نقش نیت در فعل و هدف اخلاقی از دیدگاه امام محمد غزالی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
اخلاق
،
غزالی
،
محمد بن محمد
،
۴۵۰-۵۰۵ق.
،
طباطبایی
،
محمدحسین
،
۱۲۷۰-۱۳۶۹
،
خدا محوری
،
توحید
،
قرب الهی
،
فعل اخلاقی
،
هدف اخلاقی
،
علم اخلاق
،
فلسفه اخلاق
،
حسن فاعلی
،
حسن فعلی
،
حد وسط
چکیده:
انسان ها در مسیر زندگی خود افعال زیادی را انجام می دهند. باری توجیه عمل خود که آن را به چه نیتی انجام داده اند دست به توجیهات مختلفی می زنند. اینکه به چه نیتی انجام داده و ما چه قضاوتی از اعمال و افعال آن ها داریم یک بحث است و این که افعال جز کدام یک از افعال اخلاقی (خیر یا شر) است یا نه، بحثی دیگر و به نیت و خواستگاه ککنده کار بستگی دارد. انسان ها افعال خود را به نیت و انگیزه رسیدن به هدفی خاص انجام می دهند و این اهداف که زمینه تحقق آن ها نیات و انگیزه های افراد می باشد در مکاتب و رویدادهااخلاقی، متفاوت است. از جمله اهدافی که افعال به نیت و انگیزه رسیدن به آنه انجام می گیرد قرب الهی، قدرت، لذت، منفعت عمومیو... است. اخلاق هنجاری یکی از شاخه های اصلی فلسفه اخلاق است که به این مساله پرداخته و فیلسوفان اخلاق این بحث را در دو نظریه غایت گرایی و وظیفه گرایی بررسی کرده اند؛ ابو محمد غزالی اشعری مسلک در بررسی های اخلاقی خود با توجه به نقشی که برای نیت قائل بود و علاوه بر حسن فعلی بر حسن فاعلی تاکید می کند خامحوری و توحید را هدف و غایت نهایی اخلاق می داند. غزالی با پیروی از دستورات شرع مقدس با رویکردی عارفانه در پی رسیدن به هدف و غایتی الهی به نام قرب الهی است و آن را هدف اخلاقی می داند. او معتقد است انسان با کمک گرفتن از عقل و شریعت (وحی) و الگو قرار دادن بزرگان و الگوهای صالح و کامل مانند رسول اکرم نسبت به حد وسط امور و افعال شناخت پیدا کرده و با عمل به حد وسط، به سعادت و فضیلت دست می یابد. و هر عملی که به نیت رسیدن به اعتدال انجام گیرد جز افعال اخلاقیست و مراعات حد وسط و اعتدال با هدف دستیابی به غایت نهایی و سعادت واقعی یعنی قرب الهی است. علامهمحمدحسین طباطبایی امامی مذهب داراری عقیده توحیدیست. علامه با ملاک دانستن نیت در فعل اخلاقی حسن فاعلی را بر حسن فعلی ترجیح می دهد و تمام عالم را حول محور توحید می داند و فعلی را اخلاقی می داند که به نیت رسیدن به این غایت و هدف انجام گیرد. از این رو علام نیز مانند غزالی، نیت و حسن فاعلی را بر حسن فعلی مقدم دانسته و فعلی را اخلاقی می داند که به نیت رسیدن به قرب الهی به عنوان هدف و غایت نهایی در اخلاق انجام گیرد. واژگان کلیدی: نیت، اخلاق، فعل اخلاقی، هدف اخلاقی،علم اخلاق، فلسفه اخلاق، حسن فاعلی، حسن فعلی، قرب الهی، توحید، حد وسط، خدامحوری، غزالی، علامه طباطبایی.
انسان ها در مسیر زندگی خود افعال زیادی را انجام می دهند. باری توجیه عمل خود که آن را به چه نیتی انجام داده اند دست به توجیهات مختلفی می زنند. اینکه به چه نیتی انجام داده و ما چه قضاوتی از اعمال و افعال آن ها داریم یک بحث است و این که افعال جز کدام یک از افعال اخلاقی (خیر یا شر) است یا نه، بحثی دیگر و به نیت و خواستگاه ککنده کار بستگی دارد. انسان ها افعال خود را به نیت و انگیزه رسیدن به هدفی خاص انجام می دهند و این اهداف که زمینه تحقق آن ها نیات و انگیزه های افراد می باشد در مکاتب و رویدادهااخلاقی، متفاوت است. از جمله اهدافی که افعال به نیت و انگیزه رسیدن به آنه انجام می گیرد قرب الهی، قدرت، لذت، منفعت عمومیو... است. اخلاق هنجاری یکی از شاخه های اصلی فلسفه اخلاق است که به این مساله پرداخته و فیلسوفان اخلاق این بحث را در دو نظریه غایت گرایی و وظیفه گرایی بررسی کرده اند؛ ابو محمد غزالی اشعری مسلک در بررسی های اخلاقی خود با توجه به نقشی که برای نیت قائل بود و علاوه بر حسن فعلی بر حسن فاعلی تاکید می کند خامحوری و توحید را هدف و غایت نهایی اخلاق می داند. غزالی با پیروی از دستورات شرع مقدس با رویکردی عارفانه در پی رسیدن به هدف و غایتی الهی به نام قرب الهی است و آن را هدف اخلاقی می داند. او معتقد است انسان با کمک گرفتن از عقل و شریعت (وحی) و الگو قرار دادن بزرگان و الگوهای صالح و کامل مانند رسول اکرم نسبت به حد وسط امور و افعال شناخت پیدا کرده و با عمل به حد وسط، به سعادت و فضیلت دست می یابد. و هر عملی که به نیت رسیدن به اعتدال انجام گیرد جز افعال اخلاقیست و مراعات حد وسط و اعتدال با هدف دستیابی به غایت نهایی و سعادت واقعی یعنی قرب الهی است. علامهمحمدحسین طباطبایی امامی مذهب داراری عقیده توحیدیست. علامه با ملاک دانستن نیت در فعل اخلاقی حسن فاعلی را بر حسن فعلی ترجیح می دهد و تمام عالم را حول محور توحید می داند و فعلی را اخلاقی می داند که به نیت رسیدن به این غایت و هدف انجام گیرد. از این رو علام نیز مانند غزالی، نیت و حسن فاعلی را بر حسن فعلی مقدم دانسته و فعلی را اخلاقی می داند که به نیت رسیدن به قرب الهی به عنوان هدف و غایت نهایی در اخلاق انجام گیرد. واژگان کلیدی: نیت، اخلاق، فعل اخلاقی، هدف اخلاقی،علم اخلاق، فلسفه اخلاق، حسن فاعلی، حسن فعلی، قرب الهی، توحید، حد وسط، خدامحوری، غزالی، علامه طباطبایی.
نقش نیت در فعل و هدف اخلاقی از دیدگاه امام محمد غزالی و علامه طباطبایی
3/21/2009 12:00:00 AM
نقش مبدئیّت نفس در صدور فعل اخلاقی از منظر علامه طباطبائی و شاگردان ایشان
نویسنده:
مصطفی مختاری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399
رابطه دین و اخلاق از دیدگاه علامه طباطبایی و غزالی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
علت غایی و هدف از آفرینش از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردانش
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نیت اخـلاقی (از دیدگاه کانت و اسلام)
نویسنده:
زهرا موسوی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 26
مقایسه رشد اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و کولبرگ
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
عصمت امام از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
نقش عقل در برانگیختن رفتارهای اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
نقش محبت اهل بیت6 در کمال انسان و رشد فضائل اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و علامه بحرانی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
علم امام از دیدگاه شیخ مفید و علامه طباطبایی
نویسندگان:
ابراهیم علیپور
،
سکینه کلانتری
،
مقاله نشریه: نامه ی جامعه » شماره116