بازمرجعیت باورها و ارزش های جاهلی در سه دهه اول پس از رحلت رسول خدا (ص)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
رسول خدا (ص) در جامعه ای به رسالت مبعوث شد که باورها و ارزشهای مخالف عقل و فطرت برگرفته از جهل بر آن حاکم بود. قریش با استفاده از این باورها و ارزشها مرجعیت جامعه را از آن خود کرده بود. قریش با معیار قرار دادن دو ارزش حسب و نسب و ثروت نظام اجتماعی دور از عدالتی را اداره می کرد. رسول خدا ماموریت یافتند تا باورها و ارزشهای جاهلی را اصلاح کند و وع اسلامی آن را جایگزین نماید. این امر با ایستادگی قریش که در حال از دست دادن قدرت و مرجعیت خود بود مواجه شد. سرانجام اقدامات رسول خدا با بهره گیری از دو ابزار قرآن و سیرت نیکو موثر افتاد و قریش تسلیم شد و اسلام را در ظاهر پذیرفت. این تسلیم قریش نوید بخش فروپاشی نظام باورها و ارزشهای جاهلی بود. لیکن پس از رحلت رسول خدا برخی باورها و ارزشهای جاهلی رنگ اسلامی گرفته و احیا شدند. به دنبال آن گروه قریش که از این پس جناح قدرت طلب آن بنی امیه بود فعالیت خود را برای رسیدن به مرجعیت آغاز کرد و طولی نکشید که قدرت را از آن خود نمود. سوال اصلی این پژوهش این است که چرا برخی باورها و ارزشهای جاهلی پس از مدتی در جامعه مطرح شده و زمینه احیای مرجعیت قریش را فراهم آوردند؟ پاسخ به این سوال چارچوب مفهومی جامعه شناسانه مورد نظر قار گرفت. بر اساس دادههای تاریخی سه دوره تاریخی پیش از اسلام، عصر رسول خدا، سه دهه پس از رحلت ایشان مورد واکاوی قرار گرفت. نتیجه بدست آمده این بود که قرار گرفتن حکومت در دست افرادی ناشایست مغرض، وجود رسوبات باورها و ارزشهای جاهلی در جامعه، عناصر تحول نپذیرفته فرصت طلب همواره با اشتغال مسلمانان به فتوح زمینه بازگشت برخی از باورها و ارزشهای جاهلی فراهم کرد و به قرار گرفتن قدرت در دست گروه مرجع پیش از اسلام انجامید. مفاهیم کلیدی: گروه مرجع، باور، ارزشهای اجتماعی،قریش، رسول خدا، سه دهه اول پس از رحلت رسول خدا
رسول خدا (ص) در جامعه ای به رسالت مبعوث شد که باورها و ارزشهای مخالف عقل و فطرت برگرفته از جهل بر آن حاکم بود. قریش با استفاده از این باورها و ارزشها مرجعیت جامعه را از آن خود کرده بود. قریش با معیار قرار دادن دو ارزش حسب و نسب و ثروت نظام اجتماعی دور از عدالتی را اداره می کرد. رسول خدا ماموریت یافتند تا باورها و ارزشهای جاهلی را اصلاح کند و وع اسلامی آن را جایگزین نماید. این امر با ایستادگی قریش که در حال از دست دادن قدرت و مرجعیت خود بود مواجه شد. سرانجام اقدامات رسول خدا با بهره گیری از دو ابزار قرآن و سیرت نیکو موثر افتاد و قریش تسلیم شد و اسلام را در ظاهر پذیرفت. این تسلیم قریش نوید بخش فروپاشی نظام باورها و ارزشهای جاهلی بود. لیکن پس از رحلت رسول خدا برخی باورها و ارزشهای جاهلی رنگ اسلامی گرفته و احیا شدند. به دنبال آن گروه قریش که از این پس جناح قدرت طلب آن بنی امیه بود فعالیت خود را برای رسیدن به مرجعیت آغاز کرد و طولی نکشید که قدرت را از آن خود نمود. سوال اصلی این پژوهش این است که چرا برخی باورها و ارزشهای جاهلی پس از مدتی در جامعه مطرح شده و زمینه احیای مرجعیت قریش را فراهم آوردند؟ پاسخ به این سوال چارچوب مفهومی جامعه شناسانه مورد نظر قار گرفت. بر اساس دادههای تاریخی سه دوره تاریخی پیش از اسلام، عصر رسول خدا، سه دهه پس از رحلت ایشان مورد واکاوی قرار گرفت. نتیجه بدست آمده این بود که قرار گرفتن حکومت در دست افرادی ناشایست مغرض، وجود رسوبات باورها و ارزشهای جاهلی در جامعه، عناصر تحول نپذیرفته فرصت طلب همواره با اشتغال مسلمانان به فتوح زمینه بازگشت برخی از باورها و ارزشهای جاهلی فراهم کرد و به قرار گرفتن قدرت در دست گروه مرجع پیش از اسلام انجامید. مفاهیم کلیدی: گروه مرجع، باور، ارزشهای اجتماعی،قریش، رسول خدا، سه دهه اول پس از رحلت رسول خدا
بازمرجعیت باورها و ارزش های جاهلی در سه دهه اول پس از رحلت رسول خدا (ص)
3/21/2010 12:00:00 AM
باز مرجعیت باورهاوارزش های جاهلی در سه دهه اول پس از رحلت رسول خدا(ص)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1387 - [کارشناسی ارشد]
تحلیل خطبهی انتقادی امام حسن (ع)پس از رحلت رسول خدا (ص)بر اساس نظریه فرکلاف
نویسندگان:
حسین خاکپور
،
مریم لطفی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 16
مقایسه سه دهه حضور روحانیت بعد از انقلاب اسلامی با سه دهه پس از مشروطه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رسول خدا (ص) و مدیریت نزاع های مدینه
نویسندگان:
حسین قاضی خانی
،
سید محمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » سال 1391 تابستان 1391 شماره7
رسول خدا (ص) و مدیریت تنش های مدینه
نویسنده:
حسین قاضی خانی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
رسول خدا(ص) و مدیریت حل تنش های مدینه
استاد راهنما:
دکترسید حسین فلاح زاده
، استاد مشاور:
دکترسیدمحمدحسین هاشمیان
، دانشجو:
حسین قاضی خانی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
واقعه حرّه: رویارویی ارزش های دینی و سنت های جاهلی
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389