شیوههای برونرفت از تأثیرات منفی سلبریتیها بر نوجوانان
نویسنده:
محمدحسین افشاری کرمانی
،
مقاله نشریه: تبلیغ و خانواده » سال 1402 شماره 3
چکیده:
واژه «سلبریتی» (celebrity) به معنای «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» است. سلبریتی، فردی است که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته میشود[1] و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانهها و جوامع مختلف شناخته میشود. این افراد غالباً به عنوان تأثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه ردههای سنی شمرده میشوند. با پیدایش رسانههای جمعی و اجتماعی جدید از جمله رادیو، تلویزیون و سینما، شخصیتهای برجستهای که نقشآفرینی، خدمات اجتماعی، فعالیتهای سیاسی یا حتی فعالیتهای تجاری داشتند؛ با بهرهگیری از فضای به وجود آمده به سرعت زیرِ نور پرتو این رسانهها قرار گرفتند و شهرت بیشتری پیدا کردند و در کنار همه این اتفاقات، مفهوم سلبریتی به یک مدل جامعهشناختی[2] تبدیل شد. یکی دیگر از عواملی که موجب اهمیت سلبریتیها در مطالعات اجتماعی میشود، تأثیرات عاطفی این دسته از افراد بر دیگر افراد و گروههای اجتماعی است. این افراد نقش بسیار مهمی را در نظام شکلدهی به هنجارهای اجتماعی و سبک زندگی بازی میکنند. آنها به هوادارنشان لذت، شادی، درد و رنج میدهند و در مقابل ستایش یا رسوایی و گاه کمکهای مالی دریافت میکنند.[3] [1]. پرامودکی نایار، درآمدی بر رسانههای نوین و فرهنگهای مجازی، ترجمه سعیدرضا عاملی، ص 20. [2]. مدل جامعهشناختی، یک تکنیک یا الگوی توصیفی است که تلاش میکند تا ارتباطات و تعاملات اجتماعی و تأثیر آنها بر رفتارها و چگونگی شکلگیری جوامع را توضیح دهد. این مدلها به ما کمک میکنند تا بهترین راههای افزایش تعاملات مثبت و کاهش تعاملات منفی در جوامع را مشخص کنیم. [3]. پرامودکی نایار، درآمدی بر رسانههای نوین و فرهنگهای مجازی، ترجمه سعیدرضا عاملی، ص 22.
واژه «سلبریتی» (celebrity) به معنای «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» است. سلبریتی، فردی است که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته میشود[1] و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانهها و جوامع مختلف شناخته میشود. این افراد غالباً به عنوان تأثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه ردههای سنی شمرده میشوند. با پیدایش رسانههای جمعی و اجتماعی جدید از جمله رادیو، تلویزیون و سینما، شخصیتهای برجستهای که نقشآفرینی، خدمات اجتماعی، فعالیتهای سیاسی یا حتی فعالیتهای تجاری داشتند؛ با بهرهگیری از فضای به وجود آمده به سرعت زیرِ نور پرتو این رسانهها قرار گرفتند و شهرت بیشتری پیدا کردند و در کنار همه این اتفاقات، مفهوم سلبریتی به یک مدل جامعهشناختی[2] تبدیل شد. یکی دیگر از عواملی که موجب اهمیت سلبریتیها در مطالعات اجتماعی میشود، تأثیرات عاطفی این دسته از افراد بر دیگر افراد و گروههای اجتماعی است. این افراد نقش بسیار مهمی را در نظام شکلدهی به هنجارهای اجتماعی و سبک زندگی بازی میکنند. آنها به هوادارنشان لذت، شادی، درد و رنج میدهند و در مقابل ستایش یا رسوایی و گاه کمکهای مالی دریافت میکنند.[3] [1]. پرامودکی نایار، درآمدی بر رسانههای نوین و فرهنگهای مجازی، ترجمه سعیدرضا عاملی، ص 20. [2]. مدل جامعهشناختی، یک تکنیک یا الگوی توصیفی است که تلاش میکند تا ارتباطات و تعاملات اجتماعی و تأثیر آنها بر رفتارها و چگونگی شکلگیری جوامع را توضیح دهد. این مدلها به ما کمک میکنند تا بهترین راههای افزایش تعاملات مثبت و کاهش تعاملات منفی در جوامع را مشخص کنیم. [3]. پرامودکی نایار، درآمدی بر رسانههای نوین و فرهنگهای مجازی، ترجمه سعیدرضا عاملی، ص 22.
شیوههای برونرفت از تأثیرات منفی سلبریتیها بر نوجوانان
1/1/1402 12:00:00 AM
شیوههاى اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان در فرهنگ اهل بیتع
نویسنده:
نیا عبدالکریم پاک
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 281
تأثیرات مقررات ثبتی بر مقررات مدنی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده حقوق - 1390 - [کارشناسی ارشد]
پیامدهای منفی اشتغال زنان بر خانواده قسمت دوم
نویسنده:
فاطمه فرهادیان
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 219
تأثیرات مذهبی حکومت امپراتوری عثمانی بر قبرس
نویسندگان:
آمنه باقری
،
طاهره عظیم زاده
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1393 شماره 1 - بهار - مسلسل 57
بررسی تأثیرات سلفیگری تکفیری بر بیداری اسلامی
نویسندگان:
محمد ستوده
،
سید مهدی علیزاده موسوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1393 شماره 65 - بهار 93
تبیین تأثیرات تحولات عراق بر اقلیم کردستان
نویسندگان:
قاسم ترابی
،
علی محمدیان
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 72- زمستان 94