رویکرد حاکم بر پژوهش های حوزه اخلاق در ورزش
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1402 شماره 2
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناخت رویکرد حاکم بر پژوهشهای حوزه اخلاق در ورزش با تاکید بر ورزش جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش بر مبنای رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون میباشد. همچنین، دادههای موردنیاز پژوهش، از کلیه مقالات علمی- پژوهشی، رساله و پایاننامههای حوزه اخلاق در ورزش به دست آمد. جهت تأیید و میزان انتقالپذیری تحقیق، نتایج و یافتههای پژوهش در اختیار چهار تن از اساتید حوزه علوم ورزشی قرار گرفت و روایی درونی و بیرونی آن تائید گردید. در راستای قابلیت سازگاری یا اطمینان از کیفیت پژوهش، روش تجزیه تحلیل دادهها در اختیار دو داور حوزه تخصصی اخلاق ورزش قرار گرفت و تائید شد. نتایج نشان داد 55 مفهوم یا کد اولیه، 13 تم فرعی و 5 تم اصلی اخلاق سازمانی، اخلاق پژوهشی، اخلاق ورزشی، اخلاق اقتصادی و اخلاق رسانهای در قالب گفتمان حاکم بر پژوهشهای حوزه اخلاق در ورزش محوربندی میشوند. ضمناً در اخلاق سازمانی، اخلاق قانونی، اخلاق نیروی انسانی در ورزش و حفظ و ترویج ارزشهای اخلاقی درسازمان موردتوجه قرارگرفته است. اخلاق دینمحور، اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی و فرهنگ ورزش نیز از ابعاد مهم اخلاق ورزشی بودند. اخلاق مالی و بازاریابی در ورزش مولفه های اخلاق مالی در ورزش را شکل می دهند. همچنین، پیشگیری از فساد مالی در ورزش از طریق نقشآفرینی رسانهها و افزایش سواد رسانهای در عرصه رسانه و ارتقاء آگاهی جامعه ورزش نسبت به محتوای انواع رسانهها، از دیگر نتایج تحقیق حاضر است.
هدف از پژوهش حاضر، شناخت رویکرد حاکم بر پژوهشهای حوزه اخلاق در ورزش با تاکید بر ورزش جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش بر مبنای رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون میباشد. همچنین، دادههای موردنیاز پژوهش، از کلیه مقالات علمی- پژوهشی، رساله و پایاننامههای حوزه اخلاق در ورزش به دست آمد. جهت تأیید و میزان انتقالپذیری تحقیق، نتایج و یافتههای پژوهش در اختیار چهار تن از اساتید حوزه علوم ورزشی قرار گرفت و روایی درونی و بیرونی آن تائید گردید. در راستای قابلیت سازگاری یا اطمینان از کیفیت پژوهش، روش تجزیه تحلیل دادهها در اختیار دو داور حوزه تخصصی اخلاق ورزش قرار گرفت و تائید شد. نتایج نشان داد 55 مفهوم یا کد اولیه، 13 تم فرعی و 5 تم اصلی اخلاق سازمانی، اخلاق پژوهشی، اخلاق ورزشی، اخلاق اقتصادی و اخلاق رسانهای در قالب گفتمان حاکم بر پژوهشهای حوزه اخلاق در ورزش محوربندی میشوند. ضمناً در اخلاق سازمانی، اخلاق قانونی، اخلاق نیروی انسانی در ورزش و حفظ و ترویج ارزشهای اخلاقی درسازمان موردتوجه قرارگرفته است. اخلاق دینمحور، اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی و فرهنگ ورزش نیز از ابعاد مهم اخلاق ورزشی بودند. اخلاق مالی و بازاریابی در ورزش مولفه های اخلاق مالی در ورزش را شکل می دهند. همچنین، پیشگیری از فساد مالی در ورزش از طریق نقشآفرینی رسانهها و افزایش سواد رسانهای در عرصه رسانه و ارتقاء آگاهی جامعه ورزش نسبت به محتوای انواع رسانهها، از دیگر نتایج تحقیق حاضر است.
رویکرد حاکم بر پژوهش های حوزه اخلاق در ورزش
1/1/1402 12:00:00 AM
اخلاق ورزش و مسئله دوپینگ با تاکید بر آموزه های اسلامی
نویسنده:
یدالله حاجی زاده*
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1392 تابستان 1392 شماره20
جایگاه علم اخلاق در نظام آموزش و پژوهش حوزه
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین صادقی حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده حجت الاسلام کاظم علی محمدی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1391
اخلاق پژوهش در اسلام
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
مديريت تحول در حوزه هاي علميه، با رويكرد به ساختار حوزه
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین صادقي حجت الاسلام والمسلمین مختاري
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1386
مديريت تحول در حوزه با رويكرد به حوزه هاي علميه خواهران
ارائه دهنده:
سركارخانم علاسوند سركار خانم راستي
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1387
مفهوم سازی های استعاری در گفتمان ورزش فوتبال بر اساس رویکرد پیکره-بنیاد به تحلیل انتقادی استعاره
مقاله نشریه: مطالعات مدیریت ورزشی » سال 1401 دوره 14، شماره 73 (امرداد و شهریور 1401)