مناسبات ایمان و امنیت در قرآن کریم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
در این پژوهش نگارنده تلاش نموده تا به یک پرسش اساسی پاسخ دهد و آن پرسش این بود که: از دیدگاه قرآن چه نسبتی میان ایمان و امنیت برقرار است؟ در راستای پاسخ به این پرسش با توجه به آیات قرآن این فرضیه مطرح شد که ایمان از طریق تحقق ارزشها در فرد و جامعه بویژه عدالت و نفی ظلم امنیت حقیقی را تامین می کند. جهت آزمون فرضیه فوق رساله حاضر را در یک مقدمه و پنج فصل ساماندهی نمودیم. در فصل اول به تبیین چارچوب انتخابی پرداختیم چارچوبی که در این رساله مورد استفاده قرار گرفته است؛ نظریه ی ادراکات اعتباری علامه طباطبایی می باشد. علاممه در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم و تفسیر المیزان به شرح این نظریه پرداخته است. علامه معتقد است ما دو نوع ادراکات اعتباری داریم. ادراکات اعتباری ثابت و عمومی قبل از اجتماع و ادراکات اعتباری متغییر بعد از اجتماع. در اعتباران قبل از اجتماع علامه اصلی را به عنوان اصل استخدام مطرح می کند که باعث تشکیل اجتماع مدنی و در واقع ادراکات اعتباری بعد از اجتماع می شود. نظریه ی استخدام می گوید: افراد برای تامین نیازهای اساسی و فردی خویش محتاجند که به همدیگر سود برسانند. این استخدام اجتماعی و این سودرسانی اگر یکطرفه باشد، عین ظلم و بی عدالتی است. اما اگر دو طرفه باشد عدالت حاکم است حال سوال اینجاست که چه کنیم که این ادراکات اعتباری به انحراف نروند و یک طرفه نباشد و مسیر عدالت را طی کند؟ پاسخ این رساله آن است که در این مورد باید به یک قانون متوسل شد. از میان قوانین موجود، قانون و شریعت الهی چون سازگار با نیازها و سرشت بشر است می تواند بهترین گزینه باشد خداوند برای هدایت انسان در مسیر درست و اجرای عدالت انبیا را با قانون الهی فرستاده تا این رابطه ها را درست کنند انبیا با ارشاد و راهنمایی خود و ارائه احکام الهی برای مردم آنها را طوری هدایت می کنند که دیگر ظلم و بی عدالتی در جامعه حضور نداشته باشد. و این عدالت منجر به امنیت همه جانبه می شود. پس ایمان به خدا و پیامبر و جانشینان او باعث می شود که انسان پی رو احکام و نظام سیاسی خاصی شده و مردم و جامعه به سوی هدف خاصی در حرکگت باشند که همانا سیر الی الله است . لذا قانون خدا باعث عدم انحراف مردم و اجتماع از مسیر عدالت می شود و در واقع استخدام را به صورت دو طرفه در اجتماع حاکم می نماید با توجه به این نظریه این نکات را می توان بیان نمود: الف: انسان با توجه به نظریه ادراکات اعتباری ناگزیر به تشکیلاجتماع اس. برای برآورده شدن نیازها از اصل استخدام استفاده می کند. ب: اگر استخدام به صورت یکطرفه باشد ظلم است و اگر به صورت متقابل و دو طرفه باشد عین عدالت است. برای اینکه استخدام یک طرفه نباشد قانون باید در جامعه حاک گردد. ج- بهترین قانونی که ضامن تامین عدالت و امنیت در جامعه که در واقع خواست همه انسان هاست قانون الهی می باشد. پس خدا که انسان را آفریده بهتر از هر کس از نیازهای او آگاه است پس قانونی هم که برای او وضع نموده بهترین قانون است. د: برای تشریع قانون و اصلاح روابط میان انسانها با خود، رابطه خدا و دیگر مردم، پیامبران، ائمه و جانشینان آنها را تعیین کرد تا جامعه در مسیر درست خویش هدایت شود، و مردم از عدالت و امنیت بهره مند گردند. بنابراین بهترین ضمانت اجرای عدالت، امنیت و... ایمان به خداوند می باشد.
در این پژوهش نگارنده تلاش نموده تا به یک پرسش اساسی پاسخ دهد و آن پرسش این بود که: از دیدگاه قرآن چه نسبتی میان ایمان و امنیت برقرار است؟ در راستای پاسخ به این پرسش با توجه به آیات قرآن این فرضیه مطرح شد که ایمان از طریق تحقق ارزشها در فرد و جامعه بویژه عدالت و نفی ظلم امنیت حقیقی را تامین می کند. جهت آزمون فرضیه فوق رساله حاضر را در یک مقدمه و پنج فصل ساماندهی نمودیم. در فصل اول به تبیین چارچوب انتخابی پرداختیم چارچوبی که در این رساله مورد استفاده قرار گرفته است؛ نظریه ی ادراکات اعتباری علامه طباطبایی می باشد. علاممه در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم و تفسیر المیزان به شرح این نظریه پرداخته است. علامه معتقد است ما دو نوع ادراکات اعتباری داریم. ادراکات اعتباری ثابت و عمومی قبل از اجتماع و ادراکات اعتباری متغییر بعد از اجتماع. در اعتباران قبل از اجتماع علامه اصلی را به عنوان اصل استخدام مطرح می کند که باعث تشکیل اجتماع مدنی و در واقع ادراکات اعتباری بعد از اجتماع می شود. نظریه ی استخدام می گوید: افراد برای تامین نیازهای اساسی و فردی خویش محتاجند که به همدیگر سود برسانند. این استخدام اجتماعی و این سودرسانی اگر یکطرفه باشد، عین ظلم و بی عدالتی است. اما اگر دو طرفه باشد عدالت حاکم است حال سوال اینجاست که چه کنیم که این ادراکات اعتباری به انحراف نروند و یک طرفه نباشد و مسیر عدالت را طی کند؟ پاسخ این رساله آن است که در این مورد باید به یک قانون متوسل شد. از میان قوانین موجود، قانون و شریعت الهی چون سازگار با نیازها و سرشت بشر است می تواند بهترین گزینه باشد خداوند برای هدایت انسان در مسیر درست و اجرای عدالت انبیا را با قانون الهی فرستاده تا این رابطه ها را درست کنند انبیا با ارشاد و راهنمایی خود و ارائه احکام الهی برای مردم آنها را طوری هدایت می کنند که دیگر ظلم و بی عدالتی در جامعه حضور نداشته باشد. و این عدالت منجر به امنیت همه جانبه می شود. پس ایمان به خدا و پیامبر و جانشینان او باعث می شود که انسان پی رو احکام و نظام سیاسی خاصی شده و مردم و جامعه به سوی هدف خاصی در حرکگت باشند که همانا سیر الی الله است . لذا قانون خدا باعث عدم انحراف مردم و اجتماع از مسیر عدالت می شود و در واقع استخدام را به صورت دو طرفه در اجتماع حاکم می نماید با توجه به این نظریه این نکات را می توان بیان نمود: الف: انسان با توجه به نظریه ادراکات اعتباری ناگزیر به تشکیلاجتماع اس. برای برآورده شدن نیازها از اصل استخدام استفاده می کند. ب: اگر استخدام به صورت یکطرفه باشد ظلم است و اگر به صورت متقابل و دو طرفه باشد عین عدالت است. برای اینکه استخدام یک طرفه نباشد قانون باید در جامعه حاک گردد. ج- بهترین قانونی که ضامن تامین عدالت و امنیت در جامعه که در واقع خواست همه انسان هاست قانون الهی می باشد. پس خدا که انسان را آفریده بهتر از هر کس از نیازهای او آگاه است پس قانونی هم که برای او وضع نموده بهترین قانون است. د: برای تشریع قانون و اصلاح روابط میان انسانها با خود، رابطه خدا و دیگر مردم، پیامبران، ائمه و جانشینان آنها را تعیین کرد تا جامعه در مسیر درست خویش هدایت شود، و مردم از عدالت و امنیت بهره مند گردند. بنابراین بهترین ضمانت اجرای عدالت، امنیت و... ایمان به خداوند می باشد.
مناسبات ایمان و امنیت در قرآن کریم
3/21/2007 12:00:00 AM
مناسبات آزادی و امنیت از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چیستی ایمان در قرآن کریم به روش تحلیل محتوای کیفی
نویسنده:
سید مصطفی احمدزاده*
،
مقاله نشریه: مطالعات قرآن و حدیث » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 2
امنیت سیاسی افراد و تحقق آن از منظر قرآن کریم
نویسندگان:
غلامرضا بهروزی لک
،
سیدسجاد آل غفور
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 88 - زمستان98
امنیت سیاسی افراد و تحقق آن از منظر قرآن کریم
نویسندگان:
سیدسجاد آل غفور*
،
غلامرضا بهروزی لک
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 4
واکاوی مناسبات امنیت و آزادی سیاسی در اندیشه مقام معظم رهبری
نویسندگان:
علی اصغر نصیری
،
نجف لکزایی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه انقلاب اسلامی » سال 1396 تابستان 1396 شماره23
مبانی مناسبات «امنیت فرهنگی متعالی» و «آزادی فرهنگی متعالی»
نویسندگان:
علی اصغر نصیری*
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1397 تابستان 1397 شماره21
مناسبات آزادى و امنیت از دیدگاه امام خمینى(ره)
نویسنده:
شریف لک زایى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و چهارم - تابستان 85