مبانی فقهی انتخابات از دیدگاه امام خمینی و دیگر مراجع قم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
آیت الله حائری
،
آیت الله معرفت
،
آیت الله مکارم
،
آیت الله منتظری
،
امام خمینی (ره)
،
انتخابات
،
بیعت
،
فقه
،
مبانی فقهی
،
مراجع
،
ولایت فقیه
چکیده:
تحقيق حاضر به بررسي مباني فقهي انتخابات از ديدگاه امام و ديگر مراجع قم ميپردازد. در اين پژوهش هدف اصلي, تبيين مباني فقهي انتخابات از ديدگاه امام و ديگر مراجع قم ميباشد. پاياننامه حاضر در صدد يافتن پاسخ علمي براي اين سئوال اصلي بود كه مباني و استدلالهاي فقهي مشروعيت انتخابات از ديدگاه امام و مراجع تقليد قم چيست؟ فرضيه اين تحقيق عبارتست از: بيعت, شورا و ... از جمله مبانی و استدلال های فقهی است که امام و مراجع تقليد قم برای اثبات مشروعيت انتخابات مورد بحث و توجه قرار داده اند براي يافتن پاسخ اين سئوال, اين تحقيق در هفت فصل مطرح شده است. در فصل اول, مفاهيم و كليات تحقيق از قبيل بيعت, شورا و ... مطرح شده است. در ضمن بعد از تعريف لغوي و اصطلاحي بيعت, دو ديدگاه در مورد رابطه بيعت با انتخاب مطرح شد كه يك ديدگاه قائل به متفاوت بودن آن دو است و ديدگاه ديگر به يكسان بودن بيعت و انتخابات را مطرح ميكند. در فصل دوم, بعد از زندگينامه مختصر از حضرت امام, به رابطه فقه و سياست از ديدگاه حضرت امام ميپردازد و بعد از ان به بررسي مباني فقهي انتخابات از طريق بيعت را مطرح ميكند و امام به يكسان بودن بيعت با انتخابات قائل است. فصل سوم به مباني فقهي انتخابات از ديدگاه آيت الله حائري را مطرح ميكند, از نظر حائري بيعت با انتخابات يكي ميباشد. البته لازم به ذكر است كه حائري, بيعت را عقد نميداند چون نميتواند اختيارات بينهايت به ولايت بدهد. مباني فقهي انتخابات از ديدگاه آيت الله معرفت در فصل چهارم مطرح ميشود كه از نظر وي ولي فقيه نه انتصاب مطلق است و نه انتخاب مطلق بلكه بين انتصاب و انتخاب ميباشد و ايشان هم بيعت را با انتخابات يكي ميداند. در فصل پنجم, نظر آيت الله مكارم مطرح ميشود كه از نظر وي انتخابات ربطي به بيعت ندارد چون انتخابات براي اعطاي مقام ميباشد و بيعت براي اطاعت. ديدگاه آيت الله منتظري در فصل ششم مطرح ميشود كه ايشان هم بيعت را با انتخابات يكي ميداند و وي انتخاب را شبيه وكالت ميداند. فصل هفتم در چهار موضوع, "مبناي ولايت فقيه" , "يكسان بودن بيعت و انتخابات" ، "ماهيت بيعت" و شورا و انتخابات به نقاط اشتراك و افتراق ديدگاه فقهي امام و مراجع تقليد قم درباره انتخابات را مطرح ميكند. نكات زيرا ميتوان به عنوان نتايج اين تحقيق دانست: 1- امام خميني و بيشتر مراجع تقليد مورد نظر مسئله انتخابات را از منظر فقهي مورد توجه قرار دادهاند. 2- بيشتر فقهاي مورد بحث مشروعيت انتخابات را از طريق بيعت ثابت ميكنند. 3- برخي از فقها ميان مفهوم انتخابات و بيعت تفاوت قائل شده از اين رو برخي از راههاي ديگر به اثبات مشروعيت انتخابات پرداخته و برخي آن را در دوران غيبت فاقد مبناي فقهي دانستهاند.
تحقيق حاضر به بررسي مباني فقهي انتخابات از ديدگاه امام و ديگر مراجع قم ميپردازد. در اين پژوهش هدف اصلي, تبيين مباني فقهي انتخابات از ديدگاه امام و ديگر مراجع قم ميباشد. پاياننامه حاضر در صدد يافتن پاسخ علمي براي اين سئوال اصلي بود كه مباني و استدلالهاي فقهي مشروعيت انتخابات از ديدگاه امام و مراجع تقليد قم چيست؟ فرضيه اين تحقيق عبارتست از: بيعت, شورا و ... از جمله مبانی و استدلال های فقهی است که امام و مراجع تقليد قم برای اثبات مشروعيت انتخابات مورد بحث و توجه قرار داده اند براي يافتن پاسخ اين سئوال, اين تحقيق در هفت فصل مطرح شده است. در فصل اول, مفاهيم و كليات تحقيق از قبيل بيعت, شورا و ... مطرح شده است. در ضمن بعد از تعريف لغوي و اصطلاحي بيعت, دو ديدگاه در مورد رابطه بيعت با انتخاب مطرح شد كه يك ديدگاه قائل به متفاوت بودن آن دو است و ديدگاه ديگر به يكسان بودن بيعت و انتخابات را مطرح ميكند. در فصل دوم, بعد از زندگينامه مختصر از حضرت امام, به رابطه فقه و سياست از ديدگاه حضرت امام ميپردازد و بعد از ان به بررسي مباني فقهي انتخابات از طريق بيعت را مطرح ميكند و امام به يكسان بودن بيعت با انتخابات قائل است. فصل سوم به مباني فقهي انتخابات از ديدگاه آيت الله حائري را مطرح ميكند, از نظر حائري بيعت با انتخابات يكي ميباشد. البته لازم به ذكر است كه حائري, بيعت را عقد نميداند چون نميتواند اختيارات بينهايت به ولايت بدهد. مباني فقهي انتخابات از ديدگاه آيت الله معرفت در فصل چهارم مطرح ميشود كه از نظر وي ولي فقيه نه انتصاب مطلق است و نه انتخاب مطلق بلكه بين انتصاب و انتخاب ميباشد و ايشان هم بيعت را با انتخابات يكي ميداند. در فصل پنجم, نظر آيت الله مكارم مطرح ميشود كه از نظر وي انتخابات ربطي به بيعت ندارد چون انتخابات براي اعطاي مقام ميباشد و بيعت براي اطاعت. ديدگاه آيت الله منتظري در فصل ششم مطرح ميشود كه ايشان هم بيعت را با انتخابات يكي ميداند و وي انتخاب را شبيه وكالت ميداند. فصل هفتم در چهار موضوع, "مبناي ولايت فقيه" , "يكسان بودن بيعت و انتخابات" ، "ماهيت بيعت" و شورا و انتخابات به نقاط اشتراك و افتراق ديدگاه فقهي امام و مراجع تقليد قم درباره انتخابات را مطرح ميكند. نكات زيرا ميتوان به عنوان نتايج اين تحقيق دانست: 1- امام خميني و بيشتر مراجع تقليد مورد نظر مسئله انتخابات را از منظر فقهي مورد توجه قرار دادهاند. 2- بيشتر فقهاي مورد بحث مشروعيت انتخابات را از طريق بيعت ثابت ميكنند. 3- برخي از فقها ميان مفهوم انتخابات و بيعت تفاوت قائل شده از اين رو برخي از راههاي ديگر به اثبات مشروعيت انتخابات پرداخته و برخي آن را در دوران غيبت فاقد مبناي فقهي دانستهاند.
مبانی فقهی انتخابات از دیدگاه امام خمینی و دیگر مراجع قم
3/21/2006 12:00:00 AM
اصول و مبانی تأویل قرآن از دیدگاه امام خمینی
نویسنده:
مهدی رضوانی پور
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 53
مبانی و اهداف توسعه سیاسی از دیدگاه امام خمینی
نویسندگان:
یحیی فوزی
،
مسعود معینی پور
،
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1388 زمستان 1388 شماره19
عاشورا در فقه، ارزیابی دیدگاه فقهی امام خمینی و دیگر فقیهان دربارۀ قیام سیدالشهدا
نویسنده:
سید ضیاء مرتضوی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1377
مبانى و مبادى کلامى ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینى(ره)
نویسنده:
عباس مخلصی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1377 شماره 86-85
اخلاق و آزادی از دیدگاه امام خمینی
نویسندگان:
ولی الله عباسی*
،
علی غفاری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 24