ظرفیت تشیع برای جهانی شدن در ابعاد اعتقادی اخلاقی و اجتماعی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
جهانی شدن از جمله مباحثی است که در دهههای اخیر در میان اندیشمندان مطرح بوده و تا به حال تحقیقات ارزنده فرواوانی در این زمینه صورت گرفته است. تحقیق حاضر نیز با این سوال که؛ تشیع برای جهانی شدن در ابعاد اعتقادی، اخلاقی،اجتماعی دارای چه ظرفیت هایی است آغاز شد؟ و به ارزیابی مبانی و اندیشه های جهانی شدن و مبانی اندیشه های تشیع هر کدام به طور جداگانه پرداخت. پس از آن اندیشه جهانی شدن و تشیع را با هم مقاب=یسه نمود آن چه از این مقایسه بدست آمد آن است که اگر چه هر دو اندیشه در بعضی از مبانی اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی مشترکاتی با کدیگر دارند و این مبانی در بین این دو اندیشه مشترک بیان شده است اما به صورت کلی این دو ددیگاه از اساس و بنیان با هم متفاوت هستند زیرا اندیشه شیعی برگرفته از دین الهی است و دین در تمام اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی، انسان نقش برجسته ای را دارد و در واقع اندیشه دینی یک اندیشه دین محور،معنا گرا، مقدس و ولایت محور است، در حالی که اندیشه جهانی شدن که برگرفته از دیدگاه لیبرال دموکراسی غرب است در اعتقادات پیرو اومانیسم و اندیشه هایش و در اجتماع هم پیرو مکتب لیبرال - سرمایه داری است و بر این اساس هیچ جایگاهی در این اندیشه ندارد و این تفکر نوعی دین ستیزی و سکولار است و در واقع جهانی شدن به اصطلاح غربی اش، یک نفکر و اندیشه دین ستیز، مادی گرا، دنیا محور و انسان گرا است، که ارزش های الهی و دینی در آن جایگاهی ندارد. واژگان کلیدی: جهانی شدن، تشیع، اعتقادات، انسان شناسی، هستی شناسی، عدالت، عقلانیت
جهانی شدن از جمله مباحثی است که در دهههای اخیر در میان اندیشمندان مطرح بوده و تا به حال تحقیقات ارزنده فرواوانی در این زمینه صورت گرفته است. تحقیق حاضر نیز با این سوال که؛ تشیع برای جهانی شدن در ابعاد اعتقادی، اخلاقی،اجتماعی دارای چه ظرفیت هایی است آغاز شد؟ و به ارزیابی مبانی و اندیشه های جهانی شدن و مبانی اندیشه های تشیع هر کدام به طور جداگانه پرداخت. پس از آن اندیشه جهانی شدن و تشیع را با هم مقاب=یسه نمود آن چه از این مقایسه بدست آمد آن است که اگر چه هر دو اندیشه در بعضی از مبانی اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی مشترکاتی با کدیگر دارند و این مبانی در بین این دو اندیشه مشترک بیان شده است اما به صورت کلی این دو ددیگاه از اساس و بنیان با هم متفاوت هستند زیرا اندیشه شیعی برگرفته از دین الهی است و دین در تمام اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی، انسان نقش برجسته ای را دارد و در واقع اندیشه دینی یک اندیشه دین محور،معنا گرا، مقدس و ولایت محور است، در حالی که اندیشه جهانی شدن که برگرفته از دیدگاه لیبرال دموکراسی غرب است در اعتقادات پیرو اومانیسم و اندیشه هایش و در اجتماع هم پیرو مکتب لیبرال - سرمایه داری است و بر این اساس هیچ جایگاهی در این اندیشه ندارد و این تفکر نوعی دین ستیزی و سکولار است و در واقع جهانی شدن به اصطلاح غربی اش، یک نفکر و اندیشه دین ستیز، مادی گرا، دنیا محور و انسان گرا است، که ارزش های الهی و دینی در آن جایگاهی ندارد. واژگان کلیدی: جهانی شدن، تشیع، اعتقادات، انسان شناسی، هستی شناسی، عدالت، عقلانیت
ظرفیت تشیع برای جهانی شدن در ابعاد اعتقادی اخلاقی و اجتماعی
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی تطبیقی جهانی شدن غربی و جهانی شدن در تشیّع با تأکید بر مبنای اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
جهانی شدن و اسلام
نویسنده:
حمید پارسانیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85
جهانی شدن و اصلاحطلبی
نویسنده:
فرج الله قاسمی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85
تأثیر جهانی شدن بر تغییر ارزش های اخلاقی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سواد اخلاقی روحانیت در تعاملات اجتماعی (ابعاد و ساختار)
نویسنده:
حسن بوسلیکی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 دوره 11، شماره 44 (زمستان 1400)
سواد اخلاقی روحانیت در تعاملات اجتماعی (ابعاد و ساختار)
نویسنده:
حسن بوسلیکی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 44
جهانى شدن و امنیت ملى
نویسنده:
محمد ستوده
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره نهم - تابستان 79