بررسی باور به نیکویی خواندن قرآن، بدون فهم معنای ظاهری
نویسنده:
محمد جمال الدین خوش خاضع
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 106
چکیده:
بر اساس آموزههای قرآن و روایات و قواعد زبانی، خواندن الفاظ قرآن، حداقل باید همراه با فهم معنای ظاهری باشد، اما باور به جواز یا ثوابداشتن خواندن الفاظ قرآن، بدون فهم معنای ظاهری، یکی از باورهای عمومی مسلمانانِ غیرعربزبان است. دشواری فراگیری زبان عربی برای عموم مردم، در کنار علاقه به خواندن مستمر قرآن در راستای عمل به تأکید قرآن و روایات، مسیر شکلگیری این باور را هموار ساخته است. البته تشویق غیرعربزبانان به خواندنِ صِرف الفاظ، با هدف ایجاد ارتباط مستقیم با قرآن در ابتدای یادگیریِ خواندن آن، معقول بهنظر میرسد، اما بهمعنای جواز تداومِ آن در طول زندگی فرد نیست. این مقاله برای نخستینبار با روش توصیفی- تحلیلی، به دنبال بررسی و نقد زمینههای شکلگیری و مؤیدات باور به جواز یا ثوابداشتن خواندن الفاظ قرآن، بدون فهم معنای ظاهری آن، در لایههای زیرین فرهنگ اسلامی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که این زمینهها معمولاً حاصل رسوب ناقص و مبهم مباحثی چون برداشت از روایات، اعجاز قرآن، ترجمهناپذیری قرآن، بایستههای ارتباط با قرآن، مباحث لغوی و مباحثی از این دست در میان عامه مردم است که بهعنوان توجیهی برای نفهمیدن معنای ظاهری آیات، به آنها استناد شده است.
بر اساس آموزههای قرآن و روایات و قواعد زبانی، خواندن الفاظ قرآن، حداقل باید همراه با فهم معنای ظاهری باشد، اما باور به جواز یا ثوابداشتن خواندن الفاظ قرآن، بدون فهم معنای ظاهری، یکی از باورهای عمومی مسلمانانِ غیرعربزبان است. دشواری فراگیری زبان عربی برای عموم مردم، در کنار علاقه به خواندن مستمر قرآن در راستای عمل به تأکید قرآن و روایات، مسیر شکلگیری این باور را هموار ساخته است. البته تشویق غیرعربزبانان به خواندنِ صِرف الفاظ، با هدف ایجاد ارتباط مستقیم با قرآن در ابتدای یادگیریِ خواندن آن، معقول بهنظر میرسد، اما بهمعنای جواز تداومِ آن در طول زندگی فرد نیست. این مقاله برای نخستینبار با روش توصیفی- تحلیلی، به دنبال بررسی و نقد زمینههای شکلگیری و مؤیدات باور به جواز یا ثوابداشتن خواندن الفاظ قرآن، بدون فهم معنای ظاهری آن، در لایههای زیرین فرهنگ اسلامی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که این زمینهها معمولاً حاصل رسوب ناقص و مبهم مباحثی چون برداشت از روایات، اعجاز قرآن، ترجمهناپذیری قرآن، بایستههای ارتباط با قرآن، مباحث لغوی و مباحثی از این دست در میان عامه مردم است که بهعنوان توجیهی برای نفهمیدن معنای ظاهری آیات، به آنها استناد شده است.
بررسی باور به نیکویی خواندن قرآن، بدون فهم معنای ظاهری
1/1/1402 12:00:00 AM
امکان فهم قرآن
نویسندگان:
محمد علی مهدوی راد
،
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: مشکوه » سال 1386 بهار 1386 شماره94
باور امن؛ بررسی روایت سوسا از شرط امنیت باور
نویسنده:
پیمان جباری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 73
مبانی فهم قرآن و هرمنوتیک فلسفی: بررسی و نقد رهاوردهای اندیشه گادامر، در مبانی فهم قرآن
پدیدآور:
علی رضا آزاد
، استاد مشاور:
محمد علی رضایی کرمانی
،
جهانگیر مسعودی
، استاد راهنما:
احمد واعظی
،
حسن نقی زاده
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری - 1393 - [پایان نامه دکترا]
نقد تاریخمندی فهم قرآن
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین خسروپنا حجت الاسلام والمسلمین ساجدی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1389
تاریخینگری به قرآن؛ بررسی نقطه مشترک دیدگاههای نواندیشان دینی پیرامون فهم و تفسیر قرآن کریم
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1402 شماره 108
بررسی دیدگاه مفسران مسلمان و قرآنپژوهان غربی راجع به معنای «فُرقان» در قرآن
نویسندگان:
محمدحسین محمدپور
،
فرد ام دانر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 77