تأثیرپذیری چهار روایت مربوط به صفتهای حرص، حسادت، سخاوت و گذشت در بحارالانوار از امثال عامیانه: تحلیل و تاریخگذاری روایتها
نویسندگان:
سهیلا چنگیزی
،
مژگان سرشار
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 15
چکیده:
بررسی امثال موجود در روایات و یافتن تاریخ تولید و گوینده اولیه آنها به ما کمک میکند تا روایات را از امثال تفکیک کنیم. در این پژوهش بر مبنای امثال موجود در مجمع الامثال میدانی، روایات بحارالانوار مورد بررسی قرار گرفته است. روایات حاوی ضرب المثل در بحارالانوار در سه حیطه اندیشه، صفتها و احساسات قلبی، و عملکرد انسان قابل دستهبندی هستند. در این مقاله روایتهایی از بحارالانوار، مشتمل بر امثالِ «اَلْحَرِیصُ مَحْرُومٌ»، «لاَ رَاحَةَ لِحَسُودٍ»، «السَّخَاءُ فِطْنَةٌ وَ اَللُّؤْمُ تَغَافُلٌ» و «أَنَّى لَکَ بِأَخِیکَ کُلِّهِ وَ أَی الرِّجَالِ الْمُهَذَّب»، که در حوزه صفات قلبی حرص، حسادت، سخاوت و گذشت است، مورد بررسی قرار گرفتهاند. در پژوهش حاضر با برسی تقدم و تأخر زمانی منابع و بررسی اسناد، راویان و متن روایات معلوم شد که اولین گویندگان این عبارات تمثیلی، معصومان: نبودند؛ بلکه افرادی ادیب و حکیم همچون ابراهیم بن ادهم، ابوالدرداء و اکثم بن صیفی اولین گویندگان این امثال بودند. سپس این عبارات تمثیلی در اواخر قرن اول و نیمه اول قرن دوم وارد روایات شدند. همچنین این پژوهش نشان دهنده تأثیرپذیری روایات از امثال عامیانه است.
بررسی امثال موجود در روایات و یافتن تاریخ تولید و گوینده اولیه آنها به ما کمک میکند تا روایات را از امثال تفکیک کنیم. در این پژوهش بر مبنای امثال موجود در مجمع الامثال میدانی، روایات بحارالانوار مورد بررسی قرار گرفته است. روایات حاوی ضرب المثل در بحارالانوار در سه حیطه اندیشه، صفتها و احساسات قلبی، و عملکرد انسان قابل دستهبندی هستند. در این مقاله روایتهایی از بحارالانوار، مشتمل بر امثالِ «اَلْحَرِیصُ مَحْرُومٌ»، «لاَ رَاحَةَ لِحَسُودٍ»، «السَّخَاءُ فِطْنَةٌ وَ اَللُّؤْمُ تَغَافُلٌ» و «أَنَّى لَکَ بِأَخِیکَ کُلِّهِ وَ أَی الرِّجَالِ الْمُهَذَّب»، که در حوزه صفات قلبی حرص، حسادت، سخاوت و گذشت است، مورد بررسی قرار گرفتهاند. در پژوهش حاضر با برسی تقدم و تأخر زمانی منابع و بررسی اسناد، راویان و متن روایات معلوم شد که اولین گویندگان این عبارات تمثیلی، معصومان: نبودند؛ بلکه افرادی ادیب و حکیم همچون ابراهیم بن ادهم، ابوالدرداء و اکثم بن صیفی اولین گویندگان این امثال بودند. سپس این عبارات تمثیلی در اواخر قرن اول و نیمه اول قرن دوم وارد روایات شدند. همچنین این پژوهش نشان دهنده تأثیرپذیری روایات از امثال عامیانه است.
تأثیرپذیری چهار روایت مربوط به صفتهای حرص، حسادت، سخاوت و گذشت در بحارالانوار از امثال عامیانه: تحلیل و تاریخگذاری روایتها
1/1/1401 12:00:00 AM
نقد و تحلیل استشهادات ابن میثم بحرانی به اشعار و امثال عربی در شرح نهج البلاغه
نویسندگان:
زهرا مهدوی مهر
،
صغری فلاحتی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 20
تحلیل عناصر تصویر هنری در آیات مربوط به حیات بعد از مرگ
نویسندگان:
عباس اقبالی
،
بتول قربانی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 4
تحلیل و بررسی استعاره مفهومی آیات مربوط به قیامت
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 پاییز و زمستان 1399
تحلیل و بازنگری ادله احکام مربوط به بهرهگیری از شعر نزد مذاهب فقهی
نویسنده:
مصطفی ذوالفقارطلب
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 4 (فصل زمستان- پیاپی 116)
جنسیت در روایت های زنانه و مردانه جنگ از منظر تحلیل انتقادی استعاره
مقاله نشریه: پژوهش نامه اسلامی زنان و خانواده » سال 1401 دوره 10، شماره 27 (تابستان 1401)
تحلیل گفتمان آیات مربوط به قیامت در دو جزء آخر قرآن
نویسندگان:
سید حسین سیدی
،
زهرا حامدی شیروان
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 71
تحلیل انتقادی تفسیر علمی آیات مربوط به چگونگی آفرینش جهان از نظر مفسران
نویسندگان:
سید تقی آل محمد
،
کاوس روحی برندق
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 2