روش شناسی تفسیری روایات ابن مسعود در تفسیر ابن کثیر
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 2
چکیده:
چکیده
بررسی مبانی و قواعد تفسیری و روششناسی تفاسیر مفسران از رویکردهایی است که مورد توجه قرآنپژوهان قرارگرفته است. بااینوجود روششناسی نخستین مفسران قرآن کریم، کمتر مورد عنایت قرآنپژوهان بوده است. ازآنجاکه روایاتِ نخستین مفسران قرآن کریم پایهساز تفاسیر روایی قرآن کریم است، دقت در روششناسی روایات آنها امری بایسته است. تفسیر ابنکثیر دمشقی از تفاسیر سترگ اهلسنت حاوی روایات بسیاری از صحابه پیامبراکرم| است. با استقصایی تقریبی از نام ابنمسعود در این تفسیر تکرار نام او در این تفسیر قریب به 1600 مرتبه است که تقریباً نیمی از این تکرار به روایات تفسیری وی اختصاص دارد. واکاوی روایات تفسیری این صحابه جلیلالقدر پیامبراکرم| بهعنوان بنیانگذار مدرسه تفسیری کوفه در تفسیر ابنکثیر میتواند روش و رویکرد تفسیری ابنمسعود را نشان دهد. برشمردن و تحلیل روایات ابنمسعود به روش توصیفی - تحلیلی چنین بیان مینماید که روش این مفسر، جامعی از روشهای تفسیری است که انحا متعددی از روشها را دربردارد. او بهسان یک مفسر لغوی با رویکرد ادبی، فقیهی سرشناس با رویکرد فقهی، مورخی آشنا به تاریخ و حوادث آن، عالمی آشنا به علوم قرآنی بهعنوان نوع متأخر روش علمی تفسیر قرآنکریم، مفسری عقلگرا با رویکردی عقلی و درنهایت همچون مفسری از مدرسه اهلبیت ع، آشنا به روح کلی آیات قرآنکریم به تفسیر آیات قرآن در سایه آیات دیگر و روایات تفسیری رسیده از پیامبراکرم| پرداخته است.
چکیده
بررسی مبانی و قواعد تفسیری و روششناسی تفاسیر مفسران از رویکردهایی است که مورد توجه قرآنپژوهان قرارگرفته است. بااینوجود روششناسی نخستین مفسران قرآن کریم، کمتر مورد عنایت قرآنپژوهان بوده است. ازآنجاکه روایاتِ نخستین مفسران قرآن کریم پایهساز تفاسیر روایی قرآن کریم است، دقت در روششناسی روایات آنها امری بایسته است. تفسیر ابنکثیر دمشقی از تفاسیر سترگ اهلسنت حاوی روایات بسیاری از صحابه پیامبراکرم| است. با استقصایی تقریبی از نام ابنمسعود در این تفسیر تکرار نام او در این تفسیر قریب به 1600 مرتبه است که تقریباً نیمی از این تکرار به روایات تفسیری وی اختصاص دارد. واکاوی روایات تفسیری این صحابه جلیلالقدر پیامبراکرم| بهعنوان بنیانگذار مدرسه تفسیری کوفه در تفسیر ابنکثیر میتواند روش و رویکرد تفسیری ابنمسعود را نشان دهد. برشمردن و تحلیل روایات ابنمسعود به روش توصیفی - تحلیلی چنین بیان مینماید که روش این مفسر، جامعی از روشهای تفسیری است که انحا متعددی از روشها را دربردارد. او بهسان یک مفسر لغوی با رویکرد ادبی، فقیهی سرشناس با رویکرد فقهی، مورخی آشنا به تاریخ و حوادث آن، عالمی آشنا به علوم قرآنی بهعنوان نوع متأخر روش علمی تفسیر قرآنکریم، مفسری عقلگرا با رویکردی عقلی و درنهایت همچون مفسری از مدرسه اهلبیت ع، آشنا به روح کلی آیات قرآنکریم به تفسیر آیات قرآن در سایه آیات دیگر و روایات تفسیری رسیده از پیامبراکرم| پرداخته است.
روش شناسی تفسیری روایات ابن مسعود در تفسیر ابن کثیر
1/1/1402 12:00:00 AM
روش شناسی تفسیر «تسنیم»
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 53
روش شناسی تفسیر ترتیبی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1389
روش شناسی تفسیر تنزیلی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1389
روش شناسی تفسیر منهج الصادقین
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
تحلیل نظریهها در کارکرد روایات تفسیری بر محور گونهشناسی روایات تفسیر نورالثقلین
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
تاریخ نگاری ابن کثیر دمشقی در البدایه و النهایه
نویسنده:
منیره شریعت جو
، استاد راهنما:
حسن حضرتی
، استاد مشاور 1:
حسین مفتخری
، استاد مشاور 2:
محسن الویری
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]