مبانی نظری و عملی نهضت های شیعی ـ صوفی در ایران (قرن 10-7 هجری)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
قیام¬های شیعی ـ صوفی
،
سید حیدر آملی
،
سربداران
،
مرعشیان
،
مشعشعیان
،
نظریه وعمل
،
گفتمان
،
لاکلا و موفه.
چکیده:
رساله¬ای که پیش رو دارید تحت عنوان «مبانی نظری نهضت های شیعی ـ صوفی در ایران ( قرون 7 تا 10هـ.ق ) » بر اساس نظریه گفتمان لاکلا و موفه، در صدد دریافت چیستی مبانی نظری قیام¬های یاد شده برآمده، بر این اساس، مدعای خود را شکل¬گیری گفتمان شیعی ـ صوفی طی قرون مورد نظر و تلاش آن برای حاشیه¬رانی رقیب به عنوان عامل اساسی پیدایش این جنبش¬ها قرار داد. به منظور اثبات یا رد فرضیه فوق ضروری بود پیش از هر چیز چگونگی شکل¬گیری گفتمان شیعی ـ صوفی و نیز هویت این گفتمان مورد بررسی قرار گرفته، آنگاه فرآیند حاشیه¬رانی رقیب به عنوان فرایندی جداناپذیر از روند شکل¬گیری و تسلط هر گفتمان در قالب قیام¬های شیعی ـصوفی به تصویر کشانده شود. لذا پس از ارائه طرح پژوهش و چارچوب نظری، بازتاب هجوم مغول در برخورد با سه گفتمان تسنن، تشیع و تصوف به عنوان اصلی¬ترین گفتمان¬های موجود در جامعه آن روز و نیز روند فکری پیش آمده تا شکل¬گیری و بسط گفتمان شیعی ـ صوفی، دومین بخش رساله را به خود اختصاص داد. پس از آن با گزینش سید حیدر آملی به عنوان موضوعی فعال که در فضای پر التهاب پیش¬آمده پس از هجوم مغول به طرح و انسجام گفتمان شیعی ـ صوفی پرداخته و با تحلیل محتوای متن جامع¬الاسرار و منبع الانوار، عناصر، مؤلفه¬ها هسته مرکزی، گفتمان¬های رقیب و نیز فرآیندهای هویت¬بخشی گفتمان شیعی ـ صوفی مورد بررسی قرار گرفت. در بخش آخر با ارائه نمایی کلی از آنچه گذشت و آنگاه برتری سه جنبش سربداران، مرعشیان و مشعشعیان به عنوان بارزترین نمود قیام¬های شیعی ـ صوفی، اثبات نمود که مبنای تمامی این حرکت¬ها چیزی نبود جز همان گفتمان شیعی ـ صوفی به عنوان گفتمان مسلط جامعه و تلاش این گفتمان برای برجسته¬سازی خود و حاشیه¬رانی رقیب قوی¬پنجه¬ای چون تسنن. مفاهیم کلیدی: قیام¬های شیعی ـ صوفی، سید حیدر آملی، سربداران، مرعشیان، مشعشعیان، نظریه وعمل، گفتمان، لاکلا و موفه.
رساله¬ای که پیش رو دارید تحت عنوان «مبانی نظری نهضت های شیعی ـ صوفی در ایران ( قرون 7 تا 10هـ.ق ) » بر اساس نظریه گفتمان لاکلا و موفه، در صدد دریافت چیستی مبانی نظری قیام¬های یاد شده برآمده، بر این اساس، مدعای خود را شکل¬گیری گفتمان شیعی ـ صوفی طی قرون مورد نظر و تلاش آن برای حاشیه¬رانی رقیب به عنوان عامل اساسی پیدایش این جنبش¬ها قرار داد. به منظور اثبات یا رد فرضیه فوق ضروری بود پیش از هر چیز چگونگی شکل¬گیری گفتمان شیعی ـ صوفی و نیز هویت این گفتمان مورد بررسی قرار گرفته، آنگاه فرآیند حاشیه¬رانی رقیب به عنوان فرایندی جداناپذیر از روند شکل¬گیری و تسلط هر گفتمان در قالب قیام¬های شیعی ـصوفی به تصویر کشانده شود. لذا پس از ارائه طرح پژوهش و چارچوب نظری، بازتاب هجوم مغول در برخورد با سه گفتمان تسنن، تشیع و تصوف به عنوان اصلی¬ترین گفتمان¬های موجود در جامعه آن روز و نیز روند فکری پیش آمده تا شکل¬گیری و بسط گفتمان شیعی ـ صوفی، دومین بخش رساله را به خود اختصاص داد. پس از آن با گزینش سید حیدر آملی به عنوان موضوعی فعال که در فضای پر التهاب پیش¬آمده پس از هجوم مغول به طرح و انسجام گفتمان شیعی ـ صوفی پرداخته و با تحلیل محتوای متن جامع¬الاسرار و منبع الانوار، عناصر، مؤلفه¬ها هسته مرکزی، گفتمان¬های رقیب و نیز فرآیندهای هویت¬بخشی گفتمان شیعی ـ صوفی مورد بررسی قرار گرفت. در بخش آخر با ارائه نمایی کلی از آنچه گذشت و آنگاه برتری سه جنبش سربداران، مرعشیان و مشعشعیان به عنوان بارزترین نمود قیام¬های شیعی ـ صوفی، اثبات نمود که مبنای تمامی این حرکت¬ها چیزی نبود جز همان گفتمان شیعی ـ صوفی به عنوان گفتمان مسلط جامعه و تلاش این گفتمان برای برجسته¬سازی خود و حاشیه¬رانی رقیب قوی¬پنجه¬ای چون تسنن. مفاهیم کلیدی: قیام¬های شیعی ـ صوفی، سید حیدر آملی، سربداران، مرعشیان، مشعشعیان، نظریه وعمل، گفتمان، لاکلا و موفه.
مبانی نظری و عملی نهضت های شیعی ـ صوفی در ایران (قرن 10-7 هجری)
3/21/2010 12:00:00 AM
اندیشه مهدویت در نهضت های ایرانی اسلامی قرن 10-7 هجری قمری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مبانی نظری قیامهای شیعی ـ صوفی در ایران (قرون 7تا10 ه.ق)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
بررسی مبانی نظری و عملی مجازات اعدام
پایاننامه: دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق - دانشکده حقوق - 1390 - [کارشناسی ارشد]
علامه عبدالعلی بیرجندی(منجم و ریاضیدان شیعی قرن نهم و دهم هجری)
نویسنده:
مرتضی فاطمی
،
کتاب: - 1392
بررسی انتقادی دیدگاه مورخان ایرانی قرن 13 هجری درباره تاریخ و فرهنگ شیعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
توجه نظری و عملی به قرآن در سیره پیشوایان
نویسنده:
اشتهاردى محمد محمدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 254
عثمانیه و شیعه در دو قرن نخست هجری
نویسنده:
سید علی خیرخواه علوی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1392 شماره 3 - پاییز - مسلسل 55