چگونگی رابطه انسان با خداوند متعال براساس مبانی هستی شناختی عرفان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
تمامی مباحث عرفان نظری، بر وحدت شخصیه ی وجود بنا شده است و تقریباً سخن تمامی عرفا در این امر یکی است؛ بدین بیان که یک وجود بیش نیست و کثرات، تجلّیات او هستند زیرا عدم تناهیاش، جایی برای غیر نمیگذارد. بنابراین، اگر عرفا از چینش مراتب هستی سخن میگویند که پس از ذات، تعیّنات علمی عالم إله و تعیّنات خلقی عالم کون را دربرمیگیرد، منافاتی با وحدت وجود نداشته بلکه این کثرات، شئون حق هستند. ارتباط حقتعالی با کثرات، از دو راه سلسله ی ترتیب و وجه خاص میباشد. مراد از سلسله ی ترتیب، وسائط فیض الهی بوده و وجه خاص که اوّلین بار، محییالدین بر آن تصریح نموده، ارتباط بیواسطه با حق است. اساس تحلیل عرفا از این رابطه، وحدت وجود و خاصیت اطلاقش است که حق، به تبع این اطلاق و عدم تناهی، در تمامی کثرات که مظاهر مقیّد او هستند، حضور وجودی دارد. بر اساس وجه خاص، حقتعالی با هر شیء البته به میزان حصه ی وجودیاش مرتبط است؛ با این حال، از جهت اکثر افراد به دلیل غلبه ی احکام امکانی، این باب به طور طبیعی بستهاست که با کسب طهارت روحی و تلاش در جهت افزایش احکام وحدت، گشوده می گردد. با وجه خاص، حقتعالی از خود انسان به او نزدیکتر بوده و به جهت غلبه ی احکام وجوبی، حقیقت بیشتری از وی را نسبت به خودش داراست حتی اگر انسان این امر را درک نکند. وجه خاص با عین ثابت اشیاء که سهم شیء را از حصه ی وجود حقّانی معیّن میکند، پیوند داشته به علاوه، با انسان کامل نیز در ارتباط است چرا که وی، واسطه ی اصلی فیض الهی بوده و از آنجا که اسم جامع حق در او پیاده شده، به سریان او در تمامی مظاهر، سریان دارد. وجه خاص در توجیه بسیاری از مسائل عرفانی و شرعی مانند علم حق به جزئیات و توحید أفعالی نیز، بسیار کارگشاست. پژوهش حاضر، در صدد بررسی چگونگی رابطه ی انسان با حق بر اساس مبانی هستیشناختی عرفانی است که با توجه به قدمت این بحث، اکثر منابع این اثر، کتب دست اوّل در عرفان نظری میباشد. با نظر به اهمّیت وجه خاص، در این نوشتار، سعی شده با نگاهی نسبتاً جامع، احکام آن مورد بررسی قرارگیرد. واژگان کلیدی: وجه خاص، سبب سوزی، طریق سرّ، جهت حقّانی، قرب وریدی، تولیه، ربّ مربوب، سلسله ی ترتیب.
تمامی مباحث عرفان نظری، بر وحدت شخصیه ی وجود بنا شده است و تقریباً سخن تمامی عرفا در این امر یکی است؛ بدین بیان که یک وجود بیش نیست و کثرات، تجلّیات او هستند زیرا عدم تناهیاش، جایی برای غیر نمیگذارد. بنابراین، اگر عرفا از چینش مراتب هستی سخن میگویند که پس از ذات، تعیّنات علمی عالم إله و تعیّنات خلقی عالم کون را دربرمیگیرد، منافاتی با وحدت وجود نداشته بلکه این کثرات، شئون حق هستند. ارتباط حقتعالی با کثرات، از دو راه سلسله ی ترتیب و وجه خاص میباشد. مراد از سلسله ی ترتیب، وسائط فیض الهی بوده و وجه خاص که اوّلین بار، محییالدین بر آن تصریح نموده، ارتباط بیواسطه با حق است. اساس تحلیل عرفا از این رابطه، وحدت وجود و خاصیت اطلاقش است که حق، به تبع این اطلاق و عدم تناهی، در تمامی کثرات که مظاهر مقیّد او هستند، حضور وجودی دارد. بر اساس وجه خاص، حقتعالی با هر شیء البته به میزان حصه ی وجودیاش مرتبط است؛ با این حال، از جهت اکثر افراد به دلیل غلبه ی احکام امکانی، این باب به طور طبیعی بستهاست که با کسب طهارت روحی و تلاش در جهت افزایش احکام وحدت، گشوده می گردد. با وجه خاص، حقتعالی از خود انسان به او نزدیکتر بوده و به جهت غلبه ی احکام وجوبی، حقیقت بیشتری از وی را نسبت به خودش داراست حتی اگر انسان این امر را درک نکند. وجه خاص با عین ثابت اشیاء که سهم شیء را از حصه ی وجود حقّانی معیّن میکند، پیوند داشته به علاوه، با انسان کامل نیز در ارتباط است چرا که وی، واسطه ی اصلی فیض الهی بوده و از آنجا که اسم جامع حق در او پیاده شده، به سریان او در تمامی مظاهر، سریان دارد. وجه خاص در توجیه بسیاری از مسائل عرفانی و شرعی مانند علم حق به جزئیات و توحید أفعالی نیز، بسیار کارگشاست. پژوهش حاضر، در صدد بررسی چگونگی رابطه ی انسان با حق بر اساس مبانی هستیشناختی عرفانی است که با توجه به قدمت این بحث، اکثر منابع این اثر، کتب دست اوّل در عرفان نظری میباشد. با نظر به اهمّیت وجه خاص، در این نوشتار، سعی شده با نگاهی نسبتاً جامع، احکام آن مورد بررسی قرارگیرد. واژگان کلیدی: وجه خاص، سبب سوزی، طریق سرّ، جهت حقّانی، قرب وریدی، تولیه، ربّ مربوب، سلسله ی ترتیب.
چگونگی رابطه انسان با خداوند متعال براساس مبانی هستی شناختی عرفان
3/21/2010 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
چگونگی رابطه انسان با خداوند متعال بر اساس مبانی هستی شناختی عرفانی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
رابطه محبت خداوند با شادابى انسان
نویسنده:
محمدرضا داودی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 266
امکان سنجی تطبیق مبانی هستی شناختی نظریه تحول انواع و مبانی هستی شناختی حکمت متعالیه
نویسنده:
زهره بهاری هجدکی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 34- تابستان 1397
مبانی انسان شناختی ارزش ها
نویسندگان:
آفرین قائمی
،
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1392 (پياپي 191)، آبان 1392 شماره8
اصول و مبانی هستی شناختی مهدویت پژوهی
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1391 تابستان 1391 شماره22
مبانی انسان شناختی سیره سیاسی نبوی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 (پياپي 35)، پاييز 1385 شماره3
مبانی انسان شناختی اخلاق عرفانی مولانا با تأکید بر مثنوی
نویسنده:
فاطمه احمدی
، استاد راهنما:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 1:
سیدعلی محمد سجادی
، استاد مشاور 2:
فاطمه طباطبایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
الگوی روش شناختی جامعه شناسی سیاسی براساس رابطه عقل و نقل با تأکید بر مبانی اصولی امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]