بررسی انتقادی بازنمایی ارتباط والدین با فرزندان در سینمای پس از انقلاب از منظر اسلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
امروزه سینما به عنوان یکی از مهم ترین رسانه ها که علاوه بر نقش تفریح و سرگرمی، رسالت آموزشی و فرهنگی نیز برای خود قائل است، تأثیر گذاری ویژه ای بر افکار و رفتار مخاطبان دارد. بدون تردید بزرگترین رمز تکامل انسان و مهم ترین عامل موفقیت در تربیت انسان، خانواده و روابط بین اعضای آن است و ارتباط با فرزند یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین ارتباط ها و نیازمند برنامه پویا و فراگیر برای پاسداری از خانواده است. در جامعه اسلامی انتظار می رود سینما به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی کشور، بر اساس الگوی سبک زندگی اسلامی بازنمایی صحیحی از ارتباط والدین با فرزندان ارائه نماید. در بین آثار سینمایی بیشترین چالشها در ارتباط بین والدین و فرزندان در سنین جوانی نمایش داده میشود. بر این اساس تلاش شده است بازنمایی ارتباط والدین با فرزند جوان در سینمای پس از انقلاب با سبک اسلامی این ارتباط در خانواده تطبیق داده شود. بدین منظور، ابتدا از میان متون مختلف دینی، سبک اسلامی ارتباط والدین با فرزند جوان و تمامی ملاکها، اصول و جلوههای این ارتباط استخراج شده است. پس از آن با انتخاب چهار فیلم به صورت نمونهگیری هدفمند به تحلیل نشانهشناختی متون سینمایی با استفاده از روش تحلیل رمزگان جان فیسک پرداخته شده است. روش جان فیسک با بهرهگیری از سه رمزگان مهم «اجتماعی»، «فنی» و «ایئولوژیک» توانایی کشف لایههای پنهان فیلم را دارد. در پایان نتیجه گرفته شده است که فیلم دهه هشتاد تطابق بیشتری با آموزههای اسلامی دارد. در فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ مردسالاری و پدرسالاری جزئی از رمزگان اجتماعی برگرفته از فرهنگ سنتی است، اما از آنجا که این مفهوم معمولا با خودرأیی و استبداد عجین شده است، مورد نقد اندیشمندان قرار گرفت و نتیجه آن در فیلمهای دهههای بعد کاملا ملموس است. در این میان تأثیر دیدگاههای فمنیستی را نمیتوان نادیده گرفت. نمایش روابط خانواده در دهه ۸۰ وضعیت متعادلتری دارد. روابط خانوادگی از حالت خشک و استبدادی خارج میشود و به گفتگویی شدن نزدیک میشود. اما دهه ۹۰ این وضعیت به افراط دچار میشود؛ اقتدار والدین کمرنگ شده است، کنترل و نظارت روی فرزندان کمتر شده است و فرزندان آزادی و استقلال بیشتری نسبت به گذشته دارند. اگر در گذشته بیشتر سبک تربیتی مستبدانه و مقتدرانه وجود داشت، امروزه با پدیده فرزندسالاری مواجه هستیم.
امروزه سینما به عنوان یکی از مهم ترین رسانه ها که علاوه بر نقش تفریح و سرگرمی، رسالت آموزشی و فرهنگی نیز برای خود قائل است، تأثیر گذاری ویژه ای بر افکار و رفتار مخاطبان دارد. بدون تردید بزرگترین رمز تکامل انسان و مهم ترین عامل موفقیت در تربیت انسان، خانواده و روابط بین اعضای آن است و ارتباط با فرزند یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین ارتباط ها و نیازمند برنامه پویا و فراگیر برای پاسداری از خانواده است. در جامعه اسلامی انتظار می رود سینما به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی کشور، بر اساس الگوی سبک زندگی اسلامی بازنمایی صحیحی از ارتباط والدین با فرزندان ارائه نماید. در بین آثار سینمایی بیشترین چالشها در ارتباط بین والدین و فرزندان در سنین جوانی نمایش داده میشود. بر این اساس تلاش شده است بازنمایی ارتباط والدین با فرزند جوان در سینمای پس از انقلاب با سبک اسلامی این ارتباط در خانواده تطبیق داده شود. بدین منظور، ابتدا از میان متون مختلف دینی، سبک اسلامی ارتباط والدین با فرزند جوان و تمامی ملاکها، اصول و جلوههای این ارتباط استخراج شده است. پس از آن با انتخاب چهار فیلم به صورت نمونهگیری هدفمند به تحلیل نشانهشناختی متون سینمایی با استفاده از روش تحلیل رمزگان جان فیسک پرداخته شده است. روش جان فیسک با بهرهگیری از سه رمزگان مهم «اجتماعی»، «فنی» و «ایئولوژیک» توانایی کشف لایههای پنهان فیلم را دارد. در پایان نتیجه گرفته شده است که فیلم دهه هشتاد تطابق بیشتری با آموزههای اسلامی دارد. در فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ مردسالاری و پدرسالاری جزئی از رمزگان اجتماعی برگرفته از فرهنگ سنتی است، اما از آنجا که این مفهوم معمولا با خودرأیی و استبداد عجین شده است، مورد نقد اندیشمندان قرار گرفت و نتیجه آن در فیلمهای دهههای بعد کاملا ملموس است. در این میان تأثیر دیدگاههای فمنیستی را نمیتوان نادیده گرفت. نمایش روابط خانواده در دهه ۸۰ وضعیت متعادلتری دارد. روابط خانوادگی از حالت خشک و استبدادی خارج میشود و به گفتگویی شدن نزدیک میشود. اما دهه ۹۰ این وضعیت به افراط دچار میشود؛ اقتدار والدین کمرنگ شده است، کنترل و نظارت روی فرزندان کمتر شده است و فرزندان آزادی و استقلال بیشتری نسبت به گذشته دارند. اگر در گذشته بیشتر سبک تربیتی مستبدانه و مقتدرانه وجود داشت، امروزه با پدیده فرزندسالاری مواجه هستیم.
بررسی انتقادی بازنمایی ارتباط والدین با فرزندان در سینمای پس از انقلاب از منظر اسلام
3/21/2018 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی انتقادی بازنمایی اشتغال زن در سینمای پس از انقلاب از منظر اسلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی بازنمایی عفاف در ارتباطات زن و مرد در سینمای پس از انقلاب از منظر اسلام
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
بازنمایی ارتباط والدین با فرزندان جوان، مطالعه انتقادی فیلم «کوچه بینام
نویسنده:
منیره اولیایی ترشیزی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 31 - پاییز 1396
بررسی انتقادی بازنمایی عفاف در ارتباطات زن و مرد در سینمای پس از انقلاب از نظر اسلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی جریان های فرهنگی سینمای پس از انقلاب
نویسنده:
رفیع الدین اسمعیلی کریزی
، استاد راهنما:
نعمت الله کرم اللهی
، استاد مشاور 1:
حسین شرف الدین
، استاد مشاور 2:
ابراهیم فیاض
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [دکتری]
تحلیل آسیب شناختی بازنمایی سبک زندگی زنانه در سینمای اجتماعی ایران پس از انقلاب اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بازنمایی الگوی شخصیتی مرد در سینمای پس از انقلاب و تطبیق آن با معیار های فرهنگ اسلامی ایرانی
استاد راهنما:
سید حسین شرف الدین
، استاد مشاور:
کریم خان محمدی
، دانشجو:
رفیع الدین اسماعیلی کریزی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1396 (پياپي 31)، تابستان 1396 شماره3
بررسی الگوی ارتباط اخلاقی متقابل والدین و فرزندان با محوریت سوره یوسف(ع) (فرزند)
نویسندگان:
محمد جواد فلاح
،
زینب رضایی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34
بررسی انتقادی مبانی فلسفی نظریات بازنمایی در مطالعات فیلم از منظر آموزه های اسلامی
نویسنده:
حمید میرخندان
، استاد راهنما:
فهیمی فر
، استاد مشاور 1:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 2:
نعمت الله کرم اللهی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]