سیره فرهنگی و آموزشی پیامبر اسلام (ص)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
آموزش عمری به درازای عمر جامعه بشری دارد و انسان ها برای انتقال تجربیات و اندوخته های معرفتی خود به دیگران نیاز به آموزش داشته اند. به همین دلیل با روش های اشاره، نقاشی، گفتار و نوشتار به آموزش پرداخته اند. جوامع و دولت های متمدن دارای روش های آموزشی مخصوص خود بوده اند که تقریبا از سیستم یکسانی برخوردار بوده اند. در میان جوامع بشری، پیامبران به ویژه پیامبر اسلام به عنوان آموزگاران الهی دارای اهمیت خاصی هستند. به همین دلیل، بررسی سیره و روش آموزشی ایشان مفید و ضروری می نماید. موضوع این اصلی این پژوهش" بررسی سیره آموزشی پیامبر اسلام (ص)" می باشد. سوال اصلی که در این باره مطرح شده این است که آموزش در سیر رسول خدا چه جایگاهی داشته و سیره آموزشی آن حضرت دارای چه ویژگی های است؟ فرضیه پیشنهادی ما این است که حضرت محمد به عنوان پیامبر الهی و خاتم آنان اهتمام گسترده ای به امور آموزش داشته و سیره آموزشی ایشان دارای اهداف، شیوه و قلمرو ویژه بوده است. برای پاسخ به این پرسش؛ پژوهش حاضر در چهار فصل به بحث پرداخته است. فصل اول: جایگاه و تاریخچه آموزش در تمدن ها و ادیان گذشته. در این فصل آموزش در تمدن های چین، هند، ایرن، یونان، روم، مصر و عربستان عصر جاهلی و در ادیان (زرتشت، یهود، مسیحیت و قرآن پرداخته است. در فصل دوم جایگاه علم، معلم، و متعلم و نیز اهداف آموزشی پیامبر (ص) بررسی گردیده است. در فصل سوم روش ها و قالب های آموزشی در سیره پیامبر مطرح گردیده است و در نهایت در فصل چهارم گستره قلمرو آموزش پیامبر (ص) و تجهیزات آموزشی ایشان مورد بحث قرار گرفته است و در پایان چنین استنباط می گردد که پیمبر دارای سیره آموزشی خاصی بوده ضمن اهمیت دادن به آموزش از اهداف، روش و چارچوب برخوردار بوده است و اموزش های او دارای گستره وسیع بوده و از تجهیزات آموزشی نیز بهره برده اند. واژگان کلیدی: سیره، پیامبر اسلام، آموزش، تمدن، روش، مخاطبان، تاریخچه آموزش و...
آموزش عمری به درازای عمر جامعه بشری دارد و انسان ها برای انتقال تجربیات و اندوخته های معرفتی خود به دیگران نیاز به آموزش داشته اند. به همین دلیل با روش های اشاره، نقاشی، گفتار و نوشتار به آموزش پرداخته اند. جوامع و دولت های متمدن دارای روش های آموزشی مخصوص خود بوده اند که تقریبا از سیستم یکسانی برخوردار بوده اند. در میان جوامع بشری، پیامبران به ویژه پیامبر اسلام به عنوان آموزگاران الهی دارای اهمیت خاصی هستند. به همین دلیل، بررسی سیره و روش آموزشی ایشان مفید و ضروری می نماید. موضوع این اصلی این پژوهش" بررسی سیره آموزشی پیامبر اسلام (ص)" می باشد. سوال اصلی که در این باره مطرح شده این است که آموزش در سیر رسول خدا چه جایگاهی داشته و سیره آموزشی آن حضرت دارای چه ویژگی های است؟ فرضیه پیشنهادی ما این است که حضرت محمد به عنوان پیامبر الهی و خاتم آنان اهتمام گسترده ای به امور آموزش داشته و سیره آموزشی ایشان دارای اهداف، شیوه و قلمرو ویژه بوده است. برای پاسخ به این پرسش؛ پژوهش حاضر در چهار فصل به بحث پرداخته است. فصل اول: جایگاه و تاریخچه آموزش در تمدن ها و ادیان گذشته. در این فصل آموزش در تمدن های چین، هند، ایرن، یونان، روم، مصر و عربستان عصر جاهلی و در ادیان (زرتشت، یهود، مسیحیت و قرآن پرداخته است. در فصل دوم جایگاه علم، معلم، و متعلم و نیز اهداف آموزشی پیامبر (ص) بررسی گردیده است. در فصل سوم روش ها و قالب های آموزشی در سیره پیامبر مطرح گردیده است و در نهایت در فصل چهارم گستره قلمرو آموزش پیامبر (ص) و تجهیزات آموزشی ایشان مورد بحث قرار گرفته است و در پایان چنین استنباط می گردد که پیمبر دارای سیره آموزشی خاصی بوده ضمن اهمیت دادن به آموزش از اهداف، روش و چارچوب برخوردار بوده است و اموزش های او دارای گستره وسیع بوده و از تجهیزات آموزشی نیز بهره برده اند. واژگان کلیدی: سیره، پیامبر اسلام، آموزش، تمدن، روش، مخاطبان، تاریخچه آموزش و...
سیره فرهنگی و آموزشی پیامبر اسلام (ص)
3/21/2011 12:00:00 AM
بررسی سیره آموزشی پیامبر اسلام
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
نگرشی بر سیره اجتماعی پیامبر ص
نویسنده:
حمیدرضا مطهری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان
مدارا در سیره پیامبر اکرم ص
نویسنده:
عبدالله مومنی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 169 رمضان ویژهنامه مناطق مشترک
تغافل و خطاپوشی در سیره پیامبر اکرم ص
نویسنده:
کاظم دلیری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 3
مهرورزى در سیره رفتارى پیامبر اعظم ص
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 92