نقد مبانی و ادلّه قرآنی «نظریه دولت» محمد احمد خلفالله
نویسندگان:
محمد عربصالحی
،
فریده پیشوایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 شماره 95 - پاییز 400
چکیده:
هدف پژوهش حاضر نقد مبانی و ادلّة نظریه خلفالله، متجدد مصری و از ادامهدهندگان حلقه فکری المنار است. وی با اتکاء بر مبانی اجتهادی مصلحان عرب و بر پایة کاربرد واژگان قرآنی و قواعد شرعی مستنبط از آن، ضمن سلب منصب حاکمیت از پیامبر9 معتقد است پس از ختمِ نبوت، با واگذاری امور دنیوی مانند اداره جامعه به عقل بشر، معیارِ صدور احکام، مصلحت عام است که توسط کارشناسان (اهل حلوعقد: اولوالامر) تشخیص داده میشود. این نظریه الهامبخش برخی متفکران عرب و ایرانی معاصر در ایدة «حذف دین از حکومت» بودهاست. یافتههای این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر آیات قرآن و بهرهگیری از منابع اهل سنّت انجام شد، نشان میدهد که این نظریه مبتنی بر قواعد ساختگی و تحلیلهای غیرعلمی است و مستدل به ادلّهای محکم از کتاب و سنّت نیست. برداشتهای تفسیری خلفالله نیز تفسیربهرأی است؛ نتیجه اینکه خلفالله و همفکرانش با وجود نواندیشی درزمینه تشکیل دولت در جامعه اسلامی، همچنان وامدار اندیشه کلاسیک اهل سنّت در حجیّت قول اهل حلوعقد بودهاند و تفاوت آنها تنها در خوانش جدید و نظاممند این اندیشه و مبتنی بر تفسیر غیرصحیح از قرآن و قواعدی است که پایه و اساس متقن قرآنی ندارد
هدف پژوهش حاضر نقد مبانی و ادلّة نظریه خلفالله، متجدد مصری و از ادامهدهندگان حلقه فکری المنار است. وی با اتکاء بر مبانی اجتهادی مصلحان عرب و بر پایة کاربرد واژگان قرآنی و قواعد شرعی مستنبط از آن، ضمن سلب منصب حاکمیت از پیامبر9 معتقد است پس از ختمِ نبوت، با واگذاری امور دنیوی مانند اداره جامعه به عقل بشر، معیارِ صدور احکام، مصلحت عام است که توسط کارشناسان (اهل حلوعقد: اولوالامر) تشخیص داده میشود. این نظریه الهامبخش برخی متفکران عرب و ایرانی معاصر در ایدة «حذف دین از حکومت» بودهاست. یافتههای این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر آیات قرآن و بهرهگیری از منابع اهل سنّت انجام شد، نشان میدهد که این نظریه مبتنی بر قواعد ساختگی و تحلیلهای غیرعلمی است و مستدل به ادلّهای محکم از کتاب و سنّت نیست. برداشتهای تفسیری خلفالله نیز تفسیربهرأی است؛ نتیجه اینکه خلفالله و همفکرانش با وجود نواندیشی درزمینه تشکیل دولت در جامعه اسلامی، همچنان وامدار اندیشه کلاسیک اهل سنّت در حجیّت قول اهل حلوعقد بودهاند و تفاوت آنها تنها در خوانش جدید و نظاممند این اندیشه و مبتنی بر تفسیر غیرصحیح از قرآن و قواعدی است که پایه و اساس متقن قرآنی ندارد
نقد مبانی و ادلّه قرآنی «نظریه دولت» محمد احمد خلفالله
3/21/2021 12:00:00 AM
بررسی و نقد ادله قرآنی طرفداران پلورالیسم دینی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) - دانشکده مهندسی نساجی - 1386 - [کارشناسی ارشد]
نقد ادله مخالف ضمان در اقدامات زیانبار کارکنان دولت
نویسنده:
سید ضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 شماره 84
نقد ادله مخالف ضمان در اقدامات زیان بار کارکنان دولت
نویسنده:
سید ضیاء مرتضوی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 تابستان 1394 شماره84
نقد مستندات قرآنى نظریه تحریف کتاب مقدس
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33
توليد محتواي كتاب «بررسي و نقد مستندات قرآني جريان انحرافي احمد اسماعيل»
نویسنده:
جواد اسحاقيان درچه
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/08/11 تا تاریخ: 1398/03/20
توليد محتواي كتاب «بررسي و نقد مستندات قرآني جريان انحرافي احمد اسماعيل»
نویسنده:
محمود اباذري
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/08/13 تا تاریخ: 1398/03/20
نگارش مقاله احمد بن محمد بزنطي
نویسنده:
محمدتقي ذاكري
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1396/10/12 تا تاریخ: 1397/06/30
ادله قرآنی ضرورت تناسخ ملکی جایگزین معاد در ترازوی نقد
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
فاطمه محمودی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1400 _ مسلسل 50
نقد و تحلیل مبانی اخلاق اشعری با رویکرد قرآنی
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 20