بررسی تحلیلی ارتباطات اجتماعی و نظام تقریب دینی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبائی ره
نویسنده:
عظیم امیری
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره3(پیاپی43)
چکیده:
با بررسی آثار علامه طباطبایی پیرامون پیوندهای امت اسلامی میتوان برای ارتباطات و تعاملات اجتماعی فرد مسلمان یا امت اسلامی، یک نظام تقریب دینی استخراج کرد. نظام تقریب دینی میزان دلبستگی و همگرایی افراد را در لایههای گوناگون در یک شبکه کلان تعامل مشخص میسازد. نظام تقریب دینی در چهار لایه انسانی، ادیانی، مذاهبی و ایمانی سامان مییابد. تقریب، در این چهار سطح، تشکیکی و دارای رابطه طولی بوده و در تعامل و کنش با یکدیگر نظام تقریب دینی را بنیان مینهند. محور کلی نظام تقریب دینی در چهار سطح مورد نظر، «ولایت الهی» خواهد بود. در سطح انسانی «استخلاف»، در سطح ادیانی «نبوت عامه»، در سطح مذاهبی «نبوت خاصه» و در سطح ایمانی، «وصایت و امامت» به صورت خاص، محوریت دارند. این تحقیق با رویکرد تحلیلی- توصیفی و با استفاده از آثار علامه طباطبایی و منابع کتابخانهای انجام شده است. علامه وجود انسان را به دلیل ظرفیت والای خلیفه الهی، شایسته تکریم میداند. در سطح ادیانی، اصول کلی ادیان الهی را ثابت و وجود اختلاف ذاتی میان آنها را نقض غرض الهی دانسته و در سطح مذاهبی، تفکر و تفسیر المیزان علامه در دسته تفاسیر تقریبی جای میگیرد؛ همچنین در سطح ایمانی، بالاترین درجه همگرایی را میان مومنان و با محوریت اهلبیت^ بیان میکنند. در مجموع نظام تقریب دینی، جایگاه اخوت انسانی، همگرایی ادیان الهی، وحدت مذاهب و وحدت ایمانی را مشخص میکند.
با بررسی آثار علامه طباطبایی پیرامون پیوندهای امت اسلامی میتوان برای ارتباطات و تعاملات اجتماعی فرد مسلمان یا امت اسلامی، یک نظام تقریب دینی استخراج کرد. نظام تقریب دینی میزان دلبستگی و همگرایی افراد را در لایههای گوناگون در یک شبکه کلان تعامل مشخص میسازد. نظام تقریب دینی در چهار لایه انسانی، ادیانی، مذاهبی و ایمانی سامان مییابد. تقریب، در این چهار سطح، تشکیکی و دارای رابطه طولی بوده و در تعامل و کنش با یکدیگر نظام تقریب دینی را بنیان مینهند. محور کلی نظام تقریب دینی در چهار سطح مورد نظر، «ولایت الهی» خواهد بود. در سطح انسانی «استخلاف»، در سطح ادیانی «نبوت عامه»، در سطح مذاهبی «نبوت خاصه» و در سطح ایمانی، «وصایت و امامت» به صورت خاص، محوریت دارند. این تحقیق با رویکرد تحلیلی- توصیفی و با استفاده از آثار علامه طباطبایی و منابع کتابخانهای انجام شده است. علامه وجود انسان را به دلیل ظرفیت والای خلیفه الهی، شایسته تکریم میداند. در سطح ادیانی، اصول کلی ادیان الهی را ثابت و وجود اختلاف ذاتی میان آنها را نقض غرض الهی دانسته و در سطح مذاهبی، تفکر و تفسیر المیزان علامه در دسته تفاسیر تقریبی جای میگیرد؛ همچنین در سطح ایمانی، بالاترین درجه همگرایی را میان مومنان و با محوریت اهلبیت^ بیان میکنند. در مجموع نظام تقریب دینی، جایگاه اخوت انسانی، همگرایی ادیان الهی، وحدت مذاهب و وحدت ایمانی را مشخص میکند.
بررسی تحلیلی ارتباطات اجتماعی و نظام تقریب دینی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبائی ره
1/1/1402 12:00:00 AM
بررسی انتقادی ناواقع گرایی دینی در کتاب دریای ایمان با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
بررسی شبهات مبناگرایی اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
بررسی شبهات مبناگرایی اسلامی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاييز 1394 شماره25
بررسی مبانی و مؤلفههای سلامت معنوی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
نویسندگان:
علی اصغر زکوی
،
رحمت الله مرزبند
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33
انطباق یا عدم انطباق کوروش بر ذوالقرنین با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
اصغر میرزاپور / عباس تقوی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دوازدهم-پاییز 98
بررسی شبهات جدید مبنا گرایی اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عدالت اجتماعی مبتنی بر عقلانیت عملی از دیدگاه علامه طباطبایی ره
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره2(پیاپی42)
معنى و سبک زندگى مؤمنانه با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایى
نویسنده:
مسلم نجفی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1393 شماره 173
آسیب شناسی روایات تفسیری (با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی)
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: آموزه های قرآنی » سال 1390 (پياپي 39)، پاييز و زمستان 1390 شماره14
واکاوی استعاره های قرآن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
نسرین انصاریان
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 22