تداوم علقه زوجیت در فرض مرگ یکی از زوجین: از علقه زوجیت تا علقه احترام

مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 110
چکیده:
فقیهان امامیه در خصوص تداوم علقه زوجیت پس از مرگ یکی از زوجین اختلاف‌نظر دارند. بر این اختلاف، ثمرات فقهی مهمی مترتب است. حکم تلقیح مصنوعی پس از مرگ، یکی از بارزترین این ثمرات محسوب می-شود. منشأ اصلی اختلاف فقیهان این است که از سویی، استمرار برخی از آثارِ مترتب بر علقه زوجیت تا پس از مرگ، همانند جواز نظر، تداوم این علقه را تداعی می‌کند. از دیگر سوی، عدم استمرار برخی دیگر از آثار همانند تحریم نکاح اخت الزوجه، انقطاع آن را تقویت می‌نماید. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و با رویکردی توصیفی و تحلیلی نشان داده است جهت بررسی دقیق موضوع بایستی میان فرض مرگ زوج و فرض مرگ زوجه تفکیک قائل شد. بدین بیان که در فرض نخست، علقه زوجیت را تا پایان عده برقرار دانست و از این رهگذر معتقد به احکامی همچون جواز تلقیح مصنوعی شد. در فرض دوم نیز این علقه را به محض مرگ منقطع اعلام نمود. در عین حال، در فرض اخیر، نمی‌توان وجود هر گونه علقه و ارتباط را میان زوجین منکر شد؛ زیرا با تکیه بر نصوص شرعی می‌توان میان زوجین ارتباطی فراحقوقی برقرار دانست که دارای آثار خاص و محدودی در گستره احکام تکلیفی است. این نحوه ارتباط را می‌توان «علقه احترام» نام نهاد.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

از مرگ تا قیامت

کتاب: بوستان کتاب - 1394

چگونگی تحمل‌افزایی (صبر) کودکان در مواجهه با مرگ یکی از اعضای خانواده

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34

تا روز مرگ حاکم

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1396 مهر 96

یکى براى دو تـــا نقد فیلم

نویسنده: مریم بصیری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 115

انفساخ و عدم انفساخ اجاره در فرض مرگ طرفین آن در مذاهب فقهی اسلامی

نویسنده: مرتضی رحیمی ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 4

 به در نمی‌رود از خانگه یکی هشیار

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1402 تیر -353

ملاحظاتى چند در باب یکى از مسائل آخرت*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

گزارش ماه/یکی از بعدازظهرهای طولانی شهریور

نویسنده: زیتا ملکی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1390 شماره 258

یکی از بزرگترین ترس­های زندگی یک زن

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1396 شماره 300
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397