آسیب شناسی جنبش های اسلامی افغانستان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
رساله حاضر با استفاده از چارچوب نظری ساختاری - محیط و کرکردگرایی و در پاسخ به این پرسش که آسیبها و چالش ها جنبشهای اسلامی افغانستان از ۱۳۵۷ - ۱۳۸۰ چه بودند تدوین گردیده و به نتایج و استنباط هایی دست یافته است مبنی بر اینکه آسیب ها و چالشهای جنبش های اسلامی دارای ریشه های تاریخی و به سبب تاثیر پذیری ساختارهای داخلی از محیط های بیرونی بویژه از سه محیط شرق (پاکستان - هندوستان) شمال ( آسیای مرکزی) و غرب (ایران) بوده است و در دوره اشغال افغانستان بویژه شوروی و بر پایی دولت کمونیستی مورد حمایت آن و همینطور در ظهور و پیدایش جنبشهای اسلامی مومرد حمایت جمهوری اسلامی و پاکستان و دولت های غربی و عربی همسو با آن به روشنی و وضح بازتاب آن تاثیرپذیری را مشاهده می کنیم. علاوه بر آنچه بیان شد لازم به ذکر است که جنبشهای اسلامی از سه طیف عمده اسلام گرایان،بنیاد گرایان و سلطنت طلبان تشکیل شده بودند و این طبقه بندی جنبشهای اسلامی نیز از ساختارهای داخلی و محیط های خارجی متاثر بودند و همین تاثیر پذیری از ساختارهای داخلی و محیطهای بیرونی زمینه های تعدد، تکثر، وابستگی و تضاد منافع آنها را فراهم کرده و آنها را در ابعاد مختلف سیاسی،اقتصادی، تسحیلاتی - نظامی، فرهنگی و اجتماعی دچار آسیب کرده و از همان ابتدای مبارزه آنها را با چالش های عمده مواجه ساخته بودند اما به دلیل وجود دشمن مشترک (شوروی) چالشها و آسیبها امکان و مجال بروز پیدا نمی کرد ولی همزمان با خروج نیروهای شوروی بویژه با سقوط دولت کمونیستی در سال ۱۳۷۱ و برطرف شدن تهدید مذکور چالشهای نهفته در پیکره جنبشهای اسلامی بر اثر عدم تجربه سیاسی سران جنبشها و پررنگ شدن منافع قومی، نژادی و کمرنگ شدن محوریت دین و مسائل مذهبی و تحریک حامیان خارجی برای دستیابی به منافع سیاسی بویژه ایجاد دولت همسو با خود به یکباره خود را نشان دادند و جنبشهای اسلامی را از دستیابی به اهدافشان یعنی ایجاد حکومت اسلامی مورد قبول همه ملت افغانستان بازداشته و زمینه های اشغال افغانستان بویژه آمریکا را فراهم ساخت.
رساله حاضر با استفاده از چارچوب نظری ساختاری - محیط و کرکردگرایی و در پاسخ به این پرسش که آسیبها و چالش ها جنبشهای اسلامی افغانستان از ۱۳۵۷ - ۱۳۸۰ چه بودند تدوین گردیده و به نتایج و استنباط هایی دست یافته است مبنی بر اینکه آسیب ها و چالشهای جنبش های اسلامی دارای ریشه های تاریخی و به سبب تاثیر پذیری ساختارهای داخلی از محیط های بیرونی بویژه از سه محیط شرق (پاکستان - هندوستان) شمال ( آسیای مرکزی) و غرب (ایران) بوده است و در دوره اشغال افغانستان بویژه شوروی و بر پایی دولت کمونیستی مورد حمایت آن و همینطور در ظهور و پیدایش جنبشهای اسلامی مومرد حمایت جمهوری اسلامی و پاکستان و دولت های غربی و عربی همسو با آن به روشنی و وضح بازتاب آن تاثیرپذیری را مشاهده می کنیم. علاوه بر آنچه بیان شد لازم به ذکر است که جنبشهای اسلامی از سه طیف عمده اسلام گرایان،بنیاد گرایان و سلطنت طلبان تشکیل شده بودند و این طبقه بندی جنبشهای اسلامی نیز از ساختارهای داخلی و محیط های خارجی متاثر بودند و همین تاثیر پذیری از ساختارهای داخلی و محیطهای بیرونی زمینه های تعدد، تکثر، وابستگی و تضاد منافع آنها را فراهم کرده و آنها را در ابعاد مختلف سیاسی،اقتصادی، تسحیلاتی - نظامی، فرهنگی و اجتماعی دچار آسیب کرده و از همان ابتدای مبارزه آنها را با چالش های عمده مواجه ساخته بودند اما به دلیل وجود دشمن مشترک (شوروی) چالشها و آسیبها امکان و مجال بروز پیدا نمی کرد ولی همزمان با خروج نیروهای شوروی بویژه با سقوط دولت کمونیستی در سال ۱۳۷۱ و برطرف شدن تهدید مذکور چالشهای نهفته در پیکره جنبشهای اسلامی بر اثر عدم تجربه سیاسی سران جنبشها و پررنگ شدن منافع قومی، نژادی و کمرنگ شدن محوریت دین و مسائل مذهبی و تحریک حامیان خارجی برای دستیابی به منافع سیاسی بویژه ایجاد دولت همسو با خود به یکباره خود را نشان دادند و جنبشهای اسلامی را از دستیابی به اهدافشان یعنی ایجاد حکومت اسلامی مورد قبول همه ملت افغانستان بازداشته و زمینه های اشغال افغانستان بویژه آمریکا را فراهم ساخت.
آسیب شناسی جنبش های اسلامی افغانستان
3/21/2009 12:00:00 AM
آسیب شناسی جنبش مشروطیت با تکیه بر دیدگاه کوهن
مقاله نشریه: تاریخ نامه ایران بعد از اسلام » سال 1391 بهار و تابستان 1391 شماره4
آسیب شناسی ترجمه های قرآن
نویسنده:
محمد علی رضایی اصفهانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 44
آسیب شناسی جنبش اصلاحات در ایران بعد از خرداد 1376
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
آسیب شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
نویسنده:
علی رضا افشاری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 46- تابستان1400
آسیب شناسی جریان های تفسیری/1
نویسندگان:
امیر احمدنژاد
،
علیاصغر ناصحیان
،
سیدمحمود طیبحسینی
،
عسکر دیرباز
،
علیرضا عظیمیفر
،
احمد واعظی
،
سعیدرضا علیعسکری
،
محمد اسعدی
،
کتاب: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - 1397
آسیب شناسی جریان های تفسیری/2
نویسندگان:
محمد اسعدی
،
گروه محققین
،
کتاب: پژوهشکده حوزه و دانشگاه - 1395
جنبش های اسلامى در اندونزی
نویسندگان:
دانشگاه باقرالعلوم(ع)
،
دكترسيدميرصالح حسيني جبلي
،
کتاب: بوستان کتاب - 1390
چیستی و شاخص های جنبش های اسلامی
ارائه دهنده:
حمید احمدی
،
غلامرضا بهروزی لک
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1387