حجاب های نورانی و ظلمانی از دیدگاه امام خمینی و ابن عربی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مساله حجاب نورانی و ظلمانی در یکی از ارکان عرفان توحیدی یعنی قرب الی الله مد نظر قرار می گیرد. زیرا قرب الی الله در تمامی ذرات کائنات سریان دارد. ولی در مسیر این قرب موانع و حجابهایی وجود دارند که برخی نورانی و برخی ظلمانیند. این مساله از نظر دو عارف بزرگ و نامدار، حضرت اماما خمینی و محی الدین عربی یعنی پدر عرفان نظری مورد بررسی و ملاحظه قرار گرفته است که با وجود اینکه هر یک نظرات خاص مربوط به خود را در مباحث عرفانی دارند ولی در اصل بحث و عمده مطالب متفق النظرند. برای درک بهتر مبحث حجاب مباحث وحدت وجود و تجلی و ظهور بسیار ضروری است. زیرا در این ساحت فکری است که عارفان محقق به بحث از حجب پرداخته اند. و برای شناخت حجابهای نورانی و ظلمانی مصادیق متعددی ذکر شده است که هر یک به لحاظ و اعتبار خاصی بیان شده است. ابن عربی در یکی از لحظات حجابهای ظلمانی را عالم جسمانیت دانسته و حجابهای نورانی را ماورای طبیعت معرفی کرده است و ذاتاحدیت در این حجب مستور است. امام خمینی به یک لحاظ دیگر گفته است حجب نوریه عبارت است از حضرات اسمایی است و حجب ظلمانی اعیان ثابته در نشئه علمیه و احدیت است. مصادیق دیگری هم از سوی ابن عربی و هم از سوی حضرت امام بیان شده است که در این پایان نامه ذکر شده است. بنابراین رفع و خرق حجاب ها برای قرب الی الله ضروری است و این کشف حجاب آثاری دارد که باعث می شود انسان حقایق الهی را درک کند و هر چه حجاب های بیشتری را خرق کند به مراتب بالاتری از از قزرب الی الله می رسد که نهایت قرب الی الله رسیدن به مقام خلیفه الهی و حقیقت محمدیه صلی الله علیه و اله و سلم است.
مساله حجاب نورانی و ظلمانی در یکی از ارکان عرفان توحیدی یعنی قرب الی الله مد نظر قرار می گیرد. زیرا قرب الی الله در تمامی ذرات کائنات سریان دارد. ولی در مسیر این قرب موانع و حجابهایی وجود دارند که برخی نورانی و برخی ظلمانیند. این مساله از نظر دو عارف بزرگ و نامدار، حضرت اماما خمینی و محی الدین عربی یعنی پدر عرفان نظری مورد بررسی و ملاحظه قرار گرفته است که با وجود اینکه هر یک نظرات خاص مربوط به خود را در مباحث عرفانی دارند ولی در اصل بحث و عمده مطالب متفق النظرند. برای درک بهتر مبحث حجاب مباحث وحدت وجود و تجلی و ظهور بسیار ضروری است. زیرا در این ساحت فکری است که عارفان محقق به بحث از حجب پرداخته اند. و برای شناخت حجابهای نورانی و ظلمانی مصادیق متعددی ذکر شده است که هر یک به لحاظ و اعتبار خاصی بیان شده است. ابن عربی در یکی از لحظات حجابهای ظلمانی را عالم جسمانیت دانسته و حجابهای نورانی را ماورای طبیعت معرفی کرده است و ذاتاحدیت در این حجب مستور است. امام خمینی به یک لحاظ دیگر گفته است حجب نوریه عبارت است از حضرات اسمایی است و حجب ظلمانی اعیان ثابته در نشئه علمیه و احدیت است. مصادیق دیگری هم از سوی ابن عربی و هم از سوی حضرت امام بیان شده است که در این پایان نامه ذکر شده است. بنابراین رفع و خرق حجاب ها برای قرب الی الله ضروری است و این کشف حجاب آثاری دارد که باعث می شود انسان حقایق الهی را درک کند و هر چه حجاب های بیشتری را خرق کند به مراتب بالاتری از از قزرب الی الله می رسد که نهایت قرب الی الله رسیدن به مقام خلیفه الهی و حقیقت محمدیه صلی الله علیه و اله و سلم است.
حجاب های نورانی و ظلمانی از دیدگاه امام خمینی و ابن عربی
3/20/2008 12:00:00 AM
انسان شناسی عرفانی از منظر ابن عربی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ملاک های تجربه عرفانی از دیدگاه ابن عربی و ویلیام جیمز
نویسندگان:
عشرت رنجبر *
،
علی اکبر مومنی
،
مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره 1
نـظـریـه انـسان کامل از عرفان ابـن عربى تا عرفان امام خـمینى
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 95-94
ارزش عقل از دیدگاه ابن عربی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
هاجر پران سعدی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1391 پاييز و زمستان 1391 شماره7
معرفت قلبی از دیدگاه شریعت و مکتب ابن عربی
نویسندگان:
سیداحمد فاضلی
،
زهرا شریف
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
گلچینى از سخنان نورانى امام حسین
نویسنده:
اسلامپور کریمى عسکرى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1387 شماره 4
آزادی های سیاسی از دیدگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 (پياپي 5)، تابستان 1378 شماره1