نقش روحانیت در جامعه پذیری سیاسی از دیدگاه مقام معظم رهبری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
جامعه پذیری سیاسی
،
ارزشهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران
،
مشروعیت سیاسی
،
مشارکت سیاسی
،
روحانیت
چکیده:
در این رساله پیش رو تلاش شد به این سوال اصلی پاسخ داده شود که از این؛" از نظر مقام معظم رهبری، روحانیت چه نقشی در جامعه پذیری سیاسی در جمهوری اسلامی ایران دارد." در پاسخ به این سوال و در چارچوب نظری متناسب با موضوع یعنی نظریه ساختاری - کارکردی آلموند فرضیه پژوهش ارائه شد، که عبارت است از: "نظر مقام معظم رهبری نقش روحانیت در جامعه پذیری سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران، به چالش کشیدن ارزشهای سیاسی (مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی در نظام قبل از انقلاب اسلامی، ایجاد و ارزشهای انقلاب اسلامی ایران (مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی) و درونی کردن آن در نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد."در نظریه ساختاری - کارکردی آلموند، ارزشهای سیاسی در سه سطح سیستمی،فرایندی و سیاست گذاری مورد بررسی قرار گرفته است که هر سطح شامل چندین نمونه از ارزشهای سیاسی است که در این پژوهش فقط به بررسی دو ارزش اکتفا شد که عبارتند از: مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی. در واقع در این رساله از نظریه آلموند در جهت شاخص بندی ارزشهای سیاسی استفاده شد و در مفهوم این شخص ها دیدگاه مقام معظم رهبری بعد از تعاریف مطرح شده در در فصول دو و سه به تفصیل مورد مطالعه قرار گرفت. از طرفی با توجه به مراحل سه گانه جامعه پذیری سیاسی؛ یعنی چالش ارزشهای سیاسی قدیم، ایجاد ارزشهای سیاسی جدید و درونی کردن ارزشهای سیاسی جدید از نسلی به نسل بعد، سه فصل دیگر شکل گرفت. در فصل دوم نظر مقام معظم رهبری درباره مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی در نظام قبل از انقلاب آورده شده که به اختصار شامل این موارد می باشد؛ ایشان مشروعیت نظام رژیم پهلوی را به پشتیبانی آمریکا در آن می داند و آنرا متکی به زور و حاکمیت آن دوران طاغوت و وابسته به خارج معرفی می کند درباره مشارکت سیاسی آن نظام نیز ایشان آن نظام را ضد مردمی و مورد حمایت قدرتهای بیگانه می داند و وحدت و پشتیبانی مردم از نظام را سرمایه ای میدانند که رژیم سابق به دلیل نداشتن آن با وجود سایر سرمایه های مادی واژگون شد. ایشان آن نظام را جدا از مردم و ضد اسلام و متکی بر طبقات مرفه بی درد و بی اعتنا به آرا مردم معرفی می کند. .و در ادامه این فصل درباره نقش روحانیت در به چالش کشیدن، این دو ارزش در آن رژیم می فرمایند؛ اگر روحانیون نبودند، نه مبارزه شروع می شد و نه پیروز می شد. و تنها نیرویی که یارای مقاومت در برابر رژیم پهلوی را داشت را همه ملت می دانند و آنرا را هم تنها به وسیله روحانیت قابل بسیج همگانی معرفی می کنند. در فصل سوم نظریه ایشان درباره مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی آورده شده که به اختصار شامل این موارد می باشد؛ در این فصل بعد از ذکر نظریه ولایت مطلقه فقیه امام خمینی به عنوان رهبر نظریه عملی این نهضت و ایجاد کنند ه این نظام و ارزشهای آن به نظرات رهبری پرداخته شد. ایشان ارزشهای اسلامی مانند عدالت اسلامی، علم اسلامی و دین اسلامی می دانند. ایشان پایه و اساس مشروعیت حکومت را فقط را مردم می دانند پایه اصلی را تقوا و عدالت می دانند. منتها تقوا و عدالت هم بدو ن رای و مقبولیت مردم کارایی ندارد. ایشان درباره مشارکت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی نیز چنین می فرمایند؛ معنی مشارکت مردمی بودن است و معنی مردمی بودن، نقش دادن به مردم هم در اداره و تشکیل حکومت و در تعیین حاکم است. ایشان در نهایت ایجاد ارزش های سیاسی انقلاب اسلامی، مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی، در نظام جمهوری اسلامی ایران را در اصل فقط از ناحیه روحانیت ممکن می داند و نقش اصلی را در این زمینه از آن روحانیت و در راس آن حضرت امام می دانند. در فصل چهارم ابتدا درباره روش ها و مکانیزمهای خاص روحانیت در امر درونی کردن ارزشهای سیاسی انقلاب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه مقام رهبری بحث شد که به اختصار شامل موارد زیر می باشد؛ تبلیغ دین و مبادی قدرت و تاثیرگذاری . ایشان نفوذ روحانیت را به دلیل محبوبیت و اعتماد مردم به ایشان می دانند که نشات گرفته از : ا- اعتماد تاریخی مردم به روحانیت شیعه؛ ۲- شبکه گسترده و منسجم روحانیت در سراسر کشور؛ ۳- بسیج عام فقط توسط روحانیت قابل اجرا بود. در بخش دوم وظایف امروز روحانیت در این راستا از دیدگاه ایشان بررسی شد که عبارتند از: تدوین دین، مجاهدت برای مردم، حفظ آءروی انقلاب، توجه به موفقیت جمهوری اسلامی و در نهایت توصیه های ایشان به روحانیت برای رعایت شان این لباس مورد مطالعه قرار گرفت. کلمات کلیدی: جامعه پذیری سیاسی، ارزشهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران (مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی) و روحانیت.
در این رساله پیش رو تلاش شد به این سوال اصلی پاسخ داده شود که از این؛" از نظر مقام معظم رهبری، روحانیت چه نقشی در جامعه پذیری سیاسی در جمهوری اسلامی ایران دارد." در پاسخ به این سوال و در چارچوب نظری متناسب با موضوع یعنی نظریه ساختاری - کارکردی آلموند فرضیه پژوهش ارائه شد، که عبارت است از: "نظر مقام معظم رهبری نقش روحانیت در جامعه پذیری سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران، به چالش کشیدن ارزشهای سیاسی (مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی در نظام قبل از انقلاب اسلامی، ایجاد و ارزشهای انقلاب اسلامی ایران (مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی) و درونی کردن آن در نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد."در نظریه ساختاری - کارکردی آلموند، ارزشهای سیاسی در سه سطح سیستمی،فرایندی و سیاست گذاری مورد بررسی قرار گرفته است که هر سطح شامل چندین نمونه از ارزشهای سیاسی است که در این پژوهش فقط به بررسی دو ارزش اکتفا شد که عبارتند از: مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی. در واقع در این رساله از نظریه آلموند در جهت شاخص بندی ارزشهای سیاسی استفاده شد و در مفهوم این شخص ها دیدگاه مقام معظم رهبری بعد از تعاریف مطرح شده در در فصول دو و سه به تفصیل مورد مطالعه قرار گرفت. از طرفی با توجه به مراحل سه گانه جامعه پذیری سیاسی؛ یعنی چالش ارزشهای سیاسی قدیم، ایجاد ارزشهای سیاسی جدید و درونی کردن ارزشهای سیاسی جدید از نسلی به نسل بعد، سه فصل دیگر شکل گرفت. در فصل دوم نظر مقام معظم رهبری درباره مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی در نظام قبل از انقلاب آورده شده که به اختصار شامل این موارد می باشد؛ ایشان مشروعیت نظام رژیم پهلوی را به پشتیبانی آمریکا در آن می داند و آنرا متکی به زور و حاکمیت آن دوران طاغوت و وابسته به خارج معرفی می کند درباره مشارکت سیاسی آن نظام نیز ایشان آن نظام را ضد مردمی و مورد حمایت قدرتهای بیگانه می داند و وحدت و پشتیبانی مردم از نظام را سرمایه ای میدانند که رژیم سابق به دلیل نداشتن آن با وجود سایر سرمایه های مادی واژگون شد. ایشان آن نظام را جدا از مردم و ضد اسلام و متکی بر طبقات مرفه بی درد و بی اعتنا به آرا مردم معرفی می کند. .و در ادامه این فصل درباره نقش روحانیت در به چالش کشیدن، این دو ارزش در آن رژیم می فرمایند؛ اگر روحانیون نبودند، نه مبارزه شروع می شد و نه پیروز می شد. و تنها نیرویی که یارای مقاومت در برابر رژیم پهلوی را داشت را همه ملت می دانند و آنرا را هم تنها به وسیله روحانیت قابل بسیج همگانی معرفی می کنند. در فصل سوم نظریه ایشان درباره مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی آورده شده که به اختصار شامل این موارد می باشد؛ در این فصل بعد از ذکر نظریه ولایت مطلقه فقیه امام خمینی به عنوان رهبر نظریه عملی این نهضت و ایجاد کنند ه این نظام و ارزشهای آن به نظرات رهبری پرداخته شد. ایشان ارزشهای اسلامی مانند عدالت اسلامی، علم اسلامی و دین اسلامی می دانند. ایشان پایه و اساس مشروعیت حکومت را فقط را مردم می دانند پایه اصلی را تقوا و عدالت می دانند. منتها تقوا و عدالت هم بدو ن رای و مقبولیت مردم کارایی ندارد. ایشان درباره مشارکت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی نیز چنین می فرمایند؛ معنی مشارکت مردمی بودن است و معنی مردمی بودن، نقش دادن به مردم هم در اداره و تشکیل حکومت و در تعیین حاکم است. ایشان در نهایت ایجاد ارزش های سیاسی انقلاب اسلامی، مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی، در نظام جمهوری اسلامی ایران را در اصل فقط از ناحیه روحانیت ممکن می داند و نقش اصلی را در این زمینه از آن روحانیت و در راس آن حضرت امام می دانند. در فصل چهارم ابتدا درباره روش ها و مکانیزمهای خاص روحانیت در امر درونی کردن ارزشهای سیاسی انقلاب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه مقام رهبری بحث شد که به اختصار شامل موارد زیر می باشد؛ تبلیغ دین و مبادی قدرت و تاثیرگذاری . ایشان نفوذ روحانیت را به دلیل محبوبیت و اعتماد مردم به ایشان می دانند که نشات گرفته از : ا- اعتماد تاریخی مردم به روحانیت شیعه؛ ۲- شبکه گسترده و منسجم روحانیت در سراسر کشور؛ ۳- بسیج عام فقط توسط روحانیت قابل اجرا بود. در بخش دوم وظایف امروز روحانیت در این راستا از دیدگاه ایشان بررسی شد که عبارتند از: تدوین دین، مجاهدت برای مردم، حفظ آءروی انقلاب، توجه به موفقیت جمهوری اسلامی و در نهایت توصیه های ایشان به روحانیت برای رعایت شان این لباس مورد مطالعه قرار گرفت. کلمات کلیدی: جامعه پذیری سیاسی، ارزشهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران (مشروعیت سیاسی و مشارکت سیاسی) و روحانیت.
نقش روحانیت در جامعه پذیری سیاسی از دیدگاه مقام معظم رهبری
3/21/2010 12:00:00 AM
کلام سیاسی در اندیشه مقام معظم رهبری
نویسنده:
غلامرضا بهروزلک
،
مقاله نشریه: حصون » سال 1385 سال 1385 - شماره 10
زنان، خانواده و جامعه در نگاه مقام معظم رهبرى
نویسنده:
زواره غلامرضا گلى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1383 شماره 155
نظریه دولت در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری
نویسندگان:
نجف لکزایی
،
رقیه جاویدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 بهار 1397 شماره1
عدالت اجتماعی ـ سیاسی در اندیشه مقام معظم رهبری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]