نقش خاتونهای واقف در تداوم گفتمان رسمی سلجوقیان
نویسنده:
طاهره رحیم پور ازغدی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 2- تابستان 1402 - مسلسل 94
چکیده:
وقف، به عنوان سنّتی پسندیده همواره مورد اقبال دولتهای اسلامی بوده است؛ اما کمتر به کارکردهای فرهنگی آن توجه شده است. دولتمردان سلجوقی (429ـ589ق) و وابستگان آنها، اعم از زن ومرد، با نگاه اندیشهمحور به وقف، به سیاستهای فرهنگی مورد نظر خود جامه عمل پوشاندند. با توجه به نفوذ خاتونهای سلجوقی در طبقه زمامداران، این سؤال مطرح میگردد که این بانوان، با تکیه بر کدام سرمایهها در صحن جامعه نیز فعالانه حضور یافتند؟ این مقاله با رویکردی تاریخی ـ اجتماعی بر اساس متون تاریخی و با روش وصفی ـ تحلیلی و با الهام از نظریه پییر بوردیو (2002م) در باره قابلیت مشروعیتزایی سرمایههای نمادین، به خوانشی نو در مورد فعالیتهای فرهنگی خاتونها در نواحی مهمّ قلمرو سلجوقیان، یعنی بخشهای مرکزی و غربی ایران میپردازد. بر اساس یافتههای این پژوهش، اگرچه جایگاه سیاسی این زنان در کنار عناصر دیگری چون: ناحیهگرایی، اقطاع و سنن سلجوقی، یکی از موانع تمرکزگرایی نهاد قدرت بوده است، اما بانوانی مانند ارسلان خاتون، با وقف اماکن عامالمنفغه (مدرسه، مسجد و بازار)، نقش حیاتی در تداوم سلطه سلجوقی در طول سه قرن داشتهاند و در واقع، این خاتونها با برخورداری از سرمایههای نمادین، در گسترش گفتمان رسمی توفیق یافتهاند..
وقف، به عنوان سنّتی پسندیده همواره مورد اقبال دولتهای اسلامی بوده است؛ اما کمتر به کارکردهای فرهنگی آن توجه شده است. دولتمردان سلجوقی (429ـ589ق) و وابستگان آنها، اعم از زن ومرد، با نگاه اندیشهمحور به وقف، به سیاستهای فرهنگی مورد نظر خود جامه عمل پوشاندند. با توجه به نفوذ خاتونهای سلجوقی در طبقه زمامداران، این سؤال مطرح میگردد که این بانوان، با تکیه بر کدام سرمایهها در صحن جامعه نیز فعالانه حضور یافتند؟ این مقاله با رویکردی تاریخی ـ اجتماعی بر اساس متون تاریخی و با روش وصفی ـ تحلیلی و با الهام از نظریه پییر بوردیو (2002م) در باره قابلیت مشروعیتزایی سرمایههای نمادین، به خوانشی نو در مورد فعالیتهای فرهنگی خاتونها در نواحی مهمّ قلمرو سلجوقیان، یعنی بخشهای مرکزی و غربی ایران میپردازد. بر اساس یافتههای این پژوهش، اگرچه جایگاه سیاسی این زنان در کنار عناصر دیگری چون: ناحیهگرایی، اقطاع و سنن سلجوقی، یکی از موانع تمرکزگرایی نهاد قدرت بوده است، اما بانوانی مانند ارسلان خاتون، با وقف اماکن عامالمنفغه (مدرسه، مسجد و بازار)، نقش حیاتی در تداوم سلطه سلجوقی در طول سه قرن داشتهاند و در واقع، این خاتونها با برخورداری از سرمایههای نمادین، در گسترش گفتمان رسمی توفیق یافتهاند..
نقش خاتونهای واقف در تداوم گفتمان رسمی سلجوقیان
1/1/1402 12:00:00 AM
نقش عوامل سیاسی در روابط عنازیان و سلجوقیان
نویسندگان:
زین العابدین رشید کوهستانی
،
حمید رضا مطهری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 شماره 1 - بهار 96، مسلسل 69
نقش عوامل سیاسی در روابط عنازیان و سلجوقیان
نویسندگان:
حمید رضا مطهری
،
زین العابدین رشید کوهستانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 بهار 1396 شماره69
گفتمان تاریخ نگاری رسمی دوره پهلوی پیرامون رضا شاه
نویسنده:
علیرضا ملائی توانی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - 1396
نقش صوفیان در تشکیل و تداوم حکومت بهمنیان
نویسنده:
محسن معصومی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1384 شماره 1 - بهار - مسلسل 21
نقش اصلاحات سیاسی در تداوم نظام جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نامه های خصوصی، مکاتبات رسمی
نویسندگان:
کلاوس یو. هاخ مایر
،
رجبعلی یحیایی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 87 - مسلسل 33 و 34
کارگزاران شیعه امامیه در دستگاه حکومتی سلجوقیان
نویسندگان:
حمیدرضا مطهری*
،
صدرالله اسماعیل زاده
،
مقاله نشریه: سخن تاریخ » سال 1394 بهار و تابستان 1394 شماره21
نقش اندیشه علامه طباطبایی در تکوین گفتمان انقلاب اسلامی ایران
استاد راهنما:
علیرضا شجاعی زند
، استاد مشاور:
احمد رضا یزدانی مقدم
،
علی ساعی
، دانشجو:
محمد جواد اسماعیلی
،
پایاننامه: دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - 1394 - [دکترای تخصصی]