ابزار شناخت از دیدگاه شهید مطهری و کانت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
شناخت در گستردهترين معنا، برترين نمود جان انسان است، تا بدانجا كه اوج آدمى در گرو آن مىباشد. بنابراين نخستين مسألهاى كه انسان در تمام بحثهاى علمى با آن روبرو است، مسأله شناخت و معرفت است و انديشمندان، عرفا و فلاسفه بسيارى در اين زمينه پژوهشهاى گرانسنگى به انجام رسانيدهاند، امّا در اين رساله به علت گستردگى مباحث شناخت به بخشى از آن كه ابزار شناخت باشد، بسنده شده است. انسان تمام علوم و شناختهاى خود را از طريق ذهن و ابزار ويژه آن تحصيل مىكند، از اين رو تحقيق در باب ابزار شناخت ضرورى است. هدف اين رساله، بررسى ابزار شناخت از ديدگاه مرتضى مطهرى و ايمانوئل كانت مىباشد و محور اصلى نوشتار، پىگيرى اين فرضيه است كه ابزار معرفت از نظر اين دو متفكر اختلافاتى دارد. اين دو فيلسوف نامى كه در دو نقطه عالم زيستهاند و متعلق به دو سنت، فلسفى مهم مىباشند و هر يك در حوزه خود تأثيرگذار بودهاند، بررسى آراء آنها در اين باب راه گشا خواهد بود. در اين رساله، پس از بيان كلياتى چون شناختشناسى و مسأله معرفت، به آراء اين دو انديشمند در باب معرفتشناسى، پرداخته شده است، تا زمينهاى مناسب براى فهم و درك آراء اين دو در مسأله ابزار شناخت فراهم آيد. در بحث از محورهاى اصلى رساله، سخن با تاريخچه ابزار شناخت و بيان عقايد عقليون و حسيون دنبال شده است. گروه نخست حس را قابل تحويل به ناهمه مىدانند و دسته دوم ناهمه را به حس باز مىگردانند. سپس ابزار شناخت از نظر مطهرى و كانت مورد برسى، مقايسه و نقد واقع شده است. استاد مطهرى به پنج ابزار شناخت كه عبارت است از:حس، عقل، شهود باطنى، فطرت و وحى معتقد هستند، كه هر كدام بنا به اقتضاى مورد و با توجه به ماهيت معلوم مورد استفاده واقع مىشوند. به نظر ايشان كار حواس ايجاد زمينه و اعداد نفس براى ابداع صورتهاى حسى پديدارهاى مادى است و آن شرط لازم، نه شرط كافى شناخت است و شناخت بسيارى از امور فى نفسه و حقايق از جمله جوهر مادى اشياء بر عهده عقل است. ايشان علاوه بر اين دو ابزار به شهود باطنى و فطرت و وحى نيز توجه داشتهاند، به گونهاى كه فطرت را امالمسائل معارف اسلامى و وحى را نيز راه شناخت و سعادت بشر معرفى كرده است. اما از نظر كانت، ذهن از سه قوه حس، فهم و عقل تشكيل شده است كه كاملاً از هم ديگر متمايز و مستقل و غير قابل تحويل به يكديگر هستند. وى با تفكيك حس از فاهمه دو دسته امور ما تقدم را پذيرفته است و امور ما تقدم خاص حس يا »زمان و مكان« و مفاهيم محض فاهمه يا مقولات كه چهار مقوله اصلى كميت، كيفيت، نسبت و جهت هستند. عقل از نظر وى فاقد توان شناختى است و فقط در كليت بخشى و نظمدهى انديشه به فاهمه مدد مىرساند. از نظر وى، با اين دو ابزار )حس و ناهمه( فقط امور طبيعى قابل شناسايى است و شناخت متافيزيك با اين دو ابزار غير ممكن است. وى راه شناخت حقايقى چون خدا و نفس را شهود اخلاقى مىداند كه مربوط به عقل عملى است. در خاتمه در خور ذكر است كه با روشن شدن شباهتها و تفاوتها است كه در نهايت به فهم حقيقت نزديكتر مىشويم. در نتيجه در پايان اين نوشتار به اين مطلب توجه شده، نتيجهگيرى شده است، تا فتح بابى باشد براى تلاش بيشتر دانش پژوهان در اين زمينه. در قسمت ضمائم گزارش كوتاهى از زندگانى اين دو متفكر ارائه شده است، به اميد اين كه از اين طريق، الگوى مناسبترى در فهم ابزار شناخت از منظر آنها حاصل گردد
شناخت در گستردهترين معنا، برترين نمود جان انسان است، تا بدانجا كه اوج آدمى در گرو آن مىباشد. بنابراين نخستين مسألهاى كه انسان در تمام بحثهاى علمى با آن روبرو است، مسأله شناخت و معرفت است و انديشمندان، عرفا و فلاسفه بسيارى در اين زمينه پژوهشهاى گرانسنگى به انجام رسانيدهاند، امّا در اين رساله به علت گستردگى مباحث شناخت به بخشى از آن كه ابزار شناخت باشد، بسنده شده است. انسان تمام علوم و شناختهاى خود را از طريق ذهن و ابزار ويژه آن تحصيل مىكند، از اين رو تحقيق در باب ابزار شناخت ضرورى است. هدف اين رساله، بررسى ابزار شناخت از ديدگاه مرتضى مطهرى و ايمانوئل كانت مىباشد و محور اصلى نوشتار، پىگيرى اين فرضيه است كه ابزار معرفت از نظر اين دو متفكر اختلافاتى دارد. اين دو فيلسوف نامى كه در دو نقطه عالم زيستهاند و متعلق به دو سنت، فلسفى مهم مىباشند و هر يك در حوزه خود تأثيرگذار بودهاند، بررسى آراء آنها در اين باب راه گشا خواهد بود. در اين رساله، پس از بيان كلياتى چون شناختشناسى و مسأله معرفت، به آراء اين دو انديشمند در باب معرفتشناسى، پرداخته شده است، تا زمينهاى مناسب براى فهم و درك آراء اين دو در مسأله ابزار شناخت فراهم آيد. در بحث از محورهاى اصلى رساله، سخن با تاريخچه ابزار شناخت و بيان عقايد عقليون و حسيون دنبال شده است. گروه نخست حس را قابل تحويل به ناهمه مىدانند و دسته دوم ناهمه را به حس باز مىگردانند. سپس ابزار شناخت از نظر مطهرى و كانت مورد برسى، مقايسه و نقد واقع شده است. استاد مطهرى به پنج ابزار شناخت كه عبارت است از:حس، عقل، شهود باطنى، فطرت و وحى معتقد هستند، كه هر كدام بنا به اقتضاى مورد و با توجه به ماهيت معلوم مورد استفاده واقع مىشوند. به نظر ايشان كار حواس ايجاد زمينه و اعداد نفس براى ابداع صورتهاى حسى پديدارهاى مادى است و آن شرط لازم، نه شرط كافى شناخت است و شناخت بسيارى از امور فى نفسه و حقايق از جمله جوهر مادى اشياء بر عهده عقل است. ايشان علاوه بر اين دو ابزار به شهود باطنى و فطرت و وحى نيز توجه داشتهاند، به گونهاى كه فطرت را امالمسائل معارف اسلامى و وحى را نيز راه شناخت و سعادت بشر معرفى كرده است. اما از نظر كانت، ذهن از سه قوه حس، فهم و عقل تشكيل شده است كه كاملاً از هم ديگر متمايز و مستقل و غير قابل تحويل به يكديگر هستند. وى با تفكيك حس از فاهمه دو دسته امور ما تقدم را پذيرفته است و امور ما تقدم خاص حس يا »زمان و مكان« و مفاهيم محض فاهمه يا مقولات كه چهار مقوله اصلى كميت، كيفيت، نسبت و جهت هستند. عقل از نظر وى فاقد توان شناختى است و فقط در كليت بخشى و نظمدهى انديشه به فاهمه مدد مىرساند. از نظر وى، با اين دو ابزار )حس و ناهمه( فقط امور طبيعى قابل شناسايى است و شناخت متافيزيك با اين دو ابزار غير ممكن است. وى راه شناخت حقايقى چون خدا و نفس را شهود اخلاقى مىداند كه مربوط به عقل عملى است. در خاتمه در خور ذكر است كه با روشن شدن شباهتها و تفاوتها است كه در نهايت به فهم حقيقت نزديكتر مىشويم. در نتيجه در پايان اين نوشتار به اين مطلب توجه شده، نتيجهگيرى شده است، تا فتح بابى باشد براى تلاش بيشتر دانش پژوهان در اين زمينه. در قسمت ضمائم گزارش كوتاهى از زندگانى اين دو متفكر ارائه شده است، به اميد اين كه از اين طريق، الگوى مناسبترى در فهم ابزار شناخت از منظر آنها حاصل گردد
ابزار شناخت از دیدگاه شهید مطهری و کانت
3/21/2007 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی تطبیقی جایگاه عقل در شناخت تجربی از دیدگاه کانت و شهید مطهری
مقاله نشریه: معرفت » سال 1399 دوره 29، شماره 6 (شهریور 1399)
قلمرو اجتماعى دین از دیدگاه شهید مطهرى
نویسنده:
محمد صادق مزینانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 91
معرفت شناسی از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
نقد و بررسی علیت از دیدگاه شهید مطهری(ره)
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1393
امامت و ولایت از دیدگاه شهید مطهری و اقبال لاهوری
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
گل حسین شاه نظری
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1391 بهار 1391 شماره39
بررسی اعتدال؛ آثار و موانع آن از دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
علی احمدپور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 37
شناخت در قرآن از نگاه مطهری
نویسنده:
سید محمد حسین مبلّغ
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
داد و ستد ایران و تشیّع از دیدگاه شهید مرتضى مطهرى
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1383 شماره 121