بررسی جایگاه نهاد مدرسه در سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر امور تربیتی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مقوله مهم تعلیم و تربیت از جمله اموری است که همواره در طول زندگی بشر از اهمیت خاصی برخوردار بوده و دغدغه او به شمار میرفته است. در عصر ما این رسالت مهم برعهده آموزش وپرورش، خصوصا مدرسه می باشد. رسالت مدرسه تنها انتقال دانش وآگاهی نیست بلکه علاوه براین، شکوفایی استعدادهای نهفته، پرورش قدرت خلاقیت وتفکر، تقویت ایمان و باور و.... نسل آتی میباشد. برای این که بتواند رسالت مهم خود را به شایستگی انجام دهد نیازمند همکاری و هماهنگی باسایر نهادهای مانند خانواده، رسانه، نهادهای مذهبی و... میباشد آنچه که در مباحث تربیتی براساس آموزههای دینی و اسلامی و همچنین تاکید رهبران دینی جمهوری اسلامی آمده؛ توجه به بعد معنوی و پرورش بعد فطری برای رسیدن به قرب الهی و کمال و مقام خلیفه الهی می باشد آنچه که آنان تاکید داشتند تقدم تزکیه بر تعلیم است زیرا سرمنشاء همه تحولات درونی و بیرونی تزکیه نفس و اصلاح درون می باشد. این پژوهش سعی دارد با تحلیل و بررسی و نقد گفتمان سیاستی موجود در سند تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش؛ (که یکی از اسناد مهم و رسمی سیاستگذاری در آموزش پرورش است) و تطبیق آن با گفتمان سیاستی مطلوب اسلامی در نظام تربیتی به این سوال پاسخ دهد که مدرسه در سیاستهای فرهنگی کشور چه جایگاهی دارد. دراین پژوهش سعی شده ابتدا باروش تحلیل محتوابه بررسی وتحلیل اسناد (سندتحول) پرداخته شود. بیانیه ارزشها ، بیانیه ماموریت ، افق چشم انداز 1404، هدفهای کلان ، کلان هدفهای عملیاتی وراهکارها مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی جهت دار در سه طبقه مضامین ساختاری، کارکردی و زمینه ای تحلیل شده اند. سپس ابعاد سه گانه ساختاری کارکردی و زمینه ای مدرسه در سند تحول آموزش و پرورش با الگوی ساختاری کارکردی و زمینه ای مطلوب مقایسه و همخوانیها و شکاف میان جایگاه مدرسه در سیاستگذاری فرهنگی در سند تحول آموزش و پرورش با وضعیت مطلوب تحلیل شده است. جایگاه امور تربیتی نیز به طور ویژه در سند تحول آموزش و پرورش و الگوی مطلوب بررسی و مقایسه شده است. پرداخته و سپس به مقایسه آن بر اساس تعالیم دینی و تاکید و توجه رهبران جمهوری اسلامی و بر اساس کارکردهای که در برنامه درسی سند ملی آمده؛ پرداخته است که نتیجه آن نادیده گرفته شدن بعضی از کارکردها و ساختارها وعدم توجه به اصل پرورش و تزکیه و عدم تقدم آن بر تعلیم در سیاستگذاریها است. با مطالعات صورت گرفته؛ گفتمان سیاستی موجود (سند تحول) با گفتمان سیاستی مطلوب اسلامی فاصله زیادی دارد. واژههای کلیدی: سیاست فرهنگی، آموزش و پرورش، مدرسه، عناصر سازنده مدرسه، کارکردهای مدرسه، گفتمان
مقوله مهم تعلیم و تربیت از جمله اموری است که همواره در طول زندگی بشر از اهمیت خاصی برخوردار بوده و دغدغه او به شمار میرفته است. در عصر ما این رسالت مهم برعهده آموزش وپرورش، خصوصا مدرسه می باشد. رسالت مدرسه تنها انتقال دانش وآگاهی نیست بلکه علاوه براین، شکوفایی استعدادهای نهفته، پرورش قدرت خلاقیت وتفکر، تقویت ایمان و باور و.... نسل آتی میباشد. برای این که بتواند رسالت مهم خود را به شایستگی انجام دهد نیازمند همکاری و هماهنگی باسایر نهادهای مانند خانواده، رسانه، نهادهای مذهبی و... میباشد آنچه که در مباحث تربیتی براساس آموزههای دینی و اسلامی و همچنین تاکید رهبران دینی جمهوری اسلامی آمده؛ توجه به بعد معنوی و پرورش بعد فطری برای رسیدن به قرب الهی و کمال و مقام خلیفه الهی می باشد آنچه که آنان تاکید داشتند تقدم تزکیه بر تعلیم است زیرا سرمنشاء همه تحولات درونی و بیرونی تزکیه نفس و اصلاح درون می باشد. این پژوهش سعی دارد با تحلیل و بررسی و نقد گفتمان سیاستی موجود در سند تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش؛ (که یکی از اسناد مهم و رسمی سیاستگذاری در آموزش پرورش است) و تطبیق آن با گفتمان سیاستی مطلوب اسلامی در نظام تربیتی به این سوال پاسخ دهد که مدرسه در سیاستهای فرهنگی کشور چه جایگاهی دارد. دراین پژوهش سعی شده ابتدا باروش تحلیل محتوابه بررسی وتحلیل اسناد (سندتحول) پرداخته شود. بیانیه ارزشها ، بیانیه ماموریت ، افق چشم انداز 1404، هدفهای کلان ، کلان هدفهای عملیاتی وراهکارها مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی جهت دار در سه طبقه مضامین ساختاری، کارکردی و زمینه ای تحلیل شده اند. سپس ابعاد سه گانه ساختاری کارکردی و زمینه ای مدرسه در سند تحول آموزش و پرورش با الگوی ساختاری کارکردی و زمینه ای مطلوب مقایسه و همخوانیها و شکاف میان جایگاه مدرسه در سیاستگذاری فرهنگی در سند تحول آموزش و پرورش با وضعیت مطلوب تحلیل شده است. جایگاه امور تربیتی نیز به طور ویژه در سند تحول آموزش و پرورش و الگوی مطلوب بررسی و مقایسه شده است. پرداخته و سپس به مقایسه آن بر اساس تعالیم دینی و تاکید و توجه رهبران جمهوری اسلامی و بر اساس کارکردهای که در برنامه درسی سند ملی آمده؛ پرداخته است که نتیجه آن نادیده گرفته شدن بعضی از کارکردها و ساختارها وعدم توجه به اصل پرورش و تزکیه و عدم تقدم آن بر تعلیم در سیاستگذاریها است. با مطالعات صورت گرفته؛ گفتمان سیاستی موجود (سند تحول) با گفتمان سیاستی مطلوب اسلامی فاصله زیادی دارد. واژههای کلیدی: سیاست فرهنگی، آموزش و پرورش، مدرسه، عناصر سازنده مدرسه، کارکردهای مدرسه، گفتمان
بررسی جایگاه نهاد مدرسه در سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر امور تربیتی
3/20/2016 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی سیاست های تربیتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه کودک با تأکید بر عملکرد رسانه ملی
نویسنده:
عالمه جمال زاده خیرآبادی
، استاد راهنما:
سیدمحمدحسین هاشمیان
، استاد مشاور 1:
وحید یامین پور
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دیپلماسی فرهنگی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (با تأکید بر آموزه های امام خمینی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تقابل با ایران هراسی (با تاکید بر دیدگاه های مقام معظم رهبری)
نویسندگان:
مجید مبینی مقدس*
،
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1394 (پياپي 23)، تابستان 1394 شماره3
الگوی بایستگی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر رایزنی فرهنگی ج.ا.ا. در انگلستان
نویسنده:
حبیب رضا ارزانی*
،
مقاله نشریه: مطالعات فرهنگ - ارتباطات » سال 1402 دوره 24، شماره 64 (زمستان 1402)
نگرش سیستمی و مسئله کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ظرفیتهای نهاد ولایت
نویسندگان:
سید غلامرضا موسوی
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 64 - زمستان 92
سياست هويت در جمهوري اسلامي ايران
نویسنده:
عليرضا زهيري
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1394/03/28 تا تاریخ: 1396/02/01
سياست هويت در جمهوري اسلامي ايران
نویسنده:
عليرضا زهيري
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1394/03/28 تا تاریخ: 1396/02/01
سياست هويت در جمهوري اسلامي ايران
نویسنده:
نجف لك زايي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1394/03/28 تا تاریخ: 1396/02/01
نگرش سیستمی و مسئله کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ظرفیت های نهاد ولایت
نویسندگان:
سید غلامرضا موسوی
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 (پياپي 64)، زمستان 1392 شماره4