ابونعیم احمد بن عبداللّه اصفهانی و تاریخنگاری اسلامی
نویسنده:
رسول جعفریان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 201
کلیدواژه:
ابونعیم اصفهانی
،
تاریخ اصبهان
،
حلیة الاولیاء
،
دلائل النبوه
،
اصفهان
،
مکتب حدیثی
،
صحابه شناسی
چکیده:
مکتب حدیثی که عمدتا در بغداد شکل گرفت، در بسیاری از شهرهای ایران ریشه دواند. بخش مهمی در خراسان بود که منجر به تولید برخی از کتب ششگانه اهل سنت شد. در نیشابور و اصفهان و ری هم مکتب حدیثی بروز و ظهور خاص خود را داشت. حدیث، همزمان، منبع فقه، تفسیر، اخلاق و به طور کلی دین شناسی و نیز تاریخ اسلام بود. هر محدثی، می توانست در چند زمینه از علوم دینی فعال باشد. مکتب حدیثی اصفهان، بزرگانی داشت که آثار فراوانی از آنها برجای مانده است. خاندان ابن منده یکی از آنهاست. ابونعیم، یکی از چهره های اصلی مکتب حدیثی این شهر است که البته در مخالفت با بسیاری از همشهرهای اهل حدیثش، شافعی و اشعری مذهب بود. او همزمان صوفی نیز بود. میراث او در حوزه رجال و تاریخ بسیار با ارزش است. هم سیره نبوی با عنوان دلائل النبوه دارد، هم معرفة الصحابه در شرح حال اصحاب، هم تاریخ محلی با عنوان تاریخ اصبهان، و هم حلیة الاولیاء در شرح حال بزرگان و رجال دنیای اسلام. میراث تاریخی او به معنای وسیع کلمه، بسیار با ارزش است، هرچند آمیخته به تصوف و به رنگ آن است. او منابع زیادی را برای ما حفظ کرده است. این مقاله گزارش اجمالی زندگی او و میراث تاریخی وی است.
مکتب حدیثی که عمدتا در بغداد شکل گرفت، در بسیاری از شهرهای ایران ریشه دواند. بخش مهمی در خراسان بود که منجر به تولید برخی از کتب ششگانه اهل سنت شد. در نیشابور و اصفهان و ری هم مکتب حدیثی بروز و ظهور خاص خود را داشت. حدیث، همزمان، منبع فقه، تفسیر، اخلاق و به طور کلی دین شناسی و نیز تاریخ اسلام بود. هر محدثی، می توانست در چند زمینه از علوم دینی فعال باشد. مکتب حدیثی اصفهان، بزرگانی داشت که آثار فراوانی از آنها برجای مانده است. خاندان ابن منده یکی از آنهاست. ابونعیم، یکی از چهره های اصلی مکتب حدیثی این شهر است که البته در مخالفت با بسیاری از همشهرهای اهل حدیثش، شافعی و اشعری مذهب بود. او همزمان صوفی نیز بود. میراث او در حوزه رجال و تاریخ بسیار با ارزش است. هم سیره نبوی با عنوان دلائل النبوه دارد، هم معرفة الصحابه در شرح حال اصحاب، هم تاریخ محلی با عنوان تاریخ اصبهان، و هم حلیة الاولیاء در شرح حال بزرگان و رجال دنیای اسلام. میراث تاریخی او به معنای وسیع کلمه، بسیار با ارزش است، هرچند آمیخته به تصوف و به رنگ آن است. او منابع زیادی را برای ما حفظ کرده است. این مقاله گزارش اجمالی زندگی او و میراث تاریخی وی است.
ابونعیم احمد بن عبداللّه اصفهانی و تاریخنگاری اسلامی
1/1/1402 12:00:00 AM
تاریخنگاری اسلامی
نويسنده:
چیس رابینسن
، مترجم:
محسن الویری
،
کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 1397
عبدالله بن عباس و فقه شیعی
نویسندگان:
حمیدرضا تمدن
،
ویلفرد مادلونگ
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 201
عبدالله بن جعفربن ابى طالب
نویسنده:
محبوب مهدویان
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1380 شماره 2 - تابستان - مسلسل 6
جستاری درباره عبدالله بن سبا
نویسنده:
علیرضا زکی زاده رنانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
نگارش مقاله ابراهيم بن عبدالله
نویسنده:
سيدمحمود ساماني
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1396/12/03 تا تاریخ: 1397/03/01
زندگى و زمانه احمد بن حنبل
نویسنده:
زهرا روح اللهى امیرى
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1384 سال 1384 - شماره 23
زندگى و زمانه احمد بن حنبل
نویسنده:
زهرا روح اللهی امیری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1384 شماره 3 - پاییز - مسلسل 23