بررسی جامعه شناختی فمینیسم در ادبیات معاصر ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
در اين رساله مقولة فمينيسم با نگاهي جامعه شناختي در ادبيات ايران معاصر (از مشروطه تا انقلاب اسلامي) مورد بررسي قرار گرفته است. اين مقوله اگرچه به طور غالب دستخوش افراط و تفريطهاي زيادي شده و در هدف و موضوع دچار سردرگميهاي زيادي بوده است، اما در اين ميان طيفهايي از فمينيستها نيز بودهاند كه موضعگيريهاي و مطالبات خود را در چارچوب دانشي پي گرفتهاند. ادبيات يكي از بهترين و در عين حال سادهترين استراتژي براي اظهار چنين مطالباتي بوده است كه قابليت آن را دارد كه حجم گستردهاي از اطلاعات را در خود جاي دهد. با پيدايش مدرنيته در ايران، جلوههاي فمينيسم نيز به تبع آن در ادبيات ايران به ويژه در داستان كوتاه رخ نمود كه در آن توجه به جنبههاي فرهنگي جنسيت و زبان و جنسيت و ذهنيت(تحت عنوان زنانه نويسي) اهميتي فوقالعاده يافت. ازجمله دغدغههاي اصلي اين تحقيق ميزان و نوع تأثيراتي است كه مباني نظري و اصول فكري اين حركت تحت شرايط و تغييرات مهم سياسي و اجتماعي در اين دست از ادبيات نهاده است. و اگرچه نميتوان نام فمينيسم را بر همة حركتهايي كه در دفاع از حقوق و مسائل زنان و يا ستيهندگي با مردان صورت گرفته، نهاد، اما در اينجا اجمالا و با مسامحه، هر حركت، نهضت يا قيامي كه با هدف ارتقاي اوضاع و شرايط زنان و جامعه صورت گرفته، صبغهاي فمينيستي داده شده است و تأثيرات يا واكنشهاي نسبت به آن، در چند اثر كه بر اساس قابليت پژوهش انتخاب شده، در سه ساحت آفرينشگري، آثار ادبي و ناظر و مخاطب اثر، مورد كاوش قرار گرفته است. در اين ميان تلاش بر اين بوده كه ضمن تحليل محتواي آثار، آنها در حكم ساختاري منسجم و چند وجهي قرار گيرد و در رويكردي كلي محتواي پنهان دادهها از وراي نوشتهها، كشف، و پيامها و رمز محتواي پنهان آنها كه نشانگر قصد واقعي آفرينشگر آن است در روش و نظريهاي ساختگرايانه با تأكيد بر نظرية گلدمن در ساختارگرايي تكويني تحليل شود. نيز سعي بر اين بوده كه مقولة فمينيسم در رابطة متقابل و ديالكتيك ذهن و عين چنين توصيف شود كه هرگروه اجتماعي آگاهي و ساختارهاي ذهني خود را در پيوند با عمل اقتصادي، اجتماعي و سياسي خويش در درون مجموع جامعه پروده است و ساختار آگاهي جمعي حكايتگر ساختار اثر و حاصلي از دگرگونيهاي اجتماعي جامعه بوده است. بر اين اساس در آثار مورد بررسي، به لحاظ قرار داشتن در موقعيت جغرافيايي و تاريخي خاص، تأثيرات گفتمان فمينيسم در ابعاد ذهني و عيني و نيز احيانا واكنشهايي كه نسبت به اين گفتمان در لفافة قلم خالقِ برخي آثار آمده را ميتوان مشاهده كرد. آنچه در خوانش اين آثار قابل توجه است اينكه تلقي جنس دومي از زنان و يا بازنمود ستمديدگي آنان و يافتن ريشههاي آن در فرهنگ جامعه درك صحيحي نيست، بلكه بايد ريشة اين ستمديدگيهاي تاريخي را در استبداد جنسيتي و كنشهاي افراد ديد، چرا كه فرهنگ جامعه كه ريشه در مباني ديني دارد انسان را فارغ از هرگونه فاكتورهاي جنسيتي ميبيند.
در اين رساله مقولة فمينيسم با نگاهي جامعه شناختي در ادبيات ايران معاصر (از مشروطه تا انقلاب اسلامي) مورد بررسي قرار گرفته است. اين مقوله اگرچه به طور غالب دستخوش افراط و تفريطهاي زيادي شده و در هدف و موضوع دچار سردرگميهاي زيادي بوده است، اما در اين ميان طيفهايي از فمينيستها نيز بودهاند كه موضعگيريهاي و مطالبات خود را در چارچوب دانشي پي گرفتهاند. ادبيات يكي از بهترين و در عين حال سادهترين استراتژي براي اظهار چنين مطالباتي بوده است كه قابليت آن را دارد كه حجم گستردهاي از اطلاعات را در خود جاي دهد. با پيدايش مدرنيته در ايران، جلوههاي فمينيسم نيز به تبع آن در ادبيات ايران به ويژه در داستان كوتاه رخ نمود كه در آن توجه به جنبههاي فرهنگي جنسيت و زبان و جنسيت و ذهنيت(تحت عنوان زنانه نويسي) اهميتي فوقالعاده يافت. ازجمله دغدغههاي اصلي اين تحقيق ميزان و نوع تأثيراتي است كه مباني نظري و اصول فكري اين حركت تحت شرايط و تغييرات مهم سياسي و اجتماعي در اين دست از ادبيات نهاده است. و اگرچه نميتوان نام فمينيسم را بر همة حركتهايي كه در دفاع از حقوق و مسائل زنان و يا ستيهندگي با مردان صورت گرفته، نهاد، اما در اينجا اجمالا و با مسامحه، هر حركت، نهضت يا قيامي كه با هدف ارتقاي اوضاع و شرايط زنان و جامعه صورت گرفته، صبغهاي فمينيستي داده شده است و تأثيرات يا واكنشهاي نسبت به آن، در چند اثر كه بر اساس قابليت پژوهش انتخاب شده، در سه ساحت آفرينشگري، آثار ادبي و ناظر و مخاطب اثر، مورد كاوش قرار گرفته است. در اين ميان تلاش بر اين بوده كه ضمن تحليل محتواي آثار، آنها در حكم ساختاري منسجم و چند وجهي قرار گيرد و در رويكردي كلي محتواي پنهان دادهها از وراي نوشتهها، كشف، و پيامها و رمز محتواي پنهان آنها كه نشانگر قصد واقعي آفرينشگر آن است در روش و نظريهاي ساختگرايانه با تأكيد بر نظرية گلدمن در ساختارگرايي تكويني تحليل شود. نيز سعي بر اين بوده كه مقولة فمينيسم در رابطة متقابل و ديالكتيك ذهن و عين چنين توصيف شود كه هرگروه اجتماعي آگاهي و ساختارهاي ذهني خود را در پيوند با عمل اقتصادي، اجتماعي و سياسي خويش در درون مجموع جامعه پروده است و ساختار آگاهي جمعي حكايتگر ساختار اثر و حاصلي از دگرگونيهاي اجتماعي جامعه بوده است. بر اين اساس در آثار مورد بررسي، به لحاظ قرار داشتن در موقعيت جغرافيايي و تاريخي خاص، تأثيرات گفتمان فمينيسم در ابعاد ذهني و عيني و نيز احيانا واكنشهايي كه نسبت به اين گفتمان در لفافة قلم خالقِ برخي آثار آمده را ميتوان مشاهده كرد. آنچه در خوانش اين آثار قابل توجه است اينكه تلقي جنس دومي از زنان و يا بازنمود ستمديدگي آنان و يافتن ريشههاي آن در فرهنگ جامعه درك صحيحي نيست، بلكه بايد ريشة اين ستمديدگيهاي تاريخي را در استبداد جنسيتي و كنشهاي افراد ديد، چرا كه فرهنگ جامعه كه ريشه در مباني ديني دارد انسان را فارغ از هرگونه فاكتورهاي جنسيتي ميبيند.
بررسی جامعه شناختی فمینیسم در ادبیات معاصر ایران
3/20/2008 12:00:00 AM
توسعه سیاسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی (بررسی جامعه شناختی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
انقلاب در ادبیات معاصر ایران با تأکید بر شعر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تبیین نظری سکولار شدن در جامعه ایران معاصر
نویسنده:
محمدمسعود سعیدی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396
بررسی جامعه شناختی فرایندِ تغییراتِ ارزشیِ جامعه اسلامی در عصر معاویه
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
بررسی جامعه شناختی فرایندِ تغییراتِ ارزشیِ جامعه اسلامی در عصر معاویه
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 پاييز 1394 شماره63
بررسی مهمترین عوامل قبحزدایی طلاق در جامعه معاصر
نویسنده:
دکتر راضیه علی اکبری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 159 محرم ویژه نامه خانواده
محرومیت های سیاسی- اجتماعی؛ بستر جامعه شناختی افراط گرایی معاصر
نویسنده:
مختار شیخ حسینی*
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 پاييز 1397 شماره3
جابهجایی ارزشها در جامعه معاصر
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 153 محرم