بررسی تطبیقی معنای زندگی از منظر علامه طباطبایی و والتر استیس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
معنا
،
هدف
،
زندگی
،
حیات
،
طباطبایی
،
محمدحسین
،
۱۲۷۰-۱۳۶۹
،
استیس
،
والتر ترنس
،
۱۸۸۶ - ۱۹۷۶
چکیده:
صزندگی معانی گوناگون دارد، مهم ترین آن، دو معنای: بیولوژیکی، یعنی زیستن و زنده بودن؛ و دیگری، معنای اصطلاحی و فلسفی، یعنی حیات معنوی است. صمعنا نیز سه کاربرد دارد که از این میان صهدفداری مد نظر این نوشتار است. در دیدگاه علامه طباطبایی، نظام خلقت و به تبع آن معناداری زندگی انسان هدفمند بوده و غایت آن تقرب به خداوند متعال است. از نظر علامه معنای زندگی آدمی تنها در پیگیری هدف خدا از خلقت انسان و پیمودن مسیر خاصی که هماهنگ با کل نظام وجود است، قابل قبول است، وگرنه هیچ هدف دیگری یارای معنابخشی را ندارد و غایت مطلوب وصول به صحیات طیبه است، که سعادت و قرب الی الله را باخود به همراه دارد. دیدگاه استیس دراین باره، بر بی هدفی جهان و در نتیجه نفی معنویت از نظام خلقت و زندگی انسان استوار است. او معتقد است که زندگی واقعا معنا ندارد و در عین حال خود انسان باید وارد پروژه ی معناسازی شود. این پروژه توسط علم نوین صورت می گیرد و بوسیله ی آن مشکل بی معنایی زندگی انسان راه حل خود را می یابد. در مقایسه ی این دو دیدگاه می توان گفت؛ مفهوم صمعنا از نظر هردو دیدگاه به معنای صهدف است؛ با این تفاوت که استیس وجود خدا را عقلا منتفی می داند، درنتیجه جهان و زندگی از هدف الهی تهی می گردد، اما علامه معناداری زندگی را امری بدیهی می داند، که در گرو پیمودن هدفی که خدا برای انسان معین کرده، محقق می گردد. از نظر هر دو اخلاق با معنای زندگی ارتباط وثیقی دارد، با این فرق که استیس اخلاق را نسبی و علامه آن را مطلق می-داند؛ لذا هدف از اخلاق از نظر استیس رسیدن به خوشبختی و رفاه مادی است، درحالی که از نظر علامه قرب الی الله، هدف اصلی و مطلوب نهایی است. کلید واژه: معنا، هدف، زندگی، حیات، علامه طباطبایی، والتر ترنس استیس
صزندگی معانی گوناگون دارد، مهم ترین آن، دو معنای: بیولوژیکی، یعنی زیستن و زنده بودن؛ و دیگری، معنای اصطلاحی و فلسفی، یعنی حیات معنوی است. صمعنا نیز سه کاربرد دارد که از این میان صهدفداری مد نظر این نوشتار است. در دیدگاه علامه طباطبایی، نظام خلقت و به تبع آن معناداری زندگی انسان هدفمند بوده و غایت آن تقرب به خداوند متعال است. از نظر علامه معنای زندگی آدمی تنها در پیگیری هدف خدا از خلقت انسان و پیمودن مسیر خاصی که هماهنگ با کل نظام وجود است، قابل قبول است، وگرنه هیچ هدف دیگری یارای معنابخشی را ندارد و غایت مطلوب وصول به صحیات طیبه است، که سعادت و قرب الی الله را باخود به همراه دارد. دیدگاه استیس دراین باره، بر بی هدفی جهان و در نتیجه نفی معنویت از نظام خلقت و زندگی انسان استوار است. او معتقد است که زندگی واقعا معنا ندارد و در عین حال خود انسان باید وارد پروژه ی معناسازی شود. این پروژه توسط علم نوین صورت می گیرد و بوسیله ی آن مشکل بی معنایی زندگی انسان راه حل خود را می یابد. در مقایسه ی این دو دیدگاه می توان گفت؛ مفهوم صمعنا از نظر هردو دیدگاه به معنای صهدف است؛ با این تفاوت که استیس وجود خدا را عقلا منتفی می داند، درنتیجه جهان و زندگی از هدف الهی تهی می گردد، اما علامه معناداری زندگی را امری بدیهی می داند، که در گرو پیمودن هدفی که خدا برای انسان معین کرده، محقق می گردد. از نظر هر دو اخلاق با معنای زندگی ارتباط وثیقی دارد، با این فرق که استیس اخلاق را نسبی و علامه آن را مطلق می-داند؛ لذا هدف از اخلاق از نظر استیس رسیدن به خوشبختی و رفاه مادی است، درحالی که از نظر علامه قرب الی الله، هدف اصلی و مطلوب نهایی است. کلید واژه: معنا، هدف، زندگی، حیات، علامه طباطبایی، والتر ترنس استیس
بررسی تطبیقی معنای زندگی از منظر علامه طباطبایی و والتر استیس
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
معنای زندگی از منظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
علی کارشناس
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
بررسی تطبیقی اصل علیت از منظر غزالی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معناداری زندگی از منظر علامه جعفری و علامه طباطبایی
نویسنده:
عباس ایرانمنش
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
بررسی تطبیقی «عقلانیت باور دینی» از منظر پلانتینگا و علامه طباطبائی
نویسندگان:
هادی صادقی
،
مرتضی حبیبی سی سرا
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 37
بررسی تطبیقی عقلانیت باور دینی از منظر کانت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی رابطه عقل و ایمان از منظر علامه طباطبایی و ویلیام آلستون
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد بنیانی
،
وحید دهقانی فیروزآبادی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسندگان:
میثم شادپور
،
سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
بررسی انتقادی معنای زندگی از منظر اگزیستانسیالیسم الهی
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
میثم شادپور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 1396 شماره32