پایگاه اجتماعی زنان در خانواده ( مقایسه اسلام و فمینیسم )
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
پژوهش پایگاه اجتماعی زن در خانواده با عنایت به مقایسه رویکرد اسلام و فمینیسم، به بررسی و تحلیل جایگاهی که به لحاظ اجتماعی زنان در خانواده و به دنبال آن در جامعه اشغال می کنند می پردازد. و با توصیفی از وضعیت گذشته و کنونی آنان و ظلم ها و ستم هایی که در طول تاریخ بر آن ها روا شده، درصدد بررسی علل ظهور جنبش های جدید در زمینه دفاع از حقوق زنان می باشد. این که این جنبش های نوظهور و فعالیتهای آنان در چه زمینه ای صورت گرفته و چه دستاوردها و پیامدهایی را برای زنان، خانواده و جامعه در پی داشته است. پژوهش حاضر با روش کیفی و رویکرد توصیفی تحلیلی که حاصل مطالعات کتابخانه ای و فیش برداری از منابع موجود بوده است، به مقایسه پایگاه اجتماعی زن در خانواده از دو منظر اسلام و فمینیسم پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که گر چه فمینیسم در خاستگاه های اولیه خود بعضا نظریه ها و خواسته های قابل تامل و قابل دفاعی داشته اما به مرور زمان با ابزار انتقام از جنس مذکر با شیوه های ناکارآمد، تحقیر ویژگی ها و خصوصیات زنان، انکار تفاوتها میان زنان و مردان و در نظر گرفتن خانواده و نهاد ازدواج به عنوان عوامل بدبختی و ستم بر زنان در طول تاریخ، بیشتر تلاش خود را در جهت متزلزل ساختن بنیادهای خانواده و نابودی کامل آن به کار بسته است. دین اسلام با توجه به تفاوتها و خصوصیات زن و مرد به حمایت از نهاد خانواده پرداخته و با تبیین جایگاه والا و انسانی برای زن در نقش های منحصر به فرد مادری و همسری، به تحکیم پایه های خانواده و به تبع آن جامعه می پردازد. اسلام،به عنوان مجموعه ای پیوسته و سیستماتیک که تمامی اجزا و قوانین موجود در آن با یکدیگر پیوستگی دارد در نظر گرفته می شود. سیستمی که هر یک از اجزا آن در ارتباط منطقی با سایر اجزا قابل تحلیل و بررسی می باشد. بررسی و تحلیل هر یک از اجزا در خلاء و بدون در نظر گرفتن ارتباط آن با سایر اجزا ممکن است به نتایجی متفاوت از تحلیل نقش آن در ارتباط با کل سیستم منجر شود . بر اساس نگرش سیستمی تمامی اجزای یک سیستم برای رسیدن به هدفی واحد، عمل می کنند و از آنجا که بنا بر جهان بینی اسلام، انسان جزئی از یک نظام هماهنگ و حکمیانه است لذا تفاوت های میان زن و مرد نیز که ناشی از این نظام هماهنگ است، نه تنها ستم آمیز نیست بلکه حکیمانه است. بنابراین عناصر گوناگون در نظام حقوقی زن در اسلام مانند مهریه، نفقه، دیه، ارث و... که مورد انتقاد طرفدران حقوق زن می باشد، در درجه اول باید در نگرشی سیستمی در ارتباط با سایر اجزا تفسیر گردد و سپس در ارتباط با اهداف نظام خانواده، جامعه و غایت خلقت مورد بازبینی و بررسی و تحلیل قرار گیرد. واژگان کلیدی: فمینیسم، پایگاه اجتماعی، خانواده، اومانیسم، لیبرالیسم.
پژوهش پایگاه اجتماعی زن در خانواده با عنایت به مقایسه رویکرد اسلام و فمینیسم، به بررسی و تحلیل جایگاهی که به لحاظ اجتماعی زنان در خانواده و به دنبال آن در جامعه اشغال می کنند می پردازد. و با توصیفی از وضعیت گذشته و کنونی آنان و ظلم ها و ستم هایی که در طول تاریخ بر آن ها روا شده، درصدد بررسی علل ظهور جنبش های جدید در زمینه دفاع از حقوق زنان می باشد. این که این جنبش های نوظهور و فعالیتهای آنان در چه زمینه ای صورت گرفته و چه دستاوردها و پیامدهایی را برای زنان، خانواده و جامعه در پی داشته است. پژوهش حاضر با روش کیفی و رویکرد توصیفی تحلیلی که حاصل مطالعات کتابخانه ای و فیش برداری از منابع موجود بوده است، به مقایسه پایگاه اجتماعی زن در خانواده از دو منظر اسلام و فمینیسم پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که گر چه فمینیسم در خاستگاه های اولیه خود بعضا نظریه ها و خواسته های قابل تامل و قابل دفاعی داشته اما به مرور زمان با ابزار انتقام از جنس مذکر با شیوه های ناکارآمد، تحقیر ویژگی ها و خصوصیات زنان، انکار تفاوتها میان زنان و مردان و در نظر گرفتن خانواده و نهاد ازدواج به عنوان عوامل بدبختی و ستم بر زنان در طول تاریخ، بیشتر تلاش خود را در جهت متزلزل ساختن بنیادهای خانواده و نابودی کامل آن به کار بسته است. دین اسلام با توجه به تفاوتها و خصوصیات زن و مرد به حمایت از نهاد خانواده پرداخته و با تبیین جایگاه والا و انسانی برای زن در نقش های منحصر به فرد مادری و همسری، به تحکیم پایه های خانواده و به تبع آن جامعه می پردازد. اسلام،به عنوان مجموعه ای پیوسته و سیستماتیک که تمامی اجزا و قوانین موجود در آن با یکدیگر پیوستگی دارد در نظر گرفته می شود. سیستمی که هر یک از اجزا آن در ارتباط منطقی با سایر اجزا قابل تحلیل و بررسی می باشد. بررسی و تحلیل هر یک از اجزا در خلاء و بدون در نظر گرفتن ارتباط آن با سایر اجزا ممکن است به نتایجی متفاوت از تحلیل نقش آن در ارتباط با کل سیستم منجر شود . بر اساس نگرش سیستمی تمامی اجزای یک سیستم برای رسیدن به هدفی واحد، عمل می کنند و از آنجا که بنا بر جهان بینی اسلام، انسان جزئی از یک نظام هماهنگ و حکمیانه است لذا تفاوت های میان زن و مرد نیز که ناشی از این نظام هماهنگ است، نه تنها ستم آمیز نیست بلکه حکیمانه است. بنابراین عناصر گوناگون در نظام حقوقی زن در اسلام مانند مهریه، نفقه، دیه، ارث و... که مورد انتقاد طرفدران حقوق زن می باشد، در درجه اول باید در نگرشی سیستمی در ارتباط با سایر اجزا تفسیر گردد و سپس در ارتباط با اهداف نظام خانواده، جامعه و غایت خلقت مورد بازبینی و بررسی و تحلیل قرار گیرد. واژگان کلیدی: فمینیسم، پایگاه اجتماعی، خانواده، اومانیسم، لیبرالیسم.
پایگاه اجتماعی زنان در خانواده ( مقایسه اسلام و فمینیسم )
3/21/2009 12:00:00 AM
خانواده از منظر فمینیسم و قرآن
نویسنده:
احمد آقایی زاده ترابی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48
اسلام مخالف حضور زنان در مشارکتهای اجتماعی نیست
نویسنده:
عصمت گیویان
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 261