تحلیل فقهی نجات و درمان حیوانات از دیدگاه فریقین
نویسندگان:
محمدرضا علیزاده مقدم بیرکی
،
مجتبی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 شماره 2
چکیده:
اهتمام فقه اسلامی به نجات و درمان جان انسانها بر کسی پوشیده نیست اما میزان اهتمام فقه به نجات و درمان حیوانات و جواز صرف بیتالمال در این خصوص، محل تأمل و پرسش است. این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی و به اتکای مصادر فقه و مراجعه به مدارک مکتوب، با استناد به ادلۀ معتبر و شواهد فقهی از دیدگاه فریقین به بررسی نجات جانِ حیوان، قلمروی نجات و صرف بیتالمال در حفظ، درمان و نجات حیوانات، پرداخته است. بررسیها نشان داد که نجات جانِ حیوان محترم، واجب است. قدرمتیقن در قلمروی نجات حیوانات، شامل حیوانات اهلی دارای ارزش مالی و در اختیار انسان است. در دوره حاضر عدم نجات اغلب حیوانات وحشی به خاطر استفاده در امور علمی و تحقیقاتی یا حفظ حیاتوحش طبیعی یا منافع مقصوده محلَّله دیگر، تضییع مال محسوب میشود و حتی نجاست حیوانات غیرمحترم نیز مانع از نجات نمیشود. همچنین حفظ حیوانات در معرض انقراض، واجب و ذبح آنها حتی برای خوردن،حرام است. تشکیل نهادهای حفاظت از حیوانات و خدمات درمانی برای حیوانات، مقابله با حیوان آزاری، آموزش و نگهداری از حیوانات امدادی و... از مصارف جایز بیتالمال است بلکه در مواردی باید از آن هزینه شود.
اهتمام فقه اسلامی به نجات و درمان جان انسانها بر کسی پوشیده نیست اما میزان اهتمام فقه به نجات و درمان حیوانات و جواز صرف بیتالمال در این خصوص، محل تأمل و پرسش است. این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی و به اتکای مصادر فقه و مراجعه به مدارک مکتوب، با استناد به ادلۀ معتبر و شواهد فقهی از دیدگاه فریقین به بررسی نجات جانِ حیوان، قلمروی نجات و صرف بیتالمال در حفظ، درمان و نجات حیوانات، پرداخته است. بررسیها نشان داد که نجات جانِ حیوان محترم، واجب است. قدرمتیقن در قلمروی نجات حیوانات، شامل حیوانات اهلی دارای ارزش مالی و در اختیار انسان است. در دوره حاضر عدم نجات اغلب حیوانات وحشی به خاطر استفاده در امور علمی و تحقیقاتی یا حفظ حیاتوحش طبیعی یا منافع مقصوده محلَّله دیگر، تضییع مال محسوب میشود و حتی نجاست حیوانات غیرمحترم نیز مانع از نجات نمیشود. همچنین حفظ حیوانات در معرض انقراض، واجب و ذبح آنها حتی برای خوردن،حرام است. تشکیل نهادهای حفاظت از حیوانات و خدمات درمانی برای حیوانات، مقابله با حیوان آزاری، آموزش و نگهداری از حیوانات امدادی و... از مصارف جایز بیتالمال است بلکه در مواردی باید از آن هزینه شود.
تحلیل فقهی نجات و درمان حیوانات از دیدگاه فریقین
1/1/1402 12:00:00 AM
تحلیل فقهی نجات و درمان حیوانات از دیدگاه فریقین
نویسندگان:
محمدرضا علیزاده مقدم بیرکی
،
مجتبی الهی خراسانی*
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1402 دوره 9، شماره 2 (تابستان 1402)
واکاوی مسئله حشر حیوانات از دیدگاه ملاصدرا
نویسندگان:
مسلم شوبکلائی
،
سیدمحمدعلی دیباجی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
بررسی فقهی ضمان ناشی از خودداری مجنی علیه از درمان
نویسنده:
علیرضا فجری*
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1400 دوره 28، شماره 107 (پاییز 1400)
حقانیت و نجات از دیدگاه علامه طباطبایی4 و چندی از شاگردان ایشان
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
آموزه نجات از دیدگاه علامه طباطبایی با نگاهی به دیدگاه رایج مسیحیت
نویسنده:
مصطفی آزادیان
،
کتاب: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1385
مسئولیت مدنی دولت از دیدگاه فقهی
نویسنده:
محمد صالحی مازندرانی
،
مقاله نشریه: حقوق اسلامی » سال 1390 پاييز 1390 شماره30
حقوق طبیعت و حیوانات از منظر قرآنکریم
نویسنده:
حسن پاکدامن
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره چهاردهم-بهار 99