بررسی عالم ذر و تناسخ
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
بر اساس آیه 172-174 سوره اعراف که اصطلاحاً به آیه ذر معروف است، قرآن کریم به طور غیر صریح، به یک موطن و نشئه¬ای قبل از دنیا و تعلق نفس به بدن، اشاره می¬کند، که درآن موطن، خداوند از ذریه بنی آدم بر پرستش خود پیمان گرفته، تا در قیامت از ربوبیت خدا اظهار بی اطلاعی نکند، که درباره این عالم، نظرات مختلفی مطرح شده است. ائمه نیز در روایات به تبیین و توضیح این آیه پرداخته¬اند و برخی ویژگی¬های آن عالم را معرفی کرده¬اند. با توجه به شواهد ارائه شده وقوع عالم ذر به واقعیت نزدیک تر است و مطابقت داشتن آن با ظاهر لفظی آیه و وجود روایات فراوان، مؤید این نظر است. اما به دلیل صعوبت درک جزئیات این مسأله، بهتر است که اصل وجود آن را پذیرفته، و جزئییات آن را به راسخین در علم واگذاریم، اختلاف ظاهری هم که در روایات مرتبط با این مسأله مشاهده می¬شود، هیچ گاه اصل جریان عالم ذر را مخدوش نساخته و لطمه¬ای به آن نمی¬زند. به علاوه توجه به شرایط نقل و تدوین حدیث در آن زمان، بروز چنین اختلافی را توجیه می¬نماید. مسأله تناسخ نیز به عنوان یکی از آموزها ی مطرح در بسیاری از ادیان، نظام¬های فلسفی و باور¬اندیشمندان است، و ادله¬ای بر اثبات ضرورت، امتناع و امکان آن اقامه گردیده است که گروهی از فیلسوفان ما به جهت اینکه تناسخ را محال می¬دانند، عالم ذر را به آن شکلی که در ظاهر آیات و روایات آمده، نمی-پذیرند و به توجیه آیه و حمل آن برخلاف معنای ظاهری اش روی آوردند و دلایل مختلفی را ارائه کردند که بر این اساس اعتقاد به عالم ذر، مستلزم تناسخ باوری است. اما با توجه به عدم استحاله عقلی عالم ذر و با اعتقاد به امکان عقلی تناسخ که به خودی خود امری محال و ذاتاً ممتنع نیست، عالم ذر به معنای ظاهری اش گونه¬ای از تناسخ است و امکان چنین تناسخی وجود دارد و دیگر مشکلی در تحقق عالم ذر به وجود نمی¬آید. واژگان کلیدی: عالم ذر، ذر، تناسخ
بر اساس آیه 172-174 سوره اعراف که اصطلاحاً به آیه ذر معروف است، قرآن کریم به طور غیر صریح، به یک موطن و نشئه¬ای قبل از دنیا و تعلق نفس به بدن، اشاره می¬کند، که درآن موطن، خداوند از ذریه بنی آدم بر پرستش خود پیمان گرفته، تا در قیامت از ربوبیت خدا اظهار بی اطلاعی نکند، که درباره این عالم، نظرات مختلفی مطرح شده است. ائمه نیز در روایات به تبیین و توضیح این آیه پرداخته¬اند و برخی ویژگی¬های آن عالم را معرفی کرده¬اند. با توجه به شواهد ارائه شده وقوع عالم ذر به واقعیت نزدیک تر است و مطابقت داشتن آن با ظاهر لفظی آیه و وجود روایات فراوان، مؤید این نظر است. اما به دلیل صعوبت درک جزئیات این مسأله، بهتر است که اصل وجود آن را پذیرفته، و جزئییات آن را به راسخین در علم واگذاریم، اختلاف ظاهری هم که در روایات مرتبط با این مسأله مشاهده می¬شود، هیچ گاه اصل جریان عالم ذر را مخدوش نساخته و لطمه¬ای به آن نمی¬زند. به علاوه توجه به شرایط نقل و تدوین حدیث در آن زمان، بروز چنین اختلافی را توجیه می¬نماید. مسأله تناسخ نیز به عنوان یکی از آموزها ی مطرح در بسیاری از ادیان، نظام¬های فلسفی و باور¬اندیشمندان است، و ادله¬ای بر اثبات ضرورت، امتناع و امکان آن اقامه گردیده است که گروهی از فیلسوفان ما به جهت اینکه تناسخ را محال می¬دانند، عالم ذر را به آن شکلی که در ظاهر آیات و روایات آمده، نمی-پذیرند و به توجیه آیه و حمل آن برخلاف معنای ظاهری اش روی آوردند و دلایل مختلفی را ارائه کردند که بر این اساس اعتقاد به عالم ذر، مستلزم تناسخ باوری است. اما با توجه به عدم استحاله عقلی عالم ذر و با اعتقاد به امکان عقلی تناسخ که به خودی خود امری محال و ذاتاً ممتنع نیست، عالم ذر به معنای ظاهری اش گونه¬ای از تناسخ است و امکان چنین تناسخی وجود دارد و دیگر مشکلی در تحقق عالم ذر به وجود نمی¬آید. واژگان کلیدی: عالم ذر، ذر، تناسخ
بررسی عالم ذر و تناسخ
3/21/2014 12:00:00 AM
بررسی رابطۀ عالم ذر و تناسخ
نویسندگان:
معصومه اعتصامی نژاد
،
محمد تقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 95 - مسلسل 30
بررسی رابطه عالم ذر و تناسخ
نویسندگان:
محمد تقی یوسفی
،
معصومه اعتصامی نژاد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 1395 شماره30
تاليف مقاله عالم ذر
نویسنده:
سيدرضا اسحاق نيا
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف توسط مديران وهمكاران » از تاریخ: 1397/10/15 تا تاریخ: 1397/10/30
بررسی شبهات رجعت و تناسخ
نویسنده:
محمدتقی رکنی لموکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 37
بررسی تطبیقی عالم مثال و برزخ
نویسنده:
سحر خیابانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 34- تابستان 1397
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 زمستان 1388 شماره2
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 زمستان 88 - مسلسل 2
بررسی تطبیقی عالم مثال و عالم برزخ در آرای ملاصدرا و علامه مجلسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]