بررسی مقایسه ای ایمان از دیدگاه ابن عربی و کی یرکگور
نویسنده:
احمد رزمخواه
، استاد راهنما:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 1:
عبدالحسین خسروپناه
، استاد مشاور 2:
محسن جوادی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
کلیدواژه:
ایمان
،
معرفت
،
ابن عربی
،
محمد بن علی
،
۵۶۰-۶۳۸ق.
،
ایمان گرایی
،
کییرکهگور
،
سورن آیو
،
۱۸۱۳-۱۸۵۵
،
اراده گرایی
،
تصدیق گرایی
چکیده:
مساله ایمان، دغدغه همیشگی تاریخ انسان و تامل درباره آن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای همه دوران ها است. ایمان چیست؟ از چه ماهیتی برخوردار است؟ پیامدها، آثار و لوازم آن چیست؟ متعلقات ایمان کدامند؟ نگاه واقع گرایانه به متعلقات ایمان در مقابل نگاه غیر واقع گرایانه هر کدام چه تاثیری در بحث ایمان دارند. رابطه ایمان با سایر حوزه ها به ویژه با حوزه عقلل، عقلانیت و معرفت عقلی چگونه است؟ پاسخ های دو اندیشمند برجسته اسلامی و مسیحی - ابن عربی و کی یر کگور - به پرسش های فوق و مقایسه آن ها با یکدیگر محور اساسی این پژوهش را تشکیل می دهد که از رهگذر آن به روشنگری در باب ایمان پرداخته می شود ابن عربی با نگاهی تصدیق گرایانه به ایمان تحلیلی ژرف از ایمان و متعلقات آن ارائه داده است در مقابل، رویکرد ارده گرایانه کی یر کگور به ایمان و نگاه غیر واقع گرایانه به متعلقات آن مسیر دیگری را فراروی پژوهشگران این حوزه می گشاید. ایمان خود، اصالت می یابد و متعلق های آن به حاشیه می روند. دیدگاه عقل گرایانه و گاه عقل گریزانه ابن عربی در باب رابطه عقل و ایمان با دیدگاه عقل ستیزانه کی یرکگور هم چنین دیدگاه معرفت گرایانه ابن عربی در مساله شنخت در رویارویی با دیدگاه شکاکانه کی یر کگور بیانگر اختلافات مبنایی این دو اندیشمند برجسته است اما پیامدهای ، ایمان دیدگاه های آن به یکدیگر نزدیک می شود. ضمن آن که آوردن برخی سخنان مشابه با کب یر کگور از سوی ابن عربی نمی تواند ایمان گرا بودن ابن عربی را به اثبات برساند. کلید واژه: ایمان، معرفت، تصدیق گرایی، اراده گرایی، ایمان گرایی، ابن عربی، و کی یر کگور
مساله ایمان، دغدغه همیشگی تاریخ انسان و تامل درباره آن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای همه دوران ها است. ایمان چیست؟ از چه ماهیتی برخوردار است؟ پیامدها، آثار و لوازم آن چیست؟ متعلقات ایمان کدامند؟ نگاه واقع گرایانه به متعلقات ایمان در مقابل نگاه غیر واقع گرایانه هر کدام چه تاثیری در بحث ایمان دارند. رابطه ایمان با سایر حوزه ها به ویژه با حوزه عقلل، عقلانیت و معرفت عقلی چگونه است؟ پاسخ های دو اندیشمند برجسته اسلامی و مسیحی - ابن عربی و کی یر کگور - به پرسش های فوق و مقایسه آن ها با یکدیگر محور اساسی این پژوهش را تشکیل می دهد که از رهگذر آن به روشنگری در باب ایمان پرداخته می شود ابن عربی با نگاهی تصدیق گرایانه به ایمان تحلیلی ژرف از ایمان و متعلقات آن ارائه داده است در مقابل، رویکرد ارده گرایانه کی یر کگور به ایمان و نگاه غیر واقع گرایانه به متعلقات آن مسیر دیگری را فراروی پژوهشگران این حوزه می گشاید. ایمان خود، اصالت می یابد و متعلق های آن به حاشیه می روند. دیدگاه عقل گرایانه و گاه عقل گریزانه ابن عربی در باب رابطه عقل و ایمان با دیدگاه عقل ستیزانه کی یرکگور هم چنین دیدگاه معرفت گرایانه ابن عربی در مساله شنخت در رویارویی با دیدگاه شکاکانه کی یر کگور بیانگر اختلافات مبنایی این دو اندیشمند برجسته است اما پیامدهای ، ایمان دیدگاه های آن به یکدیگر نزدیک می شود. ضمن آن که آوردن برخی سخنان مشابه با کب یر کگور از سوی ابن عربی نمی تواند ایمان گرا بودن ابن عربی را به اثبات برساند. کلید واژه: ایمان، معرفت، تصدیق گرایی، اراده گرایی، ایمان گرایی، ابن عربی، و کی یر کگور
بررسی مقایسه ای ایمان از دیدگاه ابن عربی و کی یرکگور
3/21/2011 12:00:00 AM
عقل و ایمان از دیدگاه ابن رشد
نویسنده:
علاءالدین ملک اف
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1391
بررسی مقایسه بعد معرفتی تجربه عرفانی از دیدگاه ذات گرایان و ساخت گرایان با دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
زهرا شریف
، استاد راهنما:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 1:
علی شیروانی
، استاد مشاور 2:
محسن قمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
بررسی مقایسه ای مثل از دیدگاه افلاطون و شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مقایسه ای عقل گرایی از دیدگاه کانت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی رابطه ایمان و عقل از دیدگاه سورن کی یرکگور و میرزا مهدی اصفهانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ارزش عقل از دیدگاه ابن عربی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
هاجر پران سعدی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1391 پاييز و زمستان 1391 شماره7
معرفت قلبی از دیدگاه شریعت و مکتب ابن عربی
نویسندگان:
سیداحمد فاضلی
،
زهرا شریف
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
نوشته ای عربی به خط عبری از ابن میمون
نویسنده:
رضوان مساح
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 شماره 147
بررسی مقایسه ای مسأله شر از دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
ملاک های تجربه عرفانی از دیدگاه ابن عربی و ویلیام جیمز
نویسندگان:
عشرت رنجبر *
،
علی اکبر مومنی
،
مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره 1