تداوم علقه زوجیت در فرض مرگ یکی از زوجین: از علقه زوجیت تا علقه احترام
نویسندگان:
محمد جعفر صادق پور
،
زهرا بازرگانی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 110
چکیده:
فقیهان امامیه در خصوص تداوم علقه زوجیت پس از مرگ یکی از زوجین اختلافنظر دارند. بر این اختلاف، ثمرات فقهی مهمی مترتب است. حکم تلقیح مصنوعی پس از مرگ، یکی از بارزترین این ثمرات محسوب می-شود. منشأ اصلی اختلاف فقیهان این است که از سویی، استمرار برخی از آثارِ مترتب بر علقه زوجیت تا پس از مرگ، همانند جواز نظر، تداوم این علقه را تداعی میکند. از دیگر سوی، عدم استمرار برخی دیگر از آثار همانند تحریم نکاح اخت الزوجه، انقطاع آن را تقویت مینماید. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای و با رویکردی توصیفی و تحلیلی نشان داده است جهت بررسی دقیق موضوع بایستی میان فرض مرگ زوج و فرض مرگ زوجه تفکیک قائل شد. بدین بیان که در فرض نخست، علقه زوجیت را تا پایان عده برقرار دانست و از این رهگذر معتقد به احکامی همچون جواز تلقیح مصنوعی شد. در فرض دوم نیز این علقه را به محض مرگ منقطع اعلام نمود. در عین حال، در فرض اخیر، نمیتوان وجود هر گونه علقه و ارتباط را میان زوجین منکر شد؛ زیرا با تکیه بر نصوص شرعی میتوان میان زوجین ارتباطی فراحقوقی برقرار دانست که دارای آثار خاص و محدودی در گستره احکام تکلیفی است. این نحوه ارتباط را میتوان «علقه احترام» نام نهاد.
فقیهان امامیه در خصوص تداوم علقه زوجیت پس از مرگ یکی از زوجین اختلافنظر دارند. بر این اختلاف، ثمرات فقهی مهمی مترتب است. حکم تلقیح مصنوعی پس از مرگ، یکی از بارزترین این ثمرات محسوب می-شود. منشأ اصلی اختلاف فقیهان این است که از سویی، استمرار برخی از آثارِ مترتب بر علقه زوجیت تا پس از مرگ، همانند جواز نظر، تداوم این علقه را تداعی میکند. از دیگر سوی، عدم استمرار برخی دیگر از آثار همانند تحریم نکاح اخت الزوجه، انقطاع آن را تقویت مینماید. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای و با رویکردی توصیفی و تحلیلی نشان داده است جهت بررسی دقیق موضوع بایستی میان فرض مرگ زوج و فرض مرگ زوجه تفکیک قائل شد. بدین بیان که در فرض نخست، علقه زوجیت را تا پایان عده برقرار دانست و از این رهگذر معتقد به احکامی همچون جواز تلقیح مصنوعی شد. در فرض دوم نیز این علقه را به محض مرگ منقطع اعلام نمود. در عین حال، در فرض اخیر، نمیتوان وجود هر گونه علقه و ارتباط را میان زوجین منکر شد؛ زیرا با تکیه بر نصوص شرعی میتوان میان زوجین ارتباطی فراحقوقی برقرار دانست که دارای آثار خاص و محدودی در گستره احکام تکلیفی است. این نحوه ارتباط را میتوان «علقه احترام» نام نهاد.
تداوم علقه زوجیت در فرض مرگ یکی از زوجین: از علقه زوجیت تا علقه احترام
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
چگونگی تحملافزایی (صبر) کودکان در مواجهه با مرگ یکی از اعضای خانواده
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34
انفساخ و عدم انفساخ اجاره در فرض مرگ طرفین آن در مذاهب فقهی اسلامی
نویسنده:
مرتضی رحیمی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 4
ملاحظاتى چند در باب یکى از مسائل آخرت*
نویسنده:
فریتیوف شوان ترجمه الف. آزاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
جُستاری در کفایت اسلام یکی از والدینِ مرتد فطری
نویسندگان:
حسن علیدادی سلیمانی
،
مصطفی طباطبایی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1396 شماره 92
گزارش ماه/یکی از بعدازظهرهای طولانی شهریور
نویسنده:
زیتا ملکی
،
مقاله نشریه: سلام بچهها » سال 1390 شماره 258