بررسی انتقادی کیهانشناسی هاوکینگ بر اساس زمان موهومی
نویسندگان:
خدیجه شاکرین
،
حمیدرضا شاکرین
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 پاییز1401 مسلسل 53
چکیده:
نظریههای طرحشده درباره آغاز و فرجام جهان در کیهانشناسی نوین از مهمترین نقاط تلاقی علم و دین است. برخی مدلها و نظریههای رایج در کیهانشناسی کوانتومی به مثابه تبیینی طبیعتگرایانه و خداگریزانه از جهان، به ابزاری برای مخالفت با عقاید دینی در باب آفرینش تبدیل شده است. از این گونه است مدلی که استیون هاوکینگ با همکاری جیمز هارتل ارائه کرده است. در این مدل هاوکینگ با نظریاتی که جهان را باز، ازلی و دارای امتداد بینهایت در گذشته قلمداد کردهاند، مخالفت ورزیده، به محدودیت و تناهی جهان اعتراف میکند. او در عین حال بر آن است جهان حادث و آغازمند نیز نبوده، غیر ازلیِ غیرحادث است و درنتیجه همچنان بوده و هست و خواهد بود. بدین روی جهان نه آغازی دارد تا آغازگری چون خدا لازم آید و نه پایانی دارد و نه معاد و قیامتی. مقاله پیش رو بر آن است دیدگاه یادشده را با توجه به زمان موهومی که نقش زیرساختی مهمی در کیهانشناسی هاوکینگ دارد، به روش توصیفی معرفی کند. سپس آن را به روش عقلی-تحلیلی ارزیابی کرده، دلالتهای الهیاتیاش را بازشناسد. ماحصل تحقیق این است که مدل یادشده افزون بر اینکه به لحاظ علمی و منطقی نیازمند بررسی بیشتر است، بر فرض صحت، دلالتی بر طبیعتگرایی هستیشناختی هاوکینگ ندارد.
نظریههای طرحشده درباره آغاز و فرجام جهان در کیهانشناسی نوین از مهمترین نقاط تلاقی علم و دین است. برخی مدلها و نظریههای رایج در کیهانشناسی کوانتومی به مثابه تبیینی طبیعتگرایانه و خداگریزانه از جهان، به ابزاری برای مخالفت با عقاید دینی در باب آفرینش تبدیل شده است. از این گونه است مدلی که استیون هاوکینگ با همکاری جیمز هارتل ارائه کرده است. در این مدل هاوکینگ با نظریاتی که جهان را باز، ازلی و دارای امتداد بینهایت در گذشته قلمداد کردهاند، مخالفت ورزیده، به محدودیت و تناهی جهان اعتراف میکند. او در عین حال بر آن است جهان حادث و آغازمند نیز نبوده، غیر ازلیِ غیرحادث است و درنتیجه همچنان بوده و هست و خواهد بود. بدین روی جهان نه آغازی دارد تا آغازگری چون خدا لازم آید و نه پایانی دارد و نه معاد و قیامتی. مقاله پیش رو بر آن است دیدگاه یادشده را با توجه به زمان موهومی که نقش زیرساختی مهمی در کیهانشناسی هاوکینگ دارد، به روش توصیفی معرفی کند. سپس آن را به روش عقلی-تحلیلی ارزیابی کرده، دلالتهای الهیاتیاش را بازشناسد. ماحصل تحقیق این است که مدل یادشده افزون بر اینکه به لحاظ علمی و منطقی نیازمند بررسی بیشتر است، بر فرض صحت، دلالتی بر طبیعتگرایی هستیشناختی هاوکینگ ندارد.
بررسی انتقادی کیهانشناسی هاوکینگ بر اساس زمان موهومی
1/1/1402 12:00:00 AM
بررسی انتقادی رویکردهای پدیدار شناختی کجروی بر اساس قرآن و روایات
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی رویکردهای خرده فرهنگی کجروی بر اساس آیات قرآن کریم
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی راه حل های مسئله شر بر اساس رویکرد نوتومیستی برایان دیویس
نویسندگان:
ذوالفقار ناصری *
،
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1397 (پياپي 31)، بهار و تابستان 1397 شماره1
تحلیل گفتمان انتقادی سوره قصص بر اساس نورمن فرکلاف
نویسندگان:
سید حسین سیدی
،
وفاء محفوظی موسوی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های ادبی - قرآنی » سال 1400 دوره 9، شماره 1 (بهار 1400)
تحلیل گفتمان انتقادی داستان گرگ یوسف بر اساس رویکرد فرکلاف
نویسندگان:
سید اسماعیل حسینی اجداد
،
فاطمه سیرتی مهر
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 13
بررسی انتقادی گزارش های ناظر بر آیه اطعام
نویسنده:
محمد غفوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 82
بررسی انتقادی گزارش های ناظر بر آیه اطعام
نویسنده:
محمد غفوری *
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 تابستان 1399 شماره 82
تحلیل زمان روایی داستان حضرت سلیمان (ع) در قرآن کریم بر اساس نظریه ژرار ژنت
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 23
بررسی انتقادی دیدگاه سلفیه
نویسنده:
علی اکبر علیزاده*
،
مقاله نشریه: نشریه افق تبلیغ » سال 1400 دوره 2، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)