهین و عنایت به معنا و موارد اطلاق آن نزد اصحاب مکاتب، شاهدی بر این ادعاست. پژوهش پیرامون ماهیت عقل در علم کلام و فلسفه راهبرد آن در مبدا شناسی با تحلیل و توصیف دیدگاههای سید مرتضی، خواجه نصیر الدین و قاضی عبدالجبار تلاشی در راستای حل این مشکل خواهد بود. ثمره تلاش پژوهشگران این رساله این است که عقل کاربردهای زیادی در فلسفه دارد اما دو معنا از معانی آن از جمله عمده ترین و شایع ترین کاربرد عقل در فلسفه است. الف) عقل به عنوان مرتبه ای از هستی که موجودی ذاتا و فعلا مجرد است؛ ب) عقل به عنوان قوه ای از قوای نفس که غالبا در کتاب النفس مورد بررسی قرار می گیرد. یافته های ما حاکی از آن است که معنای دوم از عقل نزد فلاسفه همان معنای مراد متکلمین از عقل است، از این رو عقل کلامی و فلسفی در مباحث مبدا شناسی تفاوت جوهری ندارد. عنایت به آراء سه اندیشمند مورد نظر، رهین این معنا است که علم کلام و فلسفه به توانمندی عقل در تبیین و تحلیل مسائل مبدا شناسی باور دارند هر چند عقل فلسفی که خواجه نصیر الدین گرایش بیشتری به آن دارد، از توانمندی و نقش آفرینی استوارتری برخوردار بوده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با بررسی برخی مباحث جزیی در مبدا شناسی و تمرکز بر موضوعات خاص مثل برهان حدوث و برهان امکان و وجوب و بحث از صفاتی که صبغه عقلانی داشته به توصیف و تحلیل اندیشه های سه متفکر مورد نظر در اثبات مبدا و صفات خداوند پرداخته و از این راه هدف را دنبال نمودیم. کلید واژه: عقل کلامی، عقل فلسفی، برهان حدوث، برهان امکان، صفات خبری، مبدا شناسی، سید مرتضی، خواجه نصیر، قاضی عبدالجبار.
مقایسه عقل کلامی و عقل فلسفی در بحث مبدا شناسی از منظر سیدمرتضی، محقق طوسی و قاضی عبدالجبار
3/20/2012 12:00:00 AM
امامت در مقایسه دو رویکرد کلامی و فلسفی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1389 بهار 1389 شماره20
حسن و قبح عقلی از منظر محقق طوسی و شهید صدر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اصطلاح شناسی «کلام فلسفی» و «فلسفه کلامی»
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 دوره 2، شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)
تصحيح كامل رسائل كلامي و فلسفي خواجه نصير الدين طوسي
نویسنده:
اكبر اسد عليزاده
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/04/19 تا تاریخ: 1399/07/30
تصحيح كامل رسائل كلامي و فلسفي خواجه نصير الدين طوسي
نویسنده:
محمد تقي سبحاني
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/04/19 تا تاریخ: 1399/07/30
درنگی در چیستی شناسی و رواییِ استصحاب از منظر محقق اردبیلی
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 4
نقدی بر نقد قاضی سعید قمی بر محقق طوسی در مساله وجودی یا عدمی بودن شرور
نویسنده:
مهدی نجیبی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره88
نگرش معرفتشناختی ملاصدرا و قاضی عبدالجبار به عقل در اخلاق
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 24
چهار ویراستِ غیر انتقادی از مکاتبات فلسفی طوسی و کاتبی
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 177