تحلیل تطبیقی گفتوگوی انتقادی با قدرت در باب پادشاه و فَنزَه در ترجمهها و بازنویسی کلیلهودمنه (داستانهای بیدپای، کلیلهودمنه بهرامشاهی، انوار سهیلی)
نویسندگان:
سید کاظم سیدباقری
،
مهدی حسنی باقری شریف آباد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 99 - پاییز 1401
کلیدواژه:
کلیله و دمنه
،
قدرت
،
گفتگوی انتقادی
،
داستانهای بیدپای
،
انوار سهیلی
،
بهرامشاهی
،
پادشاه و فَنزَه
چکیده:
کلیلهودمنه یکی از متون مهم بهجامانده از دوران کهن فرهنگ و اندیشه ایران است که همواره مورد توجه بوده و ترجمهها و بازنویسیهای گوناگونی از آن شده است. جدا از تفاوتهای زبانی و شکلی، به لحاظ مفهومی و نوع بیان مطالب و مفاهیم نیز تفاوتهایی در این آثار وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، واکاوی مفهوم گفتوگوی انتقادی با قدرت در باب «پادشاه و فنزه» در ترجمههای «محمدعبدالله بخاری»، «نصرالله منشی» و بازنویسی «واعظ کاشفی» بوده و درصدد بررسی چگونگی و چرایی تفاوت در این مقوله با توجه به درونمایهی باب در سه اثر یادشده است. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی، همراه با تحلیل متن و خوانش تنگاتنگ، در چارچوب نظریههای جامعهشناسی معرفت است. نتایج نشان داد که شرایط و مقتضیات تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مترجمان، بر نوع و نحوهی گفتوگو با قدرت سیاسی تأثیرگذار بوده است؛ به طوری که میتوان تغییراتی را از صراحت در بیان انتقادی به پادشاه در داستانهای بیدپای، اطناب کلام، پوشیدهگویی و در لفافه سخن گفتن، در کلیلهودمنهی منشی و بیشترین پوشیدهگویی در بیان مضامین انتقادی و افزودن پیرایهها برای کند کردن نقد قدرت سیاسی در انوار سهیلی، اشاره کرد.
کلیلهودمنه یکی از متون مهم بهجامانده از دوران کهن فرهنگ و اندیشه ایران است که همواره مورد توجه بوده و ترجمهها و بازنویسیهای گوناگونی از آن شده است. جدا از تفاوتهای زبانی و شکلی، به لحاظ مفهومی و نوع بیان مطالب و مفاهیم نیز تفاوتهایی در این آثار وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، واکاوی مفهوم گفتوگوی انتقادی با قدرت در باب «پادشاه و فنزه» در ترجمههای «محمدعبدالله بخاری»، «نصرالله منشی» و بازنویسی «واعظ کاشفی» بوده و درصدد بررسی چگونگی و چرایی تفاوت در این مقوله با توجه به درونمایهی باب در سه اثر یادشده است. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی، همراه با تحلیل متن و خوانش تنگاتنگ، در چارچوب نظریههای جامعهشناسی معرفت است. نتایج نشان داد که شرایط و مقتضیات تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مترجمان، بر نوع و نحوهی گفتوگو با قدرت سیاسی تأثیرگذار بوده است؛ به طوری که میتوان تغییراتی را از صراحت در بیان انتقادی به پادشاه در داستانهای بیدپای، اطناب کلام، پوشیدهگویی و در لفافه سخن گفتن، در کلیلهودمنهی منشی و بیشترین پوشیدهگویی در بیان مضامین انتقادی و افزودن پیرایهها برای کند کردن نقد قدرت سیاسی در انوار سهیلی، اشاره کرد.
تحلیل تطبیقی گفتوگوی انتقادی با قدرت در باب پادشاه و فَنزَه در ترجمهها و بازنویسی کلیلهودمنه (داستانهای بیدپای، کلیلهودمنه بهرامشاهی، انوار سهیلی)
1/1/1401 12:00:00 AM
تحلیل انتقادی دیدگاه هیوم در باب شکاکیت
نویسندگان:
میثم شادپور
،
سید محمود موسوی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47
مطالعه انتقادی دیدگاه تیلیش در باب عقل و ایمان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل انتقادی آرای شرقشناسان در باب امنیت در ایران مورد مطالعه: آثار سر جان مالکم
نویسندگان:
رضا بیگدلو
،
محمد احمدآبادی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 پاییز 99 - مسلسل 83
تحلیل دیدگاه غزالی در باب وحیانی بودن منطق
نویسنده:
مهری چنگی آشتیانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
تحلیل انتقادی «خودشیءانگاری زنان» و راهکارهای قرآنی مواجهه با آن
نویسندگان:
بی بی حکیمه حسینی دولت آبادی
،
سیده جمیله هاشم نیا
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 2 (پیاپی 26)
بررسی تطبیقی علیّت در حکمت صدرایی و رئالیسم انتقادی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1393 شماره 17 - بهار 93
اهمیت تعامل و گفتوگوی فرهنگی در منظر قرآن
نویسنده:
مهسا فاضلی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 32
بررسی تطبیقی « واقع گرایی » در حکمت صدرایی و رئالیسم انتقادی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی «نظریه قلمروی اجتماعی۔شناختی» در باب رشد اخلاقی
نویسنده:
حسن بوسلیکی*
،
مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1400 دوره 4، شماره 12 (پاییز 1400)
بررسی انتقادی دیدگاه های مستشرقان در باب وحی با تأکید بر دایره المعارف های اسلام و قرآن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]