تبیین نگرش وظیفه گرایانه به اخلاق اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مسئله جدی و مطرح امروز، تبیین نظریه اخلاق اسلامی است. اخلاق فضیلت ارسطو از نظریه هایی است که مدتها به عنوان نظریه اخلاق اسلامی مطرح بوده است. پیشگامان مباحث علمی در اسلام همانند اشاعره ارزش اخلاقی را وابسته به اراده خدا میدانستند و قائل به حسن قبح الهی شرعی شدند و یا عدلیه ارزشهایی مستقل از اوامر و نواهی خداوند در نظر میگیرند. براساس مبنای حسنوقبح ذاتی و مقبول نزد عالمان شیعی ارزش افعال اخلاقی در ذات آن میباشد. در میان متفکران فلسفه اخلاق غرب مسئله با عناوین متفاوت مطرح شده است. برخی ذات عمل اخلاقی را فارغ از تحسین وتقبیح شمرده اند وغایت را ملاک ارزشمندی فعل اخلاقی دانسته اند. در مقابل عده ای ذات عمل را فارغ از غایت یا نتیجه دارای ارزش ذاتی وحداقلی دانسته اند، که به وظیفهگرایی شهرت پیدا کرده اند. وظیفهگرایی خود شامل نظریه امر الهی و نظریه کانت ووظیفهگرایی مبتنی بر حسنوقبح ذاتی و موارد دیگری میشود. برخی از متفکران معاصر مسلمان سعی داشته اند اخلاق اسلامی را اخلاقی غایتگرا یا وظیفهگرا معرفی ودلایلی را برای آن اقامه نمایند ونظام اخلاقی اسلام را بر پایه آن ترسیم نمایند. ما دراین مجال علاوه بر نقد و بررسی نظریات مرتبط و مطرح نسبت به اخلاق اسلامی، بررسی کردهایم بر اساس مبانی پذیرفته شده مذهب امامیه در مساله حسنوقبح و شواهد قرآنی و روایی، یکی از تقریرهای نظریه وظیفهگرایی اخلاقی قابل تطبیق بر نظام اخلاقی اسلام و از اشکالات کمتری برخوردار و قابل دفاع است. کلید واژه: نظریه اخلاق اسلامی ، وظیفهگرایی ، حسنوقبح ذاتی ، غایتگرایی ، شهودگرایی
مسئله جدی و مطرح امروز، تبیین نظریه اخلاق اسلامی است. اخلاق فضیلت ارسطو از نظریه هایی است که مدتها به عنوان نظریه اخلاق اسلامی مطرح بوده است. پیشگامان مباحث علمی در اسلام همانند اشاعره ارزش اخلاقی را وابسته به اراده خدا میدانستند و قائل به حسن قبح الهی شرعی شدند و یا عدلیه ارزشهایی مستقل از اوامر و نواهی خداوند در نظر میگیرند. براساس مبنای حسنوقبح ذاتی و مقبول نزد عالمان شیعی ارزش افعال اخلاقی در ذات آن میباشد. در میان متفکران فلسفه اخلاق غرب مسئله با عناوین متفاوت مطرح شده است. برخی ذات عمل اخلاقی را فارغ از تحسین وتقبیح شمرده اند وغایت را ملاک ارزشمندی فعل اخلاقی دانسته اند. در مقابل عده ای ذات عمل را فارغ از غایت یا نتیجه دارای ارزش ذاتی وحداقلی دانسته اند، که به وظیفهگرایی شهرت پیدا کرده اند. وظیفهگرایی خود شامل نظریه امر الهی و نظریه کانت ووظیفهگرایی مبتنی بر حسنوقبح ذاتی و موارد دیگری میشود. برخی از متفکران معاصر مسلمان سعی داشته اند اخلاق اسلامی را اخلاقی غایتگرا یا وظیفهگرا معرفی ودلایلی را برای آن اقامه نمایند ونظام اخلاقی اسلام را بر پایه آن ترسیم نمایند. ما دراین مجال علاوه بر نقد و بررسی نظریات مرتبط و مطرح نسبت به اخلاق اسلامی، بررسی کردهایم بر اساس مبانی پذیرفته شده مذهب امامیه در مساله حسنوقبح و شواهد قرآنی و روایی، یکی از تقریرهای نظریه وظیفهگرایی اخلاقی قابل تطبیق بر نظام اخلاقی اسلام و از اشکالات کمتری برخوردار و قابل دفاع است. کلید واژه: نظریه اخلاق اسلامی ، وظیفهگرایی ، حسنوقبح ذاتی ، غایتگرایی ، شهودگرایی
تبیین نگرش وظیفه گرایانه به اخلاق اسلامی
3/20/2016 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
نگرش جامع گرایانه به سورههای قرآن
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 56
نگرش جامع گرایانه به سوره های قرآن
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 زمستان 1387 شماره56
تبیین و تحلیل مفهوم وظیفه در اخلاق کانت
نویسنده:
حسین اترک
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 56
بررسی سقط جنین از دو دیدگاه وظیفه گرایانه و غایت گرایانه
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 23
نگرش معرفتشناختی ملاصدرا و قاضی عبدالجبار به عقل در اخلاق
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 24
تبیین جایگاه حرمت انسانی در اخلاق و تربیت اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نگرش استصحاب گرایانه در حوزه همه چیز را به سوی ابقای ما کان پیش می برد
نویسنده:
مجتبی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: رهنامه پژوهش » سال 1387 پاييز 1387 شماره12
انقلاب اسلامی و تکاپوهای سلطه گرایانه آمریکا
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1389 تابستان 1389 شماره21