تبیین اصول اخلاقی حاکم بر تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 45
چکیده:
فعالیت تولیدکنندگان و ترویج‌دهندگان محتوا در فضای مجازی به‌نوعی زیربنای فعالیت­های سایبری کاربران و استفاده­کنندگان از محتوای مجازی است و از همین رو، این گروه از جایگاه ویژه­ای در اخلاقی‌شدن فضای مجازی برخوردارند. مسئلۀ مهم، تبیین ملزومات پایبندی اخلاقی و رفتارهای اخلاقی تولیدکنندگان و ترویج‌دهندگان محتوا در فضای مجازی است و تا زمانی که این مسئله تبیین نگردد، رفتار اخلاقی این افراد و در نتیجه، اخلاقی‌شدن فضای مجازی، امری ناممکن و دست‌نیافتنی است. هدف از این پژوهش، پاسخ به سؤالاتی است که با بنیان‌های ارزشی افعال و مسئولیت‌های اخلاقی تولیدکنندگان و ترویج‌دهندگان محتوا در فضای مجازی و فناوری­های اطلاعات و ارتباطات پیوند دارد. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانه­ای و رصد میدانی فضای مجازی و از نظر ارائۀ اطلاعات، تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی است. از منظر آموزه­های وحیانی اسلام، اصول و ارزش‌های اخلاقی حوزۀ تولید و ترویج محتوا در فضای مجازی عبارت‌اند از: راستی و صدق، اهتمام به امور دیگران و خدمت‌رسانی، مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی، امانت­داری و رعایت حقوق دیگران، دانش‌افزایی، پرهیز از اشاعۀ فحشا، حفظ محیط‌زیست و پرهیز از شایعه‌پراکنی.

بررسی و تحلیل اصول عام اخلاقی فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 1

ضعف اخلاق اجتماعی در فضای مجازی از منظر حساسیت اخلاقی

نویسنده: حسن بوسلیکی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1402 شماره 2

ضعف اخلاق اجتماعی در فضای مجازی از منظر حساسیت اخلاقی

نویسنده: حسن بوسلیکی* ،
مقاله نشریه: اخلاق » سال 1402 دوره 13، شماره 49 (بهار 1402)

آسیب‌های فردیِ فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی

نویسنده: علی اکبر شاملی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47

تبیین جایگاه مراقبه و محاسبه نفس در اخلاق اسلامی از منظر رشد اخلاقی

استاد راهنما: حسین دیبا ، دانشجو: فاطمه استشاره ،
پایان‌نامه: دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - پژوهشکده علوم اسلامی - 1395 - [کارشناسی ارشد]

حقوق اخلاقی وجایگاه آن در فضای مجازی

نویسنده: حسین کریمی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 46

ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی و پیامدهای اخلاقی آن

نویسنده: حسینعلی رحمتی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50

راهکارهای اخلاقی - قرآنی در ارتقای سواد استفاده از فضای مجازی در خانواده

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397