جایگاه حکمت در مدینه فاضله از منظر افلاطون و فارابی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
انسان به عنوان موجودی که دارای سرشتی اجتماعی بوده و ذاتاً به دنبال سعادت و کمال است نیازمند بستری مطلوب برای نیل به أهداف عالیه خود می باشد. جامعۀ در پرتو حکمت بهترین زمینه برای ظهور و بروز استعدادهای بالقوه در انسان است تا بتواند با به فعلیت رساندن آن قوا به کمالات والای انسانی دست یابد. افلاطون به عنوان نخستین فیلسوف با طرحی نوین در قالب آرمان شهر و جامعۀ فاضله در این عرصه گام نهاد. پس از او نیز فارابی به عنوان مؤسس فلسفه اسلامی با بهره گیری از منابع وحی و تعالیم دین مبین اسلام در جهت إعتلای مقامات انسانی، ایده مدینه فاضله را مطرح کرد. هر دو فیلسوف با بیان اینکه تنها از راه جامعه حکمت¬محور می¬توان به سعادت حقیقی دست یافت، شرط اساسی و بنیادین تشکیل چنین إجتماعی را حاکم حکیم و زمامدار فیلسوف می¬دانند. در حقیقت آن چه در منظومۀ فکری این دو پیشگام در طرح مدینۀ فاضله ضرورت پیدا می¬کند، زیستن در پرتو حکمت و حکومت حکیم است که موجبات سیر صعودی و در نهایت وصول به قله کمال را فراهم می آورد. از این رو نوشتار حاضر به تبیین و توضیح جایگاه حقیقی حکمت در مدینۀ فاضله افلاطون و فارابی پرداخته است. کلید واژه ها: حکمت، مدینۀ فاضلۀ، إجتماع، حاکمان، شهروندان، أفلاطون، فارابی
انسان به عنوان موجودی که دارای سرشتی اجتماعی بوده و ذاتاً به دنبال سعادت و کمال است نیازمند بستری مطلوب برای نیل به أهداف عالیه خود می باشد. جامعۀ در پرتو حکمت بهترین زمینه برای ظهور و بروز استعدادهای بالقوه در انسان است تا بتواند با به فعلیت رساندن آن قوا به کمالات والای انسانی دست یابد. افلاطون به عنوان نخستین فیلسوف با طرحی نوین در قالب آرمان شهر و جامعۀ فاضله در این عرصه گام نهاد. پس از او نیز فارابی به عنوان مؤسس فلسفه اسلامی با بهره گیری از منابع وحی و تعالیم دین مبین اسلام در جهت إعتلای مقامات انسانی، ایده مدینه فاضله را مطرح کرد. هر دو فیلسوف با بیان اینکه تنها از راه جامعه حکمت¬محور می¬توان به سعادت حقیقی دست یافت، شرط اساسی و بنیادین تشکیل چنین إجتماعی را حاکم حکیم و زمامدار فیلسوف می¬دانند. در حقیقت آن چه در منظومۀ فکری این دو پیشگام در طرح مدینۀ فاضله ضرورت پیدا می¬کند، زیستن در پرتو حکمت و حکومت حکیم است که موجبات سیر صعودی و در نهایت وصول به قله کمال را فراهم می آورد. از این رو نوشتار حاضر به تبیین و توضیح جایگاه حقیقی حکمت در مدینۀ فاضله افلاطون و فارابی پرداخته است. کلید واژه ها: حکمت، مدینۀ فاضلۀ، إجتماع، حاکمان، شهروندان، أفلاطون، فارابی
جایگاه حکمت در مدینه فاضله از منظر افلاطون و فارابی
3/20/2012 12:00:00 AM
نسبت حکمت و شهروندان مدینه فاضله از دیدگاه افلاطون و فارابی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
محمدصادق تقی زاده طبری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 61 - بهار 92
طرح مدینه فاضله فارابی
نویسنده:
نرجس عبدیانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 7 - تابستان 1389
نسبت حکمت و حکومت از دیدگاه افلاطون و فارابی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
محمدصادق تقی زاده طبری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
نظام اعتمادات اجتماعی: رهیافتی در مدرنیزاسیون مدینه فاضله فارابی
نویسندگان:
حسین پرکان*
،
کریم ابراهیمی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1402 دوره 11، شماره 40 (بهار 1402)
ارتباطات در مدینه فاضله ایرانی از منظر علم مدنی فارابی ، ابن مسکویه و خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
اصغر اسلامی تنها
، استاد راهنما:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 1:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 2:
سیدحسین شرف الدین
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
ارتباطات در مدینه فاضله ایرانی از منظر علم مدنی فارابی، ابن مسکویه و خواجه نصیرالدین طوسی
استاد راهنما:
احمد واعظی
، استاد مشاور:
سید حسین شرف الدین
،
حمید پارسانیا
، دانشجو:
اصغر اسلامی تنها
،
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1394 - [پایان نامه دکترا]
جایگاه عدالت و پیشرفت در مدینه فاضله حضرت مهدی(عج)
نویسنده:
حبیب زمانی محجوب
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 بهار 94 - مسلسل 23