تبیین اصول اخلاقی حاکم بر تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 45
کلیدواژه:
اخلاق فناوری اطلاعات
،
فضای مجازی
،
اصول اخلاقی
،
کد اخلاقی
،
محتوای مجازی
،
تولیدکنندگان و ترویجدهندگان محتوای مجازی
چکیده:
فعالیت تولیدکنندگان و ترویجدهندگان محتوا در فضای مجازی بهنوعی زیربنای فعالیتهای سایبری کاربران و استفادهکنندگان از محتوای مجازی است و از همین رو، این گروه از جایگاه ویژهای در اخلاقیشدن فضای مجازی برخوردارند. مسئلۀ مهم، تبیین ملزومات پایبندی اخلاقی و رفتارهای اخلاقی تولیدکنندگان و ترویجدهندگان محتوا در فضای مجازی است و تا زمانی که این مسئله تبیین نگردد، رفتار اخلاقی این افراد و در نتیجه، اخلاقیشدن فضای مجازی، امری ناممکن و دستنیافتنی است. هدف از این پژوهش، پاسخ به سؤالاتی است که با بنیانهای ارزشی افعال و مسئولیتهای اخلاقی تولیدکنندگان و ترویجدهندگان محتوا در فضای مجازی و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات پیوند دارد. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و رصد میدانی فضای مجازی و از نظر ارائۀ اطلاعات، تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی است. از منظر آموزههای وحیانی اسلام، اصول و ارزشهای اخلاقی حوزۀ تولید و ترویج محتوا در فضای مجازی عبارتاند از: راستی و صدق، اهتمام به امور دیگران و خدمترسانی، مسئولیتپذیری و وظیفهشناسی، امانتداری و رعایت حقوق دیگران، دانشافزایی، پرهیز از اشاعۀ فحشا، حفظ محیطزیست و پرهیز از شایعهپراکنی.
فعالیت تولیدکنندگان و ترویجدهندگان محتوا در فضای مجازی بهنوعی زیربنای فعالیتهای سایبری کاربران و استفادهکنندگان از محتوای مجازی است و از همین رو، این گروه از جایگاه ویژهای در اخلاقیشدن فضای مجازی برخوردارند. مسئلۀ مهم، تبیین ملزومات پایبندی اخلاقی و رفتارهای اخلاقی تولیدکنندگان و ترویجدهندگان محتوا در فضای مجازی است و تا زمانی که این مسئله تبیین نگردد، رفتار اخلاقی این افراد و در نتیجه، اخلاقیشدن فضای مجازی، امری ناممکن و دستنیافتنی است. هدف از این پژوهش، پاسخ به سؤالاتی است که با بنیانهای ارزشی افعال و مسئولیتهای اخلاقی تولیدکنندگان و ترویجدهندگان محتوا در فضای مجازی و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات پیوند دارد. روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و رصد میدانی فضای مجازی و از نظر ارائۀ اطلاعات، تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی است. از منظر آموزههای وحیانی اسلام، اصول و ارزشهای اخلاقی حوزۀ تولید و ترویج محتوا در فضای مجازی عبارتاند از: راستی و صدق، اهتمام به امور دیگران و خدمترسانی، مسئولیتپذیری و وظیفهشناسی، امانتداری و رعایت حقوق دیگران، دانشافزایی، پرهیز از اشاعۀ فحشا، حفظ محیطزیست و پرهیز از شایعهپراکنی.
تبیین اصول اخلاقی حاکم بر تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی
1/1/1401 12:00:00 AM
تبیین اصول اخلاقی حاکم بر تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی
مقاله نشریه: اخلاق » سال 1401 دوره 12، شماره 45 (بهار 1401)
بررسی و تحلیل اصول عام اخلاقی فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی
نویسندگان:
سبحان نقدی پور
،
فرزانه اسلامی باباحیدری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 1
ضعف اخلاق اجتماعی در فضای مجازی از منظر حساسیت اخلاقی
نویسنده:
حسن بوسلیکی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1402 شماره 2
ضعف اخلاق اجتماعی در فضای مجازی از منظر حساسیت اخلاقی
نویسنده:
حسن بوسلیکی*
،
مقاله نشریه: اخلاق » سال 1402 دوره 13، شماره 49 (بهار 1402)
آسیبهای فردیِ فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی
نویسنده:
علی اکبر شاملی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
تبیین جایگاه مراقبه و محاسبه نفس در اخلاق اسلامی از منظر رشد اخلاقی
استاد راهنما:
حسین دیبا
، دانشجو:
فاطمه استشاره
،
پایاننامه: دولتی - سایر دستگاههای اجرایی - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - پژوهشکده علوم اسلامی - 1395 - [کارشناسی ارشد]
حقوق اخلاقی وجایگاه آن در فضای مجازی
نویسنده:
حسین کریمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 46
تأثیرات اخلاقی استفاده از فضای مجازی بر پیوند زناشویی و روابط فرزندان در خانواده
نویسندگان:
فرشته حاج محمدی
،
سمیرا حاج محمدی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50
ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی و پیامدهای اخلاقی آن
نویسنده:
حسینعلی رحمتی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50
راهکارهای اخلاقی - قرآنی در ارتقای سواد استفاده از فضای مجازی در خانواده
نویسندگان:
اعظم پرچم
،
آسیه علی بالایی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50