تناظر انسان‌‌شناسی عمل‌‌گرا و انسان‌‌شناسی اخلاقی کانت و نقش آنها در تحقق عملی اخلاق وی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 101
چکیده:
در نظر کانت، فلسفۀ اخلاق به مکمّلی نیاز دارد تا بتوان از طریق آن انسان‌‌ها را برای عمل به اصول و قواعد اخلاق محض آماده کرد. وی این مکمّل را «انسان‌‌شناسی اخلاقی» می‌‌نامد و در تبیین آن به جای بررسی اصول محض، ماهیت انسان را به صورت تجربی مطالعه می‌کند. گرچه کانت اعتقاد دارد که اخلاق محض بنیادین بوده و از‌این‌‌رو مهم‌‌تر از این بخش مکمل است، به همان اندازه تأکید دارد برای اعمال دستاوردهای اخلاق محض در انسان‌‌ها، لازم است به این بخش نیز توجه کنیم. در این مقاله کوشیده‌ایم به روش توصیفی- تحلیلی، مفهوم انسان‌‌شناسی اخلاقی کانت را در پرتو انسان‌‌شناسی عمل‌گرای او بررسی و نقش آن را در فلسفه اخلاق وی و تحقق امر اخلاقی مشخص کنیم. نتیجه این شد که از دیدگاه کانت انسان‌‌شناسی اخلاقی با توجه به رسالت انسان و با بررسی راهکارها و موانع تحقق اخلاق، زمینه را برای استفاده از اصول اخلاق محض در موقعیت‌‌های جزئی و انضمامی آماده می‌‌سازد. البته برای تبیین انسان‌‌شناسی اخلاقی کانت لازم است نخست به بررسی انسان‌‌شناسی عمل‌‌گرای او بپردازیم. اخلاق کانت بر تجربه مبتنی بوده و برای زندگی روزمره سودمند است و انسان‌‌شناسی اخلاقی او، مجموعه‌‌ای از شرایطی را برای بشر فراهم می‌سازد که به نحو راحت‌‌تری اصول اخلاق را در زندگی این‌جهانی به‌کار گیرد.

اخلاق عملى و الگوهاى آن

نویسنده: عباس محفوظی ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1378 شماره 211

تبیین و نقد فلسفه اخلاق کانت

کتاب: بوستان کتاب - 1380

تبیین و تحلیل مفهوم وظیفه در اخلاق کانت

نویسنده: حسین اترک ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 56

نقش زن در تحقق اقتصاد مقاومتی

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 152 رمضان ویژه‌نامه خانواده

نیت اخـلاقی (از دیدگاه کانت و اسلام)

نویسنده: زهرا موسوی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 26

اخلاق کاربردی: چالش ها و کاوش های نوین در اخلاق عملی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1399

انواع بازیها و نقش آنها در رشد شخصیت کودک

نویسنده: محمدرضا مطهری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 114

بررسی و تحلیل نقش مردم در تحقق شرایط ظهور

نویسنده: حسین الهی نژاد ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 15

نقش عاطفه و هیجان در رشد اخلاقی از منظر نظریه های روانشناسی اخلاق و تربیت اخلاقی در اسلام

نویسنده: محمدرضا فرمانی ، استاد راهنما: دیبا ، استاد مشاور 1: حسین توسلی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397